• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surface Pro 128GB

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Surface Pro 128GB

Internetdelnng kan fungera hjälpligt under en begränsad tid men GPS-delning har jag aldrig hört talas om!

GPS i telefonen skickar NMEA signaler, det finns flera appar som delar detta via wifi eller blåtand. sen skapar man en virituell com port i datorn som tar emot NMEA signalen från luren.

Nu kör jag ju trådlöst via min dovado i bilen, därför är det inte ofta jag behöver använda telefonen för i-net delning. sen har jag redan en lös gps till min dovado, som jag kan anv till datorn.

Har inte haft tid att forska i hur jag kan få GPS från dovado routen änu, men det borde också gå. Då jag kan dela gps signalen i nätverket om jag sätter gps:en i en dator. Ska kolla mer på det när jag har tid och ork ;)

Här är en länk att kolla lite på ;) Nmea Apps - Android


//Freddy
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

Jag vet att någon har hävdat att plattor utan GPS-chip kan användas vid navigering men i själva verket tar de hjälp av triangulering från mobilmasterna. I stället för en avvikelse på fem meter mot satelliterna kan den bli flera hundra meter från 3G-masterna.

Jag undrar om navigeringsappar vet vad NMEA innebär?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

NMEA er overføringsprotokollen mellom ethvert GPS chip og programvaren, den var definert for seriell overføring og brukes direkte i alle bluetoth, usb, wifi og serielle gps mottakere.

Nesten alle navigasjons apps for Android og Win plattformer støtter remote gps slik at en kan få en fungerende navigasjon også i en husbil med alu alkove som stikker ut foran frontruten (nesten alle US alkover).

Når det gjelder denne muligheten for Apple sine enheter så må en lese følgende diskusjon på apple sitt eget forum: https://discussions.apple.com/thread/3013785?start=0&tstart=0 det finnes noen meget få muligheter selv om en har kjøpt feil platta.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Surface Pro 128GB

Nej, jag tror inte heller att Lasse får ersättning från Microsoft!

Varför investera i en pryl som kostar ca 9.000 och som måste kompletteras med router och GPS-puck för ytterligare ett antal tusenlappar för att få det hela att funka? I en husbil kan man få till laddningen men knappast på flyget, tåget eller bussen. Eller varför dränera batteriet på en smart telefon med internetdelning?

För det priset får man en riktigt bra laptop och en riktigt bra platta med riktigt bra appar, de senare oumbärliga på resande fot för bl.a. navigering.

Många tänker inte på att de flesta appar behöver platssökning (GPS) för att fungera tillfredsställande. Triangulering med en avvikelse på flera hundra meter duger inte.

Svaret är överst i tråden, men jag kan tillägga att självklart skall man ha användning för det man köper.

I mitt fall:
Jag kör Photoshop, mitt ekonomisystem, Office, Frontpage och detta snabbt och tyst.

Knarrevik, jag har följt dej under flera år och tycker i denna fråga att du googlar fram olika kommentarer från olika källor utan att du själv har kött på benen, detta är inte något jag sätter tillit till.

Jag har en, jag använder den, jag VET hur länge batterier räcker, jag vet hur exakt GPS funktion är, även HDMI såklart.

När jag kommer till kontoret blir detta en riktigt vass PC med riktigt tangent bord och så stor skärm jag vill, när jag reser är den liten och smidig.

Dessa inlägg jag gör nu med Surface Pro är roligt att göra, på plattan... låter jag hellre bli.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Surface Pro 128GB

Så här skriver tidningen Mobil:

Oengagerat system
Det är någonstans där vårt största problem med Windows 8 ligger, det känns inte som om ens Microsoft brytt sig om det nya systemet. När inte ens Microsofts egen webbläsare eller Officepaket är anpassade för systemet utan tvingar ut dig i den ”gamla” skrivbordsmiljön där allt är så pass plottrigt att pekskärmar enbart blir ett irritationsmoment får vi definitivt en sur eftersmak av det hela. Att alla program som finns inte anpassats till Windows 8 har vi förståelse med, men borde inte Microsoft på alla sätt de kan uppmuntra till att du ska stanna i det nya gränssnittet istället för att kastas ut i det gamla?

