• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

surfa med laptop via iphone?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

- ja men du får bättre täckning med en bra router / antenn i husbilen - och det tyckes jag er en nötvendighet i norvest Sverige.

I de sällsynta fall som jag är på resa i de allra nordligaste Skandinavien och inte får täckning med min vanliga operatör eller Net1:s router D-40 får jag förlita mig på Wi-Fi (tex McDonalds) eller helt enkelt låta bli.

Så livsviktigt är det inte att vara uppkopplad hela tiden! Det finns annat att göra som t.e.x. att njuta av naturen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Funktionen kan användas då GPS-enheten har svårt att få signaler från satelliterna. A-GPS hjälper då till likt triangulering för att få en ungefärlig position för att snabbare hitta satelliterna. Denna teknik används bl.a. i så kallade smartphones.
Inte alla smartphones använder GPS - endast aGPS.

GPS-funktionen aktiveras bara när triangulering mellan telefonen master inte är tillräckligt bra för att spara mycket ström för en liten mobiltelefon batteri.
Primär aGPS - sekundär riktig GPS.
Därför långsam övergång när automatikken startar GPS.
Problemet skulle kunna förbättras - genom automatisering av anslutningen från laddning.
Kanske det kommer med iPhone 5.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

I de sällsynta fall som jag är på resa i de allra nordligaste Skandinavien och inte får täckning med min vanliga operatör eller Net1:s router D-40 får jag förlita mig på Wi-Fi (tex McDonalds) eller helt enkelt låta bli.

Så livsviktigt är det inte att vara uppkopplad hela tiden! Det finns annat att göra som t.e.x. att njuta av naturen.

I vårt samhälle kommer vi att kunna använda internernet informationen överallt - när vi vill.
Även sattelittelfoner kan användas på Nordpolen - och i världen.
Tack och lov, kan du hjälpa plocka upp telefonen - stänga av den.
Men att lära känna dig bli' morfar - en gång till, eller kunde berätta HBK medlemmar jag träffat en isbjörn i skogen i närheten av Malmö :D - här och nu med en bild - jag ska inte förneka mig.
Om jag kommer till ex. ett vattenfall har jag förbisett i reseplanering - jag blir rasande nyfiken.
Nyfikenhet är variabel - så informationen när jag behöver det.
Så jag föredrar resvägen som punkter på GPS med internet länkar till informationen.

Möjligheten är enkelt och husbil ska ha samma möjligheter som ditt hem.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Möjligheten är enkelt och husbil ska ha samma möjligheter som ditt hem.

Der er jag inta enig Bredo, om jag er på semester, vil jag inta väre afhängig af internettet, det skal inta styre hvilken väg, jag vill :):)

Jag har igennom 25 år kört i nästen hele Europa, havde inta internet, ingen dagblade/aviser, ingen radio, vidste ikke en dyt, om hvad som skete i verdenen omkring mig, det opdaterede jag när jag kom hem :):)

Det er dom bedste semestrer jag har haft !!!!

Idag med barnbarn och familie, önsker jag uppkobling til kommunikation, men skulle der gå 7 dage imellem, er det okay :) er det mycket vigtigt, har vi jo en telefon de kan kontakte os på :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

För att återgå till inläggets rubrik efter alla sidospår går det utmärkt att använda iPhone och även Android som ersättning till mobilt bredband.

Det är inte heller risk för att få digra räkningar när man utomlands använder navigering (iGO eller Navigon) eller ställplatssökning (Mobil Life + i offlineläge) eftersom appar och kartor laddats ned till minnet eller minneskort. Se bara till att dataroaming förblir avstängd vid vistelse utomlands.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Min mobiltelefon kan inte använda WiFi - det kan många smartphones.

Den kan använda Internet och vara mobila modem för min laptop via Bluetooth.
Det har jag ofta använt innan jag köpte mobilt bredband USB-modem till en mycket lägre kostnad och förmågar att placera dongelen optimal för bra mottagning.

