• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskt mobilt internet?

F

F.d. 14324

Guest
Hej, detta är säkert vardagsmat för många men jag har absolut noll koll på läget känner jag...

Vilket operatör, vilket abbonnemang och så vidare ska man ha i sin husbil?
Resorna kommer att vara i Sverige i år så problemen på utomlandsinternet skjuter jag på framtiden.

Jag har bestämt mig för vilken router och vilken antenn jag ska köpa men man ska ju stoppa in ett simkort i routern också, nu tog det stopp och jag har inga idéer på vad jag ska välja, jag är helt enkelt inte insatt i ämnet.
(det här eller det här blir det, om inte försäljaren leder in mig på något nytt spår)

Behovet av internet kommer att öka drastiskt för oss denna säsong av olika anledningar, jag gissar att det kommer att handla om ca 1-2 timmars tittande på youtube varje dag, antagligen en eller ett par eller fler timmars spelande av minecraft och Starstable, säkert ett par andra spel också. Om vädret blir extremt dåligt kan nog tiden vid datorer, surfplatta, telefoner öka till ännu högre nivåer.

Vi vuxna kommer nog att använda internet som vanligt, en stund hbk-surf (eller flera stunder..) och en del facebook.
Förhoppningsvis kommer det att laddas upp en och annan bild under resorna också.

Jag har ett abbonnemang vid Halebop där jag tror det ingår upp till 2Gb surf per månad, hur länge kan det räcka? En dag, en vecka?

:confused::confused::confused:
Jag har ingen aning om hur jag ska göra, hjälp! :oops::)

mvh jocke
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Svenskt mobilt internet?

Jag har en Huawei router (obunden) med ett simkort Hallon kontant. För 89:-/mån får jag 5Mb. Jag veckopendlar till jobbet så jag kollar lite på mailen, surfar på kvällarna och jag hinner normalt inte göra av med dessa 5Mb på en månad. Jag har ett Comviq kort också, ungefär samma kostnader. När vi åker utomlands köper vi kontantkort för en månad.
Detta är det billigaste för oss och ett säker WIFI i bilen, båten, skogen eller var som. Bara där finns täckning.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svenskt mobilt internet?

Det tror jag också. Dessutom tror jag att man bör välja svenskt simkort efter de "lokaler" man ämnar besöka. Enligt min erfarenhet fungerar 3 bäst i storstadsområden och efter riksvägarna medan de andra har bäst teckning i bushen. Comviq har möjligen en särställning här eftersom de delar nät med Telia, Tele2 och Telenor

Hur många giggar du behöver för er surf har jag svårt att bedöma men det finns ju gott om medlemmar som har gedigna kunskaper i det ämnet.

Jappe
 
Senast ändrad:

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Svenskt mobilt internet?

Hej Jocke,
Hos oss kan ungarna lätt göra av med flera GB per dag när de kollar you tube, SVT Play osv eftersom de streamar direkt till datorn/plattan.
Som någon redan nämnt - kolla med Tele2 som har bra priser på surf - kolla bara om de har abonnemangkrav eller om det går att "köpa månad för månad".
Vi har idag tele2 som vår bredbandsleverantör (har mobilt bredband som vi tar med oss när vi reser) o är jättenöjda med dem :)

//Ika
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Tackar, Tele2 med 20Gb låter nog bra, Hallon hade ett liknande abbonnemang med 20Gb, ett av varje kanske räcker.. :)

Bushen,, det blir västerås till döda fallet och resan kommer troligen att gå mest efter kusten norrut, med andra ord: vi har ingen aning om var vi hamnar, men döda fallet är en önskning och Galtström verkar vara fint.

Telias hemsida verkar mest vara inriktad på att dyvla på mig en ny lur eller platta i ett abbonnemang och allt jag vill ha är Gb, men vi har telia bredband hemma så jag kanske borde ringa dem och se om de kan erbjuda någon vettig paketlösning, utan något extra.

Hej Ika, jag anade att det är som du säger, att det lätt kan säga slurp och sen är det tomt på Gb-kontot, månad för månad vore toppen. Hälsa Ian och barnen. :)

mvh jocke
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Ibland lönar det sig att hålla koll på tillfälliga erbjudanden som dyker upp då och då.

Jag hade tur för ca ett år sedan och fick hos 3 ett mobilt abonnemang, 100 GB/mån, med router att sätta i elkontakten, för 199:-/mån.

