• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svenska husbilshandlare kontra tyska dito

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Svenska husbilshandlare kontra tyska dito

Och vad är det för fel på att köpa "nästan nytt" och sedan extrautrusta och därmed sätta eget stuk på bilen? I min senaste har jag exempelvis bytt till klädsel av kalvskinn så att bilen faktiskt t.o.m. luktar nytt trots att bilen nu rullat drygt 1.500 mil.

Resonerar du på samma sätt även när du byter permanentbostad? Då får du aldrig bo i ett riktigt fint gammalt hus.

aake

L

Lennart Olovsson

Guest

Och vad är det för fel på att köpa "nästan nytt" och sedan extrautrusta och därmed sätta eget stuk på bilen? I min senaste har jag exempelvis bytt till klädsel av kalvskinn så att bilen faktiskt t.o.m. luktar nytt trots att bilen nu rullat drygt 1.500 mil.

Resonerar du på samma sätt även när du byter permanentbostad? Då får du aldrig bo i ett riktigt fint gammalt hus.

aake

Gamla hus = mycket arbete!
Då kan man lika gärna bygga ett nytt själv som jag gjorde när jag var ung!

:twitcy:
Lennarts tankar

T

Teddi

Guest

fj;s blev ju av med både burstner o rubbet,,
tagene fritid blev av med burstner,,undrar om de finns nån mer i vårt avlånga land??

kan det vara så att tyskarna (tillverkarna) vill vara med ock bestämma priset i sverige för deras produkt? till kund,???,
hur de än är så kostar ju motsvarigheten ett antal hundra tkr mindre i tyskland än här hemma,,
ock då ska man veta att tyskarna tjänar pengar på hemmaplan,,
ja har också hört att lagerhållning är ett dyrt kapitel,,
ock förmodar att dom vill dela detta med återförsäljare

,,ja tror på en harmonisering med dom tyska priserna,,

det gör jag absolut sen ja blev utslängd ihop med frågan till en svensk underleverantör,,

##har de nån betydelse om du eller ja importerar##:D:D

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Lennarts tankar

I teorin ja, om man inte behöver flytta alltför ofta, men attraktiva tomter med lite mark, strandtomt och fiskerätt brukar redan vara bebyggda med rejäla timmerhus sedan minst 100 år tillbaka. Vårt ligger 17 km från Östersunds centrum och är uppfört 1901.
Vill man bygga nytt med ett i övrigt jämförbart läge får man nog finna sig i att bo åtskilliga mil från stadens serviceutbud.

IMG_4549 (Large).jpg

Nu handlade det primärt om husbilar och till skillnad mot personbilar så har de allra flesta knappt hunnit bli inkörda efter något år, men om man har väldigt speciella krav på husbilen så håller jag med om att man kan nödgas beställa nytt för att få det som man vill ha det.

aake

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: FJ:S Husvagnscenter AB svarar inte i telefon?

Vi fick fel på kyl/frys (Dometic) ringde till deras service ställe och fick till svar inga problem, skruva loss det och lämmna det till oss så fixar vi det.
Hur kul är det.(under garanti tiden) Vi åkte till vår försäljare och dom suckade och sa inga problem ,det lagar vi men ersättning från Dometic fick dom inte.För att komma åt kyl/frys så fick dom plocka ut duschen först.Vi behövde inte betala något för det gick under garantin
HaDe Hasse

Kul med ett exempel på en bra handlare!!!