Just möjligheten att smartphones kan använda WiFi ger dem särskilt bra för användning i husbilen där anslutningen ibland i landsbygdsområdena kan vara begränsad.
Med husbilen som bas-station och väl ansluten till sändare, det blir en bra länk med routern fron Net1 eller mobilt bredband dongel.

Men husbilen är definitivt det bästa alternativet med basstationen. ;)

Jag undrar också varför så många erbjudanden komplement till GPS-mottagning, om iPhone var bra nog.
Just sett TomTom som förstärkare för GPS till iPhone.

Om det fanns bättre mottagning för iPhone / iPad - så kunde antenn masterna tillgodose behovet av aGPS.
Därmed minskar behovet riktig GPS.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

Jag undrar också varför så många erbjudanden komplement till GPS-mottagning, om iPhone var bra nog.
Just sett TomTom som förstärkare för GPS till iPhone.

Jag har TomToms hållare för iPhone i personbilen, en utmärkt hållare men den förbättrar inte GPS-mottagningen (snarare tvärtom) och inte heller nämnvärt ljudet.

Däremot har den inbyggd laddare till telefonen som gör att man slipper strulet med att koppla i och ur kabeln varje gång.

iPhonecarkit3_tcm131-7054.jpg
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Jag har TomToms hållare för iPhone i personbilen, en utmärkt hållare men den förbättrar inte GPS-mottagningen (snarare tvärtom) och inte heller nämnvärt ljudet.

Däremot har den inbyggd laddare till telefonen som gör att man slipper strulet med att koppla i och ur kabeln varje gång.

Men extra Gps antenne, det har den :) Tomtom Car Kit: Mobila bil-gps:ens bästa vän - M3 hvad enten den funkar eller inta :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Tack för informationen på TomTom kit inte fungerar - men det var nog tanken att det borde - för 800, - kr. :rolleyes: :)

Jag undrar om det är ett så stort problem med förbättrad mottagning genom routern i taket.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

Men extra Gps antenne, det har den :) Tomtom Car Kit: Mobila bil-gps:ens bästa vän - M3 hvad enten den funkar eller inta :)

Ja, men den gör ingen nytta till en iPhone4!

Jag har märkt att den kan ställa till problem när det inte är fri sikt till satelliterna tex på smala gator med höghus eller alléer med höga träd. Där är iPhones inbyggda GPS effektivare eftersom den funkar även inomhus.

PS! Tro inte på alla tester, denna gjordes 2009 på en iPhone 3 och var troligen en avskrift av TomToms reklamfolder! Min test sträcker sig över drygt ett år.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

Tack för informationen på TomTom kit inte fungerar - men det var nog tanken att det borde - för 800, - kr. :rolleyes: :)

Visst fungerar den, som hållare och laddare och snygg är den också. Men som GPS- och ljudförstärkare är den överflödig, åtminstone till iPhone 4.
 
F

F.d. 6624

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

TomToms hållare för iPhone var "absolut nödvändig" for Iphone 3Gs, men som Anders säger onödig for Iphone 4.

Jan
 

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: surfa med laptop via iphone?

Ett annat alternativ är att skaffa ett vanligt kontantkort med Tele2. Man surfar obegränsat med skaplig hastighet för max 3 kr/dag.

Med iPhone eller Android inställd på internetdelning kostar det alltså max 93kr/mån (31 dagar). Flera datorer och/eller iPads kan vara uppkoplade samtidigt.

Tack för tipset Knarrevik köpte en en obunden telefon för 799, fick med ett kontantkort med årssurf gratis. Laddade kortet med 50 kr och registrerade mig, fick då 100 kr att ringa för. Är nu i Tosteberga och har en bra uppkoppling här. Ett mycket bra tips.

Med vänlig hälsning.

