• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

svängbara stolar

F

F.d. 50609

Guest
Har precis börjat kika på detta med husbil (är gammal inbiten campare som med tilltagande ålder trängtar efter mer bekvämlighet :)).

Har inte alls kommit så himla långt i valet av märke och modell ännu, men undrar över detta med vändbar förarstol vilket jag bedömer som en högst värdefull lyx.

1. Hur mycket pengar måste man vara beredd att lägga för denna lyx?
2. Vilka bilmodeller har detta, om möjligt i prisklassen 150-300 tusen?
3. Är det omständigt/muskelkrävande/besvärligt av vända stolen?
4. Hamnar man "normalt" på bekvämt avstånd till ett bord när man vänder förarstolen?

Är ytterst tacksam för alla erfarenheter som jag kan få ta del av.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: svängbara stolar

Jag har provat en hel del pilotstolar dom senaste åren i "halv"integrerade bilar och inte på en enda så har jag kunnat ställa in stolen i rätt körställning och sedan bara snura runt .

I en del bilar så kunde man inte snurra stolen för handbromsen var dragen , kul att släppa på den när man står på kilformade klossar .

Men i samtliga så har stolen tagit i "B-stolpen" dörrsidan och ratten så man får väl flytta fram stolen så långt fram man kan och även vinkla upp den sen kan man snurra runt och sedan göra om inställningarna när man skall köra sen .

Allt detta hade kunnat lösas genom att inte ha själva snurrleden/vridtappen i mitten utan lite inåt och bakåt för då hade inte stolen roterat kring sin egna axel .
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: svängbara stolar

Oj, det lät besvärligt.
Som du säger, synd att de inte inspekterat och utvecklat ide´n ur alla vinklar utan bara ur en del.
Är det bättre i helintegrerade bilar?

Och kan jag överhuvudtaget få denna finess med de pengar jag kan skrapa ihop för dagen?
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: svängbara stolar

Hej Hundstina.
Inte behöver det vara så besvärligt,i våran bil Knaus SunTi behöver man bara skuva fram stolen och vrida den ett halvt varv sedan sitter man perfekt vid bordet.:)
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: svängbara stolar

Under de fem år vi åkte på mässor och besökte ett stort antal handlare så mötte man alla möjliga lösningar många mycket krångliga, till och med så att säljaren inte kunde visa hur man gör, därför antar jag att det finns många begagnade bilar som har dåliga lösningar på detta. I vår Mc Louis 2007:a så är det ganska enkelt att vända stolarna. Visst måste man anpassa stolen lite vid vändningen genom att skjuta fram den och förarstolen har ett extra litet aber då luckan till förvaringsutrymmet under stolen tar emot men glömmer man att öppna den så öppnas den automatiskt när man vänder stolen.
Anpassningen till bordet är kanske lite si och så men det går att lösa. En annan sak är att man hamnar ganska högt med benen, hustrun gillar att sitta och dingla med benen och tycker det är utmärkt men det gillar inte jag så jag har tagit ett frigolitblock ca. 8-10 cm och lindat det med silvertejp, som ett fotstöd. Vi tycker i alla fall att lösningen i vår bil är bra.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: svängbara stolar

I våran helintregreade Dethleff i6840 är det inga problem tycker vi. Det är väl lite böket att vända dom två för man får skjuta fram den ena först och den ena sidan men så böket är det inte än man orkar med det. Det ända jag upplever att man sitter lågt när man ska äta vid bordet i våran men då kan man sitta i soffan när man äter. Vi är båda korta i rocken så det är väl därför. Men jag hade sett fram emot att dom kunde ha varit höjdbara så man kunde fått dem i rätt höjd när man står stilla i alla fall. Kanske går att få om man lägger ner mer pengar men det gör vi inte på en sådan dyr bil det fungerar bra ändå man sitter mest där när man tittar på TV man kan inte få allt jo få kan man väl bara plånboken tillåter. Men våran bil hade allt när vi ramlade över den det är en 08 men inte höjbara stolar som jag hade tyckt att den skulle haft efter priset på den.
Men annars är vi helnöjda med den.

