tillan
HBK Medlem
Jag vill dela med mig av information jag nyligen fått gällande att köra husbil med totalvikt över 3,5 ton i Schweiz på B-kort taget före 1/7 1996. Framgår tydligt att det får man.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Så information från lagstiftande Schweizisk myndighet litar Du alltså inte på, Du litar alltså mer på M än på Schweizisk myndighet, menar Du att informationen från Schweiz är felaktig och att M kan detta bättre ?Eftersom tillan dubbelpostar inlägg gör även jag det, jag kör inte tung bil på B-kort i Schweiz.
Jag har fått detta svar från M-Sverige båda gällande UK och Schweiz, ganska tydligt vad som gäller.
Hej Olof!
I min telefonkontakt med den engelska körkortsmyndigheten fick jag samma besked att den svenska undantagsregelns bestämmelser måste stå särskilt på körkortet för att den ska gälla i UK. Så dessväre gäller övergångsregeln inte i UK. (samma sak i Schweiz) Du bör komplettera ditt körkort med behörighet C eller C1 beroende på vad ditt behov i framtiden kommer att vara.
Det hjälper dessvärre inte att ta med en förklaring av den svenska övergångsregeln i ett separat dokument.
Med vänlig hälsning,
Katja Runestam Prinzell
Jag har fått detta förklarat tidigare, det skall stå på ditt körkort att det gäller över 3.5ton inget svenskt B-kort har detta, läs informationen du fått.Så information från lagstiftande Schweizisk myndighet litar Du alltså inte på, Du litar alltså mer på M än på Schweizisk myndighet, menar Du att informationen från Schweiz är felaktig och att M kan detta bättre ?
Du måste missat den del av svaret där det där det står att ett B-kort tillsammans med ett förklarande dokument om våra svenska körkortsregler ger Dej samma rättigheter att köra personbilsregistrerad fordon över 3,5 ton i Schweiz på samma sätt som i Sverige.Jag har fått detta förklarat tidigare, det skall stå på ditt körkort att det gäller över 3.5ton inget svenskt B-kort har detta, läs informationen du fått.
Detta är mitt sista inlägg i ämnet, var och en gör som han vill, jag kör inte i Schweiz på mitt B-kort samma gäller UK.
Man kan kontakta Svensk polis via telefon dygnet runt alla dagar i veckan så detta är inget problem.Jag läser ovan som den snälla tillämpning eller den strikta. Du kan kanske ha tur att slippa, men jag fattar polisen som står där. Det är ju faktiskt så att farfarsregeln endast ger rätten om körkortet inte någon gång varit återkallad. Hur lätt är det snabbt att kolla vid en
kontroll ?
Jag har c1, men jag skulle aldrig fundera på att åka med B utan skriftlig bekräftelse från mitt försäkringsbolag. Om Schweiz inte godkänner då är det ju frågan om försäkringsbolaget kan betala ersättning vid skada/olycka. Har du tur skulle du kunna få en skriftlig bekräftelse från dom på engelska som styrker ditt case - men - frågan om inte återkallad kvarstår. Kan man få ett registerutdrag från Trafikverket ?
Källa för detta påstående?För de med körkort taget för -96 är det bara att ansöka hos Transportstyrelsen om att få till C:et. Läkarintyg behövs. Enkelt!
visst - kan - och hitta någon som pratar tyska eller franskaMan kan kontakta Svensk polis via telefon dygnet runt alla dagar i veckan så detta är inget problem
Att få C behörighet bara genom ett läkarintyg stämmer inte bara för att man har B behörighet innan -96. Du får gärna visa att jag har felFör de med körkort taget för -96 är det bara att ansöka hos Transportstyrelsen om att få till C:et. Läkarintyg behövs. Enkelt!
Jag tror det var 1984 den möjligheten försvann, du skulle intyga att du hade kört lastbil vilket då var tillåtet på B-kortFör de med körkort taget för -96 är det bara att ansöka hos Transportstyrelsen om att få till C:et. Läkarintyg behövs. Enkelt!
FEL•För de med körkort taget för -96 är det bara att ansöka hos Transportstyrelsen om att få till C:et. Läkarintyg behövs. Enkelt!
Låter osanorligt så du menar att du fick C behörighet utan att ha haft den behörigheten tidigare?Jag har fixat detta förra året. Skickade ansökan till Transportstyrelsen om utökad körkortsbehörighet, fixade läkarintyg. Hade C-kortet 4 veckor senare...