Publikanen
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Därefter bara placera telefon väl för mottagning eller en extern antenn så att du kan få följande resultat

toprate.jpg

- Som när du använder mobilt bredband dongel på husbil tak.
Det är viktigt när du kör husbil och det är långa avstånd mellan sändare och de flesta anslutningar endast 2G.
Dongle + antenn + trådlös router = < 500, - danska ( min pris 0 + 0 + 150, - dataabonnement 99,- Telenor)

Bara ett tips för en effektiv och oberoende mottagning av mobil bredbåd - trådlöst överförs, till exempel. en smartphone eller bärbar dator.
Take it or leave it'.
( Ta det eller lämna det')
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

Tack för tipset Knarrevik köpte en en obunden telefon för 799, fick med ett kontantkort med årssurf gratis. Laddade kortet med 50 kr och registrerade mig, fick då 100 kr att ringa för. Är nu i Tosteberga och har en bra uppkoppling här. Ett mycket bra tips.
Med vänlig hälsning.
Publikanen

Ja, för 50 kr kan du alltså surfa och ringa gratis (Viber) obegränsat under 33 dagar. Med hyfsad hastighet i så gott som hela Sverige och inga fasta avgifter!

Om du efter 33 dagar sätter in 150 kr kan du få ytterligare 80 dagar (1 månad fritt+50 dagar).
 
Senast ändrad:

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: surfa med laptop via iphone?

Jag använde PDANet i telefonen (android) och USB-kabel till datorn som är en ny ASUS. Det fungerade ibland men stationerna är inte så många i Norrland. :cool:Med Telia går det i alla fall bättre men många "döda"platser längs norrlandskusten. För att inte tala om inlandet och Arjeplogsfjällen där man verkligen vill kunna använda sin telefon/dator. 3 funkar inte alls. Bara låghastighetssurfen. Vet inte om det är bättre med Iphone. Mannen hade inte rätt program för det. Men med Iphone och android telefon går det ju bra utan dator.:p
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

Jag använde PDANet i telefonen (android) och USB-kabel till datorn som är en ny ASUS. Det fungerade ibland men stationerna är inte så många i Norrland. :cool:Med Telia går det i alla fall bättre men många "döda"platser längs norrlandskusten. För att inte tala om inlandet och Arjeplogsfjällen där man verkligen vill kunna använda sin telefon/dator. 3 funkar inte alls. Bara låghastighetssurfen. Vet inte om det är bättre med Iphone. Mannen hade inte rätt program för det. Men med Iphone och android telefon går det ju bra utan dator.:p

Egentligen handlar tråden om hur man kan undvika dyra 3G-modem och istället trådlöst använda sin iPhone med ordinarie- eller kontantabonnemang. Inte så mycket om var i landet det finns täckning som ju är den samma vare sig man använder 3G-modem eller telefon.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Det är nog OK att det handlar om:
Någon som provat att surfa med laptoppen via iphonen?
Har sett att man kan dela ut anslutning till dator genom antingen usb eller bluetooth,då man har fri surf på mobilabonemanget så vore det toppen om detta fungerar bra så man sliper skaffa ett separat mobilsurfabbonemang för den bärbara datorn.

Det er väl relevant att mettake möjligheterne at få forbindelse uavset iPhone ( i fickan ) eller ej.
Debatten er väl vedrörende :confused:.

Apropos finns et antenn stick i iPhone ? - jag antar inte.

Sim kart kann vel användas i USB dongle ?

Net1 och Ice forbindelse er omtrent det halva, i areal, av Skandinavien - va da ?
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

Det er väl relevant att mettake möjligheterne at få forbindelse uavset iPhone ( i fickan ) eller ej.

Anslutning med USB eller blåtand tillhör en förgången tid, idag har moderna laptops wlan.

Apropos finns et antenn stick i iPhone ? - jag antar inte.

Det finns inget större behov av antennuttag i en smartphone, det finns andra lösningar till det!

Sim kart kann vel användas i USB dongle ?

Varför använda en dongle när telefonen kan göra samma jobb med endast ett simkort och dessutom går att ringa med?
 
Toppen