• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surface Pro 128GB

I

Ice-Man

Guest
Sv: Surface Pro 128GB

Dual boot används sällan idag, virtualbox är en enkel funktion för att köra XP som vilket program som helst.
Det fiffiga är att du inte behöver bry dej om drivrutiner mm.
På detta vis kan man köra flera datorer i en och samma dator samtidigt.

Jaja, själv kör jag bl.a. Virtual PC, tänkte inte så långt när du sa du körde båda OS :)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Surface Pro 128GB

Jag använder "windows knappen" - X en del i w8, har du några fler bra funktioner du upptäckt? som är användbara i W8?

Har inte kollat på nätet, finns säkert massa tips o tricks, men det är enklare att få tips från någon som nyttjar w8 och hittar de praktiska funktionerna som "windows knapp"-D när man är i app - läge och vill gå till skrivbord.


//Freddy
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Surface Pro 128GB

Lite uppdatering...

Jag har inte uppdaterat till 8.1 ännu men är fortfarande riktigt nöjd.

En sak jag stött på som jag ej hunnit forska i ännu är att:

Vid markering av flera filer (Ctrl+musklick)(shift+musklick) fungerar det som det ska med externt tangentbord men inte med skärmtangentbordet.

Kanske har vi någon på HBK med en lösning?:rolleyes:

Så här ser mitt användande ut:
Samsung Note 10.1 navigering fram i husbilen.
Även mail, lite surf (endast titta), Evernote (endast titta) ,Cam View, Instagram.

HTC One, där kör jag IP Radio till stereon i bilen, ljudböcker, mail, Evernote, Cam View, Instagram, surf. (även i denna sällan jag skriver, tittar mest) SMS/MMS.

Surface Pro kör jag allt i utom navigering, detta för att jag vill ha den tillgänglig bak i husbilen, en önskan vore att ha en till men någon måtta på det digitala får det vara:p:

Så till er som funderar på att skaffa en smidig maskin som kan det mesta, ja då är detta en härlig snabb tyst maskin som startar blixt snabbt! :cool:

Internet: 80% använder jag Net1 resterande Tele2/Tre

knarrevik
.. Jag vet att du nu gärna vill skriva om äpplen men du kan väl göra ett undantag och istället ställa frågor om denna produkt, allt i all välmening.:)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Surface Pro 128GB

Ja tänk vad dom kan kopiera nu för tiden men komma på något själv är inte helt lätt.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Surface Pro 128GB

Intressant med hybrider och det kommer fler...
Sony Vaio Flip... och så kommer ju Microsoft med en förbättrad version Surface Pro 2...
Fler tillverkare finns med konceptet så det måste ju finnas en hel del som tycker att funktionerna är rätt och är nöjda användare...trots priser nära 10tkr.
Ingen av dessa modeller bör vara i vägen i en husbil för oss som behöver andra funktioner och datakraft än vad en ren surfplatta kan erbjuda.

Bosse
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Surface Pro 128GB

Jag har tittat på flera produkter och det som är en väldigt stor skillnad är ljudet.
En annan stor skillnad är hur mycket fläkten låter, många låter fruktansvärt illa.

Surface Pro är för det mesta ljudlös, och endast ett viskande ljud när fläkten går.

Nya flugan lär väl bli alla intelligenta klockor, detta blir nog snart en vardag tror jag, för min del måste nog en skärm vara en viss storlek för att kunna användas till rätt behov.

Fy vad det måste vara svårt att ha dålig syn i ett samhälle där så mycket utgår från att alla skall kunna använda det digitala, samtidigt som det såklart kan vara till stor hjälp för många.

Klockan är 6:24 och det är nästan svart ute, hoppas på fint väder idag.
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Surface Pro 128GB

kan inte låta bli att lägga även detta inlägg i denna tråd tror inte den är helt off topic:

Sv: Windows 8 på bärbar dator med tangentbord och pekskärm ? - 2013-10-03, 08:46

Har en Acer Aspiro V med pekskärm och är oerhört nöjd. Fungerar perfekt. hela datoranvändandet blir mycket smidigare och snabbare.

Nu jobbar jag även en del när jag är på resa i Husbilen och har behov av hela office-paketet men framför allt ett riktigt tangentbord. En jobbdator. Ingen liten platta.

I bilen trådlöst nätverk som får sin ström från en inbyggd USB-kontakt (Eura Integra) och därmed 4G där sådant finns.

När Windows 8 kom ut trodde jag först det var ett skämt då man inte kunde peka på skärmen. Det var uppenbart att man skulle peka. När sen pekskärmarna kom blev Windows 8 precis så bra som det skulle vara/ser ut.

Har även Apple så klart. En padda till frun med ios 7 och var sin iphone. Skall köpa apple TV och har därför installerat en inverter för strömförsörjning.

Var inne en sväng i en Teliaaffär och såg nya mobilerna med Windows 8. Dom är bra! Närmar sig Apple med stormsteg! Även om de riktigt fanatiska apple-användarna (min bror till exempel) inte tycker det. Nokias nya än kanon. Här gjorde säkert Micosoft en riktigt bra affär och finnarna drog det kortaste strået.

Tänk så prisvärt allting är idag! Minns gärna vad er första stationära dator kostade! Och vad man kunde göra med den dumma burken.

Nu har vi Spotify, TV, lokal- och kvällstidning, webmail, bild- och filmhantering, bankkontor, Skype, Netflix, GPS, POI och allt annat på armlängs avstånd på vägar, på ställplatser och på campingar! Vad månde komma? Det finns ju inget mer att önska. Eller?