In med mus och tangentbord alltså, men i det läget blir det istället knöligt att använda de pekskärmsmanövrar som annars är så naturliga med en pekskärm, så upplevelsen känns snabbt rörig.

Det känns galet att en så pass dyr surfplatta inte har stöd för 3G/4G. Att den dessutom har relativt dålig batteritid gör att Surface Pro inte är första valet när det gäller en platta att ha med sig på semestern.


Är det denna felsatsning som tvingar Steve Ballmer att avgå?

Tror att du håller lite för hårt i de värderingar du har, kanske skulle du vara lite mera lyhörd.

Utan att veta tror jag att Microsoft med Windows 8 som redan från start har stöd för att köra olika operativsystem tänkt till, gillar jag ett annat operativsystem så är det bara att även ha detta.

Jag uppfattar ibland att personer som köpt en teknisk pryl blir "tvungen" att berätta hur bra den är... varför?

Själv har jag misslyckats flera gånger och skulle aldrig prata gott om den "saken".

Nu pratar vi Surface Pro, fråga så svarar jag, konstruktivt är bra!
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Surface Pro 128GB

Jag tycker nog att vi mer borde ägna trådskaparens ämne lite mer utrymme. Tekniklasse är ju positivt överraskad av Windows nya platta.

Detta är inget påhopp på Ipad, det är bara en ny kompletterande teknik som kan vara bra för vissa användare.

Det är bättre Knarrevik att testa en Surface Pro 128GB och sedan komma med synpunkter som är värdefulla. Istället för att hoppa på en glad Tekniklasse som tycker att han har gjort ett bra köp.

Jag är glad att Lasse har testat en Surface Pro 128GB. Det vore bra om vi fick fler synpunkter från andra som provat den här i klubben.

Jag är själv lite tveksam till det nya gränssnittet. Men det blir nog något liknande i Oktober. Kanske andra tillverkare har släppt någon ny variant då.


Det nya gränssnittet:

Jag kan bara säga.. din tveksamhet är befogad!

Det tog mej ett par dagar och ett par samtal innan jag kom på det nya "tänket"

Många letar efter att få det man alltid haft... en startknapp.

Efter att jag kommit underfund med funktionerna så gillar jag dessa, många har säkert suttit och inte bara tänkt startknapp utan tänkt vad kan vi göra bättre.

Om vi nu fokuserar denna tråd på tips och frågor kan vi berika, om vi vill hitta fel och brister kommer vi inte längre tror jag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

Tror att du håller lite för hårt i de värderingar du har, kanske skulle du vara lite mera lyhörd.

Jag uppfattar ibland att personer som köpt en teknisk pryl blir "tvungen" att berätta hur bra den är... varför?

Jag har inga värderingar beträffande smarta telefoner eller plattor, jag har provat det mesta dock inte Surface Pro pga pris och tveksam användning i en husbil. Eftersom vi skriver på ett husbilsforum är det främst appar, telefoner och plattor som gör husbilslivet enklare och rikare som intresserar mig.

Att personer som köpt en teknisk pryl berättar om den tycker jag är helt naturligt även om prylen inte alltid förknippas med husbilslivet.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Surface Pro 128GB

Jag har inga värderingar beträffande smarta telefoner eller plattor, jag har provat det mesta dock inte Surface Pro pga pris och tveksam användning i en husbil. Eftersom vi skriver på ett husbilsforum är det främst appar, telefoner och plattor som gör husbilslivet enklare och rikare som intresserar mig.

Att personer som köpt en teknisk pryl berättar om den tycker jag är helt naturligt även om prylen inte alltid förknippas med husbilslivet.

Klart vi värderar saker olika, jag själv ogillar fläktar så till den milda grad!!