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Lennarts tankar

Men brukar det inte vara så att den något begagnade bilen har fått sina "små/stora" fel fixade, så det slipper man dona med som köpare. Sedan är det väl upp till var och en att välja hur man vill använda sina pengar. De flesta har inte promenadavstånd till KABE utan får åka några mil vid varje fel. Ja jag vet att det är att svära i kyrkan att KABE har slarvfel i sin produktion men jag känner KABE ägare som råkat ut för såväl läckande rostfria vattentankar som överskåp som fallit ner. Fas då är det väl bra att ha nära.:wink:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Men brukar det inte vara så att den något begagnade bilen har fått sina "små/stora" fel fixade, så det slipper man dona med som köpare. Sedan är det väl upp till var och en att välja hur man vill använda sina pengar. De flesta har inte promenadavstånd till KABE utan får åka några mil vid varje fel. Ja jag vet att det är att svära i kyrkan att KABE har slarvfel i sin produktion men jag känner KABE ägare som råkat ut för såväl läckande rostfria vattentankar som överskåp som fallit ner. Fas då är det väl bra att ha nära.:wink:

L

Lennart Olovsson

Guest

Så väl att du känner någon som har den förträffliga KABE! Då kanske du åtminstone kan få provsitta!
Lennarts tankar

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17667

Guest

Det är bara att konstatera att vi gör olika avvägningar då vi väljer inköpsställe. Priset påverkar en del, kanske de flesta. Andra oroas av garanti o servicmöjligheter. Andra påverkas av språkhinder. En del hittar sin eftersökta modell kanske bara på ett ställe.Efter att vi gjort vår prioritering, ha vägt ihop för- och nackdelar så gör vi vårt val. Om det var rätt val kanske vi vet först om något eller några år då vi levt med vår husbil och ska kanske byta och konfronteras med andrahandsvärde. När vi gjorde våra avvägningar så blev det inköp i Tyskland, men att säga att en annan lösning är fel, vore mig främmande.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Jag köpte min bil i Tyskland för två år sedan. Nu har jag bytt in den mot en ny i Sverige. Min var årsmodell 2010 och nu väntar jag på en 2013. Om man kikar på nypriset på den nya så har den gått ner 250000 från 2010 till nu pga att euron gått ner. Samtidigt som jag tycker jag fick helt ok inbytespris. Så jag är nöjd med affären. Tycker också jag blivit bra bemött både i Sverige o Tyskland trots att det är en importbil. Vad jag sedan också förstått så är det i prisklassen 2 -400000 som marknaden stannat av.

Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

vill ni inte ha era bilar längre vilket jag kan förståå ring mej så fixar jag det !:twitcy:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

För oss var det att den inte fick kosta mer än €40.000 samt att vi ville ha en 2012:a med Euro 5 motor.
Genom att köpa i Tyskland fick vi allt detta på en i övrigt extrautrustad bil (MultiJet II 150, Traction + mm). Dieselvärmare är standard vilket jag har hört att andra får betala extra för :p:;)

Peter :)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: FJ:S Husvagnscenter AB svarar inte i telefon?

Jag beställde en bil , KABE, helt enligt min beskrivning med utrustning som vi ville ha!
Funkar inte utomlands!
Verkstad har jag på promenadavstånd! Värt åtskilliga tusen!
Kanske 100-tals!

Lennarts tankar

En husbil som bara funkar i Sverige....:wideeyed:.... den skulle jag inte vilja ha! :twitcy:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Köper du en direktimporterad bil av någon handlare i Sverige så blir den inte så värst mycket dyrare än om du själv åker till Tyskland och handlar en.
Det kommer ju till resekostnader, besiktning och registrering i Sverige, mm.
Då kan du också gå till handlaren och alltid få hjälp med eventuella felaktigheter.
I vilket fall om man köper av den handlare jag har köpt flera bilar av.
Men det är givetvis inte så med alla handlare som direktimporterar bilar.
Gott Nytt År på Er alla.:santa-2-icon:

F

F.d. 55416

Guest

Intresant ämne, är det någon som bytt bort sin Svensk registrerade husbil hos en handlare i Tyskland, vore intresant att höra utfallet i så fall, och om det över huvud taget är möjligt.
Ha ett gott nytt år
Staffan :mcride: :mcride:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst går det. Köpte nyligen en personbil som va svensk o inbytt i tyskland.

Fick kopia på inbytespriset o uj uj uj vilken dålig affär för den som böt in den.

Toppen