Jo, att telefonbolagen av EU tvingas ge samma pris för samtal och surf var vi än är i Europa. Det kommer. Ska vi gissa inom ett år???
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Surface Pro 128GB

Finansvärlden tycker tvärt om, från en befarad förlust på 3-4 miljarder $ fick Nokia in nästan 5 vid försäljningen.

Den där affären har vi absolut inte sett resultatet av än! Det är bara början än.

Har du, Knarrevik, knappat på en Nokia Lumia 920?

Här Nokia Lumia 920 - Windows Phone med PureView-kamera - Nokia - Sverige kan du se lite.

En riktigt bra mobiltelefon. Kanhända bättre än min till iOS 7 uppgraderade iPhone 5. Den unge killen i Teliabutiken hade valt en sådan som sin privata. Fick testa den lite och jag blev imponerad. Men det klart, jag är kanske mer lättimponerad än du. :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surface Pro 128GB

Den där affären har vi absolut inte sett resultatet av än! Det är bara början än.

Har du, Knarrevik, knappat på en Nokia Lumia 920?

En riktigt bra mobiltelefon. Kanhända bättre än min till iOS 7 uppgraderade iPhone 5. Den unge killen i Teliabutiken hade valt en sådan som sin privata. Fick testa den lite och jag blev imponerad. Men det klart, jag är kanske mer lättimponerad än du. :)

Jag hade lust att skaffa en 1020 med den nya kameran men det rann av mig när Sony visade sina QX-modeller som är bättre i alla avseenden.

Tyvärr så tror jag som de flesta att Nokia är den stora vinnaren, windowsmobilen kommer 5-6 år för sent. Microsoft är fortfarande stadd i kassa och borde satsa på något som är mer lönsamt.

PS! Ser att vi skriver i fel tråd, kanske borde vi öppna en egen vid fler inlägg?
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Surface Pro 128GB

Nej då, helt ok för mej.

Det som var intressant för mej var ju att finna ett flyt för att få mitt digitala liv att fungera bra i husbilen.

Windows luren har jag ej testat och vet ej heller varför jag skulle göra det.

Kanske är jag lite enkelspårig men jag specar upp en lista för mej själv med det jag behöver kunna gör i mitt digitala liv och sedan utgår jag från det.

Ett exempel som helt raderar Apple produkter för mej är deras totala styrning av hur JAG ska göra med mina filer... Det är jag som bestämmer det och ingen annan!

Vill jag kopiera film, musik, eller annan media till vad jag vill så är mitt krav inte mindre än att jag vill bestämma det själv.

Med Android finns en öppenhet som jag gillar.
HTC har jag fastnat för, detta för en så enkel sak som att de har en programvara för synkronisering som alltid fungerar, även en smidig filöverföring som också fungera bra.

Nu ska jag starta en tråd för jag blev nyfiken på vad ni andra använder i era datorer/plattor/telefoner.:rolleyes:

Ha det bäst där ute, från ett soligt Örebro.
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: Surface Pro 128GB

Molnet finns även utomlands, den nås överallt där det
finns internet eller teleanslutning.
Det gäller "bara" att koppla upp sig på lämpligt sätt,
finns flera alternativ, WiFi, SIM kort Fogg, lokala eller
vänta tills roaming avgifterna tas bort eller blir avsevärt
lägre än idag. EU parlamentet jobbar för detta.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Surface Pro 128GB

Om man klarar sig utan Win 32 program och satsar på molnet istället, så
är inte en Surface 2 RT så dum att ha i husbilen !

Kolla här:

Why I Love my Microsoft Surface 2 : Tips and Tricks - YouTube

Länkade också länken ovan i tråden om Lumia 2520. Och han kör ju bara Surface RT. Köpte häromdagen en Surface 2 från Elgiganten. De har ju öppet köp i 30 dagar med användning. I våras köpte jag en Windows RT baserad Lenovoplatta med löst tangentbord med hållare. Tyvärr var varken RT, Windows Store eller hårdvaran riktigt där ännu då så den föll igenom jämfört med Ipad 3 och Sony Z tablet.

Nu verkar ju saker falla på sin plats. Nya Surface 2 får ju lysande lovord, app-antalet har vuxit till 100 000 på ett år och framför allt behövs ju ganska få eftersom Windows RT 8.1 är mycket förbättrat och har fullt fungerande vanlig browser med flash-stöd.

Har provkört nu några dagar och kan konstatera att Ipad/Android-plattorna mina förmodligen kommer att säljas och ersättas av en Surfrace 2 och en Lumia 2520. Alltid lika fascinerande med en platta som man kan direkt koppla till min 1 TB backupdisk med USB 3.0 och få tillgång till hela mediabiblioteket. Köra det smidiga och lätta tangentbordet med mus och bakgrundsbelysning som är inbyggt i skärmskyddet. Skriva ut på alla mina vanliga trådlösa skrivare utan att ens behöva installera drivrutiner etc, koppla upp den mot extern skärm och med mus och tangentbord köra fullvärdiga office-program eller köra remote desktop och ta över hela min vanliga dator. Uttag för MicroSD. Stereoljud som ger nästan hörlurseffekt.

Samtidigt som upplösning, batteritid och vikt är helt surfplattedugligt. Den är ganska billig också, bara 4G saknas men kommer i vår, finns i Lumia 2520.

Vill man kunna kopiera och flytta filer fritt, köra office ibland och jobba med externa enheter samtidigt som den fungerar som fullvärdig surfplatta har JAG svårt att se något bättre just nu än Surface 2/Lumia 2520. Stegvis mera uppstyrt och mer surfplatta/appberoende enbart så går man via Android mot Ipad och för full PC-funktionalitet så går man mot Surface 2 Pro-liknande.

Anders
 
Toppen