• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surface Pro 128GB

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Vilken glädje!!
Jag har jobbat med datorer sedan 1985 och inte lyft på ögonbrynen så mycket tidigare.

Men... Surface Pro fick mej att le!:)

Varför:
Den är tyst!
Den är en platta
Den är en laptop
Den är en GPS
Den har Windows 8
Den har ett bra skydd utav att tangentbordet fälls upp mot skärmen
Den är relativt strömsnål
Den har en riktigt högupplöst skärm med riktigt bra ljus och skärpa
Den har SSD disk och I5 processor
Den går att använda som pek platta / eller som vanlig PC
Den har uttag för extra minneskort
Den startar på några sekunder

Jag är helt såld :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

Jag antar att du är ironisk eftersom den saknar 3G/4G, GPS, HDMI m.m.
Vad kan man då använda den till förutom att göra anteckningar på?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

Med en Huawei E5776 i lomma så savner han ikke 3G/4G - GPS er der og jeg ser ikke den store nytten i HDMI når en har stor nok skjerm med Full-HD.

Men på SUrface PRO kan en kjøre alle kjente forretnings løsninger og jobbe som normalt - men med rask oppstart og tilgang til alle nettresurser som en har bygget opp gjennom mange år med Windows.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Surface Pro 128GB

Jag antar att du är ironisk eftersom den saknar 3G/4G, GPS, HDMI m.m.
Vad kan man då använda den till förutom att göra anteckningar på?

Nu har du läst på dåligt.
Den har ej 3G/4G det stämmer men är inget problem som jag ser det.
GPS, ja
Hdmi, ja
Detta Knarrevik är ingen leksak;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

Det har varit mycket förhandssnack om Surface Pros usla batteritid. Man får ut lite drygt två timmars driftstid med maximal ljusstyrka, maximal processorbelastning och nätverkstrafik. Inte direkt imponerande om man jämför med Apples och Androids plattor.

Då hjälper det inte mycket att routern Huawei E5776 klarar den dubbla tiden.
Jag har testat att ha routern i fickan och märkte snart att det blev riktigt varmt, möjligen en fördel på vintern men definitivt inte på sommaren.

Lasse, har den äntligen utrustats med GPS och/eller GLONASS?
Det var bristen på 3G/4G och GPS som gjorde att ingen ville investera 8-9.000 kr.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Surface Pro 128GB

Man får ut lite drygt två timmars driftstid med maximal ljusstyrka, maximal processorbelastning och nätverkstrafik. Inte direkt imponerande om man jämför med Apples och Androids plattor.

Det var bristen på 3G/4G och GPS som gjorde att ingen ville investera 8-9.000 kr.

Knarrevik,
Ibland undrar man om du inte får en check från Apple varje månad ;).

Allt här i livet går faktiskt inte att ersätta med en padda. Det här är ju en riktig PC utan paddornas alla begränsningar.:cool:
Mäta batteritiden med 100% full belastning på precis allt ? Hur nära verkligheten är det egentligen? Läste något om 4-8 timmar vid "normalt" användande och det tycker jag verkar riktigt bra med tanke på vad den kan.
3g har jag i min Ipad men använder det inte då det är lika enkelt och billigare att gå via mobilen som man ändå alltid har med sig.

Jag tycker Surface Pro verkar helrätt och har funderat på den ett tag. Förmodligen blir jag nummer 2 att köpa en eftersom "ingen", ja förutom TeknikLasse då, tydligen velat investera i en.:D

Lasse, ser fram emot att läsa mer om dina erfarenheter..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

Knarrevik,
Ibland undrar man om du inte får en check från Apple varje månad ;).

Nej, jag tror inte heller att Lasse får ersättning från Microsoft!

Varför investera i en pryl som kostar ca 9.000 och som måste kompletteras med router och GPS-puck för ytterligare ett antal tusenlappar för att få det hela att funka? I en husbil kan man få till laddningen men knappast på flyget, tåget eller bussen. Eller varför dränera batteriet på en smart telefon med internetdelning?

För det priset får man en riktigt bra laptop och en riktigt bra platta med riktigt bra appar, de senare oumbärliga på resande fot för bl.a. navigering.

Många tänker inte på att de flesta appar behöver platssökning (GPS) för att fungera tillfredsställande. Triangulering med en avvikelse på flera hundra meter duger inte.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Surface Pro 128GB

Jag tycker den verkar ypperlig för oss som använder Windowsutvecklade program i arbetet och fritid. Tidigare har jag varit tvungen att ha minst en laptop för att komma in i ekonomi och bokningssystem. Som inte går att använda i vare sig Android eller Ipad.

Det ser även ut som den klarar viss serverhantering.

Windows-8-icon.png


Jag ser den som en mycket flexibel laptop. Vad gäller nätverk så har nästan alla mobiler idag inbyggd surfpunkt/hotspot, så Internet är ju inget problem. Den fyller en lucka som övriga paddor inte klarar av.

Jag håller med om att den är dyr. Men inte dyrare än annan företags anpassad utrustning.