Med vänliga hälsningar
Anita o Risto i Täby
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: svängbara stolar

Lätt att vända stolarna och med tillhörande extradynor blir sitthöjden bra.
Lite får man backa innan man kan svänga runt, men det är ok! // Pirkko
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Sv: svängbara stolar

Själv tycker jag att det bara är skönt att komma ifrån förarstolen, man sitter ju i den ganska mycket ändå...
För våran del handlade det om att ha samma rutiner i husbilen som hemma - dvs. vi frågade oss hur vi gör när vi tittar på tv eller läser en bok hemma??
Jo, vi ligger i soffan:yes:
Därför blev våran lösning en dinette + lång soffa som på 2 sekunder kan göras om till en mjuk och härlig hörnsoffa där vi båda kan ligga/halvsitta och titta på tv eller läsa en tidning. Alltså inga svängbara stolar i våran husbil.
MVH Lana
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: svängbara stolar

Ja, alla är vi ju olika.
Men själv ser jag bara fördelar med att kunna sitta i förarstolen mera. Te x så är den ju betydligt mer anatomiskt anpassad än alla husvagns och husbilssoffor som jag suttit i. Med en dålig och smärtande rygg blir detta extra viktigt.
Sen, om jag känner mig själv rätt, så kommer jag att ändra om planlösningen (helt oavsett vad det blir för modell jag skaffar) så att det blir så få sittplatser som möjligt. Det är nämligen inte det jag behöver mest :-D

Om någon har mer info angående såna stolar i äldre husbilar och har lite tips att bjuda på, så tar jag tacksamt emot.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8742

Guest
Sv: svängbara stolar

Jag har monterat Saab 9-5 elstol med 3 x minne, sitter riktigt gott och det blir lätt att vända stolen... köpte begagnat på sdcc i Trollhättan. Titta på "visa min husbil"
mvh Michael T
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: svängbara stolar

Vi har samma lösning som Thomsen och är jättenöjda. Förutom bästa möjliga åkkomfort så kan vi med elens hjälp höja stolen til lagom "äthöjd" och strax därefter med samma knapp sänka till bekväm "körhöjd". En höjd som passar oss betydligt bättre än den gängse i Fordar.

Couldn´t be better!
:spinny:
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: svängbara stolar

Oj det låter väldigt lyxigt och bra!
Ser snyggt ut också, Thomssen.

Men jag är inte direkt någon mekkare, så frågan är ju vad det skulle kosta att anlita någon för att göra det..
Och alla bara pratar om så väldans nya bilar här.. är det ingen mer än jag som håller sig på 200.000:- nivån?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: svängbara stolar

Hej Hundstina!

Kostnaden kan givetvis variera men vi gav 1500:- för två stolar (Blocket). Anpassningen gjordes av bussmekaniker och prislappen slutade väl på samma summa (knappt) här. Har "tappat" kvittot men på ett ungefär i alla fall.

Vi har dock inte läder men väl mycket sköna stolar med både åkkomfort och sittkomfort. Höj- och sänkbart inte att förglömma.

Lycka till - ring om du vill veta mer.
:yes:
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: svängbara stolar

Tusen tack "Maja", för ett mycket informativt svar.
Det ligger ju långt fram i tiden, om det blir aktuellt, men jag ska absolut komma ihåg erbjudandet om att ringa vid behov.

Om man ska kolla efter såna här stolar på begagnat-marknaden, vad brukar de kallas för eller vilka tillverkare finns det?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: svängbara stolar

Hej igen Hundstina!

Såg att du bor på Gotland. Vi kommer dit om 1½ vecka om du vill kika på anordningen. Vi ska på långweekend till Visby och Fårö!

På Blocket fins det oftast under biltillbehör och SAAB har enligt år mening den bästa komforten.

Ha de! :spinny:
 
B

Boxer

Guest
Sv: svängbara stolar

Det låter väldigt intressant, har funderat på att göra något åt mina stolar.
Kan man få se hur det ser ut vid tillfälle?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50609

Guest
Sv: svängbara stolar

Såg att du bor på Gotland. Vi kommer dit om 1½ vecka om du vill kika på anordningen. Vi ska på långweekend till Visby och Fårö!

Tack gärna! :yes:

skickar ett privat meddelande.
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: svängbara stolar

Hej Boxer.

Vi sågs väl i Liljedal i våras - eller hur? Det betyder att ni har ganska nära till oss och Maja. Slå en signal när det passar er så är ni välkomna på titt och kaffe.
:spinny:
 
B

Boxer

Guest
Sv: svängbara stolar

Hej Boxer.

Vi sågs väl i Liljedal i våras - eller hur? Det betyder att ni har ganska nära till oss och Maja. Slå en signal när det passar er så är ni välkomna på titt och kaffe.
:spinny:
Det stämmer vi hör av oss.
Våran bil klarar förövrigt lätt 200.000 kr nivån.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen