Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det är ju konstigt att de nämner att eu-kod mellan 1-100... Skall framgå på körkortet (kolumn 12)...När den sista är 97..?Jag vill dela med mig av information jag nyligen fått gällande att köra husbil med totalvikt över 3,5 ton i Schweiz på B-kort taget före 1/7 1996. Framgår tydligt att det får man.
Den tabellen var ju ganska så torftigt.... Googla... STFT 2012:60....Jag kollade efter dessa koder här om dagen, och hittade dom igen hos ADAC.
Som vanligt, högerklick och översätt till valfritt språk, om man vill.
Schlüsselzahlen auf dem Führerschein
Welche Bedeutung haben die Schlüsselzahlen auf dem Führerschein?www.adac.de
En bit ner på den länkade sidan finns en lista.
Svaret du fick tycker jag är ett bevis på symtomen OMU.. Otillåten Myndighets Utlåtande ...Jag ställde en fråga till Transportstyrelsen,fick svar:
Hej!
Tack för din fråga med ärendenummer TSM 2024/2342.
Fråga: Jag har ett B- kort tagit 1976, vilket jag har rätt att köra hubil över 3,5 ton, skall resa till Schweiz, och trafikmyndigheten kräver ett intyg på att jag har rätt att köra min tunga husbil på B-kort.
Kan ni utförda ett intyg eller utdrag från körkorts registret där detta framgår?
Helst med engelsk och tysk översättning.
Jag har EUdirektivet utskrivit men man behöver ett papper från utfärdande myndigheten dvs. er.
Med vänlig hälsning, Olof Georgsson
Svar: Övergångsregeln gäller inom EU/ EES och Norge, Schweiz godtar ej denna övergångsregel så där krävs en högre behörighet för dessa fordon som har en registrerad totalvikt över 3500 kg.
Via EUR-Lex är det dock möjligt att hämta hem beslutet på alla de språk som för närvarande talas inom unionen. Den aktuella informationen står på sidorna 76-78 i den svenska utgåvan, och återfinns på ungefär samma ställe i övriga språkversioner. Det är också lämpligt att skriva ut de inledande sidorna i respektive dokument