Många har längtat efter att kunna hantera Windows program med smidigare utrustning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

Så här skriver tidningen Mobil:

Oengagerat system
Det är någonstans där vårt största problem med Windows 8 ligger, det känns inte som om ens Microsoft brytt sig om det nya systemet. När inte ens Microsofts egen webbläsare eller Officepaket är anpassade för systemet utan tvingar ut dig i den ”gamla” skrivbordsmiljön där allt är så pass plottrigt att pekskärmar enbart blir ett irritationsmoment får vi definitivt en sur eftersmak av det hela. Att alla program som finns inte anpassats till Windows 8 har vi förståelse med, men borde inte Microsoft på alla sätt de kan uppmuntra till att du ska stanna i det nya gränssnittet istället för att kastas ut i det gamla?

In med mus och tangentbord alltså, men i det läget blir det istället knöligt att använda de pekskärmsmanövrar som annars är så naturliga med en pekskärm, så upplevelsen känns snabbt rörig.

Det känns galet att en så pass dyr surfplatta inte har stöd för 3G/4G. Att den dessutom har relativt dålig batteritid gör att Surface Pro inte är första valet när det gäller en platta att ha med sig på semestern.


Är det denna felsatsning som tvingar Steve Ballmer att avgå?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Surface Pro 128GB

Jag tycker nog att vi mer borde ägna trådskaparens ämne lite mer utrymme. Tekniklasse är ju positivt överraskad av Windows nya platta.

Detta är inget påhopp på Ipad, det är bara en ny kompletterande teknik som kan vara bra för vissa användare.

Det är bättre Knarrevik att testa en Surface Pro 128GB och sedan komma med synpunkter som är värdefulla. Istället för att hoppa på en glad Tekniklasse som tycker att han har gjort ett bra köp.

Jag är glad att Lasse har testat en Surface Pro 128GB. Det vore bra om vi fick fler synpunkter från andra som provat den här i klubben.

Jag är själv lite tveksam till det nya gränssnittet. Men det blir nog något liknande i Oktober. Kanske andra tillverkare har släppt någon ny variant då.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

Det är bättre Knarrevik att testa en Surface Pro 128GB och sedan komma med synpunkter som är värdefulla. Istället för att hoppa på en glad Tekniklasse som tycker att han har gjort ett bra köp.

Det skulle aldrig falla mig in att hoppa på Lasse som jag beundrar för sin företagsamhet och vänlighet. Vi får skilja på sak och person.

Jag vill bara hindra medlemmar att hoppa i galen tunna som jag själv gjorde med netbook, vissa Androider och Net1.
 
F

F.d. 53394

Guest
Sv: Surface Pro 128GB

Hej
Microsoft har slutat tillverka Surface Pro och priserna ser ut att gå ned. Låt oss hoppas på en ersättare där 4G är inbyggt.
MVH
Dunet
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

Hej
Microsoft har slutat tillverka Surface Pro och priserna ser ut att gå ned. Låt oss hoppas på en ersättare där 4G är inbyggt.
MVH
Dunet

Vi får se vad som kommer ut av Microsofts stålbad med en ny styrelse.
Idel nya hårdvaror eller endast mjukvara?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Surface Pro 128GB

Lasse, det är precis en sån produkt som jag letar efter! Det pycket som jag provat hittills fyller inte de funktioner som jag önskar.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Surface Pro 128GB

Måste ju inflika med att datorn jag köpte i februari har ersatt alla mina andra maskiner och platta...

ASUS TX 300 är riktigt bra. I jämförelse så saknar den gps o 4g, men det har jag i min S4. Så det skickar jag ju bara över från den, om jag behöver.
Men den har istället en SSD och en vanlig disk, Samt i7 Processor som arbetar grymt snabbt. Start tiden på W8 från SSD handlar om sekunder.



ASUS Transformer Book TX300 - Notebooks & Ultrabooks - ASUS


//Freddy
 

Bilagor

  • 2RzJVmR66CRdepUN_500.jpg
    2RzJVmR66CRdepUN_500.jpg
    31,5 KB · Visningar: 1.026

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

ASUS TX 300 är riktigt bra. I jämförelse så saknar den gps o 4g, men det har jag i min S4. Så det skickar jag ju bara över från den, om jag behöver.
//Freddy

Internetdelnng kan fungera hjälpligt under en begränsad tid men GPS-delning har jag aldrig hört talas om!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

ASUS har en hel rad bra W8 maskiner - og en får det en betaler for. Fra lavbudget laptops med HD kvalitet skjerm uten touch på skjermen og mekanisk harddisk til ultralette tabletts med tastatur og touch på FullHD skjerm eller bedre med stor SSD og ekstrem batteritid (mer enn 10 timer).

En må velge hva som er viktig for en selv, men MS Surface PRO er et brukbart kompromiss litt over midten på skalaen både funksjonsmessig og prismessig. Surface RT er for mange like lite anvendelig som en Android eller iPad til bruk i drift av en bedrift.
 
Toppen