• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svenska husbilshandlare kontra tyska dito

S

Sören-6830

Guest
Sv: Svenska husbilshandlare kontra tyska dito

Intresant ämne, är det någon som bytt bort sin Svensk registrerade husbil hos en handlare i Tyskland, vore intresant att höra utfallet i så fall, och om det över huvud taget är möjligt.
Ha ett gott nytt år
Staffan :mcride: :mcride:
Har skrivit om det tidigare på forumet.
Vi lämnade vår Hymer i byte när vi köpte en ny Arto i Tyskland. Inga problem alls förutom att inbytespriset förmodligen blev lägre än om bytet skett i Sverige.
Men vid kontakt med säljare i Sverige av den bil vi ville ha (som man begärde några hundratusen mer för jmf m Tyskland) blev man mycket ointresserad när man hörde att vi ville lämna vår bil i byte.
Mellanpriset i Tyskland blev i slutändan betydligt lägre än om vi gjort affären i Sverige och vi fick en ett år nyare årsmodell än åf i Sverige hade i lager.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Svenska husbilshandlare kontra tyska dito

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så gör vi våra olika avvägningar och kanske utifrån olika förutsättningar. Detta är naturligt.
Det pratas ofta om att inte glömma bort importkostnaderna. För de som går i husbilsköpartankar så kan det kanske vara värt att sätta siffror på dessa kostnader. I mitt fall (köpt ny husbil i Tyskland och kört den hem själv) såg det ut så här:
Enkel resa Sverige – Tyskland = 1000 SEK (finns billigare alternativ)
En hotellnatt: 500 kr
Tysk exportförsäkring inkl skyltar 1350 kr
Tysk vägskatt: 150 kr
Broavgifter: ~1000 kr
Svensk 30 dagars importförsäkring: 1400 kr
Transportstyrelsens ursprungskontroll: 700 kr
Registreringsbesiktning: 1380 kr

Den tyske säljaren fyllde dieseltanken gratis för hemresan. Jag ska heller inte glömma bort att resan var en nöjestripp, vilket betyder att jag inte bara ser resan som en utgift.

Dvs, totalt ~7500 kr för att själv hämta hem den nya husbilen. Då den nya husbilen i mitt fall var avsevärt billigare att köpa i Tyskland så utgjorde importkostnaderna (7500 kr) inte någon större påverkan på mig.

I köpbeslutet ingår dessutom att Jag kommer att passera den tyske försäljaren minst en gång per år med husbilen och denne kommer då att genomföra service enligt schema till en lägre verkstadskostnad än vad svenska verkstäder ”mäktar med”.

Skulle garantifråga uppstå så finns det under resa auktoriserade verkstäder på otalet ställen i Europa. Bara att se till att ha en assistansförsäkring. Sannolikheten att skada uppstår under resa är större än då husbilen står parkerad avställd i Sverige. Av detta följde att närheten till säljare och verkstad i Sverige inte var avgörande för mig.

Jag har full respekt för att andra köpare gör andra avvägningar och löser sitt husbilsköp på annat sätt.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Svenska husbilshandlare kontra tyska dito

Har skrivit om det tidigare på forumet.
Vi lämnade vår Hymer i byte när vi köpte en ny Arto i Tyskland. Inga problem alls förutom att inbytespriset förmodligen blev lägre än om bytet skett i Sverige.
Men vid kontakt med säljare i Sverige av den bil vi ville ha (som man begärde några hundratusen mer för jmf m Tyskland) blev man mycket ointresserad när man hörde att vi ville lämna vår bil i byte.
Mellanpriset i Tyskland blev i slutändan betydligt lägre än om vi gjort affären i Sverige och vi fick en ett år nyare årsmodell än åf i Sverige hade i lager.
Tack Sören för ditt svar, det är ju mellanpriset som är det vesäntliga, men var det några större bekymmer med att göra den affären i övrigt?
Ha det
Staffan :mcride: :mcride:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Svenska husbilshandlare kontra tyska dito

Angående andrahandsvärdet ...
Hur mycket är acceptabelt att förlora på t.ex fem år ? Självklart beroende på hur dyr (hus)bilen är/var från början.
Om vi leker med tanken att jag är beredd på att förlora ca 100.000:-, då skulle jag sätta ut den till försäljning för 250.000.
Om man tar en titt på Blocket i spannet 240.000-260.000 så hittar man ingen ens i närheten av en 5 år gammal husbil -varken privat eller handlare.

Självklart ändras marknaden fram och tillbaka men jag är inte orolig.
Husbil är lite mer speciellt då det är mer pengar. Men, jag har tjänat på varje motorcykel jag tagit hem (30-50% vinst), bilen vi hade i sju år förlorade jag 25.000:- på. Jag är osvensk nog att säga att jag är en duktig säljare (har sålt åt bekanta där jag fått behålla allt över vad dom har velat haft för, i de här fallen -motorcyklar).
Välvårdade, dokumenterade, bra utrustade med en säljande annons så är det inte omöjligt att få bra betalt (m.a.o tänker inte att försöka byta in varken i Sverige eller Tyskland).

Peter :)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.649
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Sv: Svenska husbilshandlare kontra tyska dito

Om vi leker med tanken att jag är beredd på att förlora ca 100.000:-, då skulle jag sätta ut den till försäljning för 250.000.
Om man tar en titt på Blocket i spannet 240.000-260.000 så hittar man ingen ens i närheten av en 5 år gammal husbil -varken privat eller handlare.
....
Välvårdade, dokumenterade, bra utrustade med en säljande annons så är det inte omöjligt att få bra betalt
Peter :)

Håller med till fullo då jag har samma erfarenhet gällande mc o husbilsimport (till dags dato 3 mc o 2 husbilar).
Tydligast exempel är den husbilen jag importerade 2008: Dethleffs A 5881 -07 | Skåne BiÖ säger på sin hemsida: "Vi har EU anpassat våra priser", men begär fortfarande bra mycket mer än vad jag köpte den för i Tyskland.
Rätt pris på välskötta objekt innebär att man inte har några problem att få tillbaka sina pengar.
 
Toppen