Visserligen 3G men i mitt bostadsområde var Telias 4G, 10 GB 199:-/mån, som jag hade innan jag bytte, inte ett dugg bättre.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Tack Anders, du bekräftar det jag precis satt och läste om men inte riktigt förstod mig på, som semesteralternativ är det riktigt bra och att säga upp saker tillhör inte mina favoritsysselsättningar.
149 Kr för 20Gb utan abbonnemang passar mig bra, skippar vi en natt på en dyr camping har har vi täckt upp finansiering för hela semesterns surfmängd gissar jag. :)

2*149= 40Gb, plus 2*2 Gb via befintliga abbonemang, på det kan vi lägga till 2-3 Wifogkort.
Det borde kunna lösa sig och tar det slut ändå så är det inga stora pengar att fylla på mer.

Tror ni Hallon fungerar bra/acceptabelt bra norrut?

mvh jocke
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Svenskt mobilt internet?

Tack Anders, du bekräftar det jag precis satt och läste om men inte riktigt förstod mig på, som semesteralternativ är det riktigt bra och att säga upp saker tillhör inte mina favoritsysselsättningar.
149 Kr för 20Gb utan abbonnemang passar mig bra, skippar vi en natt på en dyr camping har har vi täckt upp finansiering för hela semesterns surfmängd gissar jag. :)

2*149= 40Gb, plus 2*2 Gb via befintliga abbonemang, på det kan vi lägga till 2-3 Wifogkort.
Det borde kunna lösa sig och tar det slut ändå så är det inga stora pengar att fylla på mer.

Tror ni Hallon fungerar bra/acceptabelt bra norrut?

mvh jocke

Var i norrland 2013, körde längs kusten upp. In i inlandet mot Jokkmokk, Kiruna, Jukasjärvi (och en jävla massa mygg). Vi åkte sedan mot Narvik. När vi kom fram till Torneträsk då började signalerna sluta, annars var det full fräs hela tiden.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Svenskt mobilt internet?

Funderar på att byta mobil internetleverantör och vore tacksam för råd. När vi är inom landet så rör vi oss vanligen i norrlands inland och fjälltrakter och Hallon tycks inte vara något gångbart alternativ av täckningskartorna att döma. Vi har hitintills kört med Telia bredband kontant, men det är tämligen dyrt och/har låg surfmängd.
Alltele som vi har som leverantör på fiberkabeln hemma erbjuder mobilabonemang på 15 GB/mån för 209:- men har inget kontantkort att erbjuda.
Bättre alternativ?

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Ærlig talt
synes det meste lyder som sammenligning mellem æbler og pærer :)

Har i mulighed ? for at kontrollere evnen til at modtage/sende mobilt bredbånd.

Jeg har kontrolleret mine modem's (routermodems) fra et sted hvor jeg præcis ved hvor eneste sendemast befinder sig.

Min maximale rækkevidde(< 0,3 mbps) var ca. 15 kilometer.
Det er da noget konkret at forholde sig til.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/593429

Afstand for Samsung og Medion smartphones ca. 7 kilometer.

Hvis i er flere som vil lave test skal i have ensartet styrke - for sammenligningen.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Svenskt mobilt internet?

Ingen som har något förslag? Jag vet inte om Bredomobils inlägg var riktat till mig, men för att kunna mäta så behövs mottagning och det har vi inte här hemma; inte ens sms går ta emot om man inte klättrar upp på någon kulle.

Men ute på resor är jag någorlunda nöjd med telias täckning, men inte med företagets kontantkort (5 GB på sex månader).

aake
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Svenskt mobilt internet?

Ingen som har något förslag? Jag vet inte om Bredomobils inlägg var riktat till mig, men för att kunna mäta så behövs mottagning och det har vi inte här hemma; inte ens sms går ta emot om man inte klättrar upp på någon kulle.

Men ute på resor är jag någorlunda nöjd med telias täckning, men inte med företagets kontantkort (5 GB på sex månader).

aake

Tele2/Comviq använder ju samma nät som Telia, dom har bättre alternativ.
Själv kör jag med Comviq har 5 abb. där, både kontant och fast, dom har tagit bort uppsägningstiden samt förra månaden dubblade dom surfmängden :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.107
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Svenskt mobilt internet?

Kör Tele2 i Teliasnät? Tele2 har sämre täckning hu r funkar det...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
Toppen