Min nya Surface gör min "plåtis" större, tidigare var jag tvungen att ha min bärbara PC som både surrade och var mycket större med mig.

Nu kan jag sköta allt med min nya "vän", vet inte hur många det är som jobbar från husbilen men några har jag träffat under åren, och än så länge har jag aldrig sett någon som jobbar uteslutande utan en riktig dator.

För mej blev plattan en enkel sak att plocka fram för GPS, kolla mailen (ej skriva mail), surfa runt (ej skriva på webben) vilket gjorde att jag skrivit väldigt lite här på HBK som exempel.

Nu med Surface blir bilder musik foton bokföring skype Jalbum filhantering HBK mm. så mycket skojigare.

Kanske är jag lat som inte orkar skriva på en skärm som dessutom bara är halv när tangentbordet är framme, men hur som helst är det mycket smidigare med en riktig dator som följer mej med all den information jag är van att ha tillgång till.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Surface Pro 128GB

Några frågor.

Kan man ladda in en gammal office verision med Frontpage eller måste man ha en ny 64 bitars?

Kan man köra Google apps som på en vanlig Laptop?

Kan man köra DOS kommandon?

Vilka nackdelar jämfört med laptop ser du?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Surface Pro 128GB

Några frågor.

Kan man ladda in en gammal office verision med Frontpage eller måste man ha en ny 64 bitars?

Kan man köra Google apps som på en vanlig Laptop?

Kan man köra DOS kommandon?

Vilka nackdelar jämfört med laptop ser du?

Det är Office 365 som gäller, men... jag kör även Windows XP som extra operativsystem och då är allt som vanligt. (även FrontPage)

Detta just för att inte allt går att köra i Windows 8.

Utan att själv köra alla Google Apps så vet jag att mail kalender fungerar, så det borde inte vara något problem.
Ta en titt på Outlook för webben, en härlig tjänst tycker jag.

Dos kommandon går fint att köra.

Jag har inte funnit någon nackdel ännu, skoj att svara på inlägg som detta.:)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Surface Pro 128GB

Det är Office 365 som gäller, men... jag kör även Windows XP som extra operativsystem och då är allt som vanligt. (även FrontPage)
Detta just för att inte allt går att köra i Windows 8.

Kör du XP i dual boot på Surface?
Finns det XP-drivrutiner till allt?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Surface Pro 128GB

Kör du XP i dual boot på Surface?
Finns det XP-drivrutiner till allt?

Dual boot används sällan idag, virtualbox är en enkel funktion för att köra XP som vilket program som helst.

Det fiffiga är att du inte behöver bry dej om drivrutiner mm.

På detta vis kan man köra flera datorer i en och samma dator samtidigt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

Alle Win-32 programmer ser ut til å kjøre under Win-8 Pro (har ikke funnet noe som ikke funker) men en får frem desktoppen og linjen på bunnen av skjermen når en starter programmer som ikke er laget for win-8.

cmd.exe følger med og fungerer i desktop omgivelse - uansett om du starter fra Metro.

Kjører selv LibreOffice under Win-8 - leser og skriver alle MS Office filer i tillegg til Open Document Formatene og PDF.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Surface Pro 128GB

Hej Knut:)

Önskar att jag kunde hålla med dej men i min värld så har det varit flera program som ej går att köra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

Alle Windows 16 bit stoppet allerede under Vista og Win-7. Det samme gjelder programmer som skriver til program-mapper, jeg tenkte ikke på disse 2 gruppene eldre programmer som krever Win-XP eller eldre. Et særtilfelle er programmer som skriver ini filer til windows mappen - igjen forsvant muligheten ved overgangen fra XP til Vista.

Jeg ryddet selv unna hele denne problemstillingen før Vista kom (en Windows utgave som jeg aldri har hatt på egen PC, hadde en test-PC under Beta-testingen av Vista - det holdt).
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Surface Pro 128GB

Jag har kört XP ända till nu, det är först nu som jag ser tillräckligt stor fördel med att byta.
 
Toppen