• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

surfa med laptop via iphone?

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Någon som provat att surfa med laptoppen via iphonen?
Har sett att man kan dela ut anslutning till dator genom antingen usb eller bluetooth,då man har fri surf på mobilabonemanget så vore det toppen om detta fungerar bra så man sliper skaffa ett separat mobilsurfabbonemang för den bärbara datorn.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

För oss fungerar det kanon!
Frågan är om det inte är bättre än vår net1-anslutning här hemma ;)
IPhonen har 3-abonnemang
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: surfa med laptop via iphone?

Jag fixar det galant med min billiga androidlur! Minst lika bra som med mobilt bredband via dongeln som jag har sagt upp abonnemanget på! På detta vis sparar jag 200 spänn per månad, beroende på hur man räknar! :D

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: surfa med laptop via iphone?

Så gör vi nu , jag sitter med Iphonen och surfar och frugan sitter med Laptopen som är kopplad till Iphonen .

Jag har TRE kontant och laddar 300:-/mån och då ingår surf och SMS samt bara uppkopplingsavgift till TRE och fasta nummer.
Jag får givetvis ringa för dom 300:- också , jag måste ladda var 30:eek:nde dag annars blir det dyrare , det jag inte ringer upp läggs i en pott .
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

Ett annat alternativ är att skaffa ett vanligt kontantkort med Tele2. Man surfar obegränsat med skaplig hastighet för max 3 kr/dag.

Med iPhone eller Android inställd på internetdelning kostar det alltså max 93kr/mån (31 dagar). Flera datorer och/eller iPads kan vara uppkoplade samtidigt.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Ett annat alternativ är att skaffa ett vanligt kontantkort med Tele2. Man surfar obegränsat med skaplig hastighet för max 3 kr/dag.

Med iPhone eller Android inställd på internetdelning kostar det alltså max 93kr/mån (31 dagar). Flera datorer och/eller iPads kan vara uppkoplade samtidigt.

Tack för det tipset, vilket jag inte hade en aning om. Se följande länk:
Tele2 - Privat - Mobiltelefoni - Kontantkort
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Situationen är nog bara det faktum att du måste ha 2 simkort.

Jag har och kan använda mitt mobila bredband dongel / antenn optimalt husbil tak.
Tänk om telefonen ringer när du är online - vem som använder vad och hur ska anslutningar.
Det kostar mig inget extra med 2 SIM-kort.

Mobilt bredband från fickan eller i husbilens cockpit, minskar mottagande betydande.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Är det möjligt för en iPhone för att koppla upp via mobilt bredband router (WiFi) som har en bra uppkoppling ?
Surfa med iPhone via laptop systemet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

Tänk om telefonen ringer när du är online - vem som använder vad och hur ska anslutningar.

Vilka problem skulle kunna uppstå?

Mobilen fortsätter med sin delning och även om den inte skulle klara detta så är det bara att fortsätta när samtalet är avklarat.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

Är det möjligt för en iPhone för att koppla upp via mobilt bredband router (WiFi) som har en bra uppkoppling ?
Surfa med iPhone via laptop systemet.

Jag är inte säker på att jag förstår frågan men det går att ha Wi-Fi på samtidigt som Internetdelning på sin iPhone, men till vilken nytta?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Situationen är nog bara det faktum att du måste ha 2 simkort.

Jag har och kan använda mitt mobila bredband dongel / antenn optimalt husbil tak.
....................................
Det kostar mig inget extra med 2 SIM-kort.

Mobilt bredband från fickan eller i husbilens cockpit, minskar mottagande betydande.

Mycket bättre mottakning fron basstation - husbilen.

Om du använder Net1 i Norge - till exempel.
- och samtidig laptop / iPad.

Tänker ochså att mobil router har bättre kapacität.

Du använder endast 1 simkart i utlandet - ex. Tyskland.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

Mycket bättre mottakning fron basstation - husbilen.

Om du använder Net1 i Norge - till exempel.
- och samtidig laptop / iPad.

Tänker ochså att mobil router har bättre kapacität.

Du använder endast 1 simkart i utlandet - ex. Tyskland.

Jo, jag har kört både laptop, iPhone och iPad via Net1-router. Dock var varken hastighet eller täckning i den norska fjällvärlden något att skryta med.
Att titta på SVTPlay var uteslutet!

Dessa hastigheter har jag hemma och ännu bättre vid låg belastning:

bbk.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Om du stänger av aGPS i utlandet - da kan telefonen inte göra mycket gott vid anrop.
Det finns andra alternativ för data simkort.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

Om du stänger av aGPS i utlandet - da kan telefonen inte göra mycket gott vid anrop.
Det finns andra alternativ för data simkort.

aGPS stängs av automatiskt om du väljer bort roaming. Navigeringen fungerar lika bra ändå, det tar bara några sekunder extra för att hitta satelliterna. När de väl är hittade behövs inte aGPS.

iGO Primo och Navigon m.fl. fungerar offline eftersom kartorna finns i telefonens minne eller på minneskort. Även ställplatssökning med Promobil Mobil Life + fungerar offline.

Röstsamtal fungerar som vanligt även om roaming är avstängt!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

aGPS stängs av automatiskt om du väljer bort roaming. Navigeringen fungerar lika bra ändå, det tar bara några sekunder extra för att hitta satelliterna. När de väl är hittade behövs inte aGPS.

iGO Primo och Navigon m.fl. fungerar offline eftersom kartorna finns i telefonens minne eller på minneskort. Även ställplatssökning med Promobil Mobil Life + fungerar offline.

Röstsamtal fungerar som vanligt även om roaming är avstängt!

Kan inte få detta att matcha.
Var är skillnaden då - annat än om du använder surf och aGPS?
Men jag har hört talas om några som kom hem och fick en stor räkning.

Men det primära kan väl vara, under denne tråd,
- jag tror du behöver husbil som bas för surf och aGPS - som du och andra har använt i Norge och Sverige.

Om du köper sim kort för Centraleuropa, föreslår jag att du lägger den i husbilens routern - liknande Net1 anslutning till norra Skandinavien.

I Sverige kan du använda dagligen 2 x SIM-kort och vara oberoende i husbilen är bra för anslutning.

----------

Den enda skillnaden är att du behöver byta SIM-kortet i husbilsrouteren när du kommer till gränsen.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

Men jag har hört talas om några som kom hem och fick en stor räkning.

Det finns några sätt att få dryga räkningar efter utlandsresa, ett är att man satt på sin roaming (defaultläge avstängd) för att surfa eller att man ringt långa samtal (ca 4,50 kr/min i EU) och inte stängt av röstbrevlådan.

Jag har själv navigerat med iGO och Navigon utan att det kostat ett öre eftersom min dataroaming automatiskt stängs av vid utlandsvistelse.

PS! Jag behöver inte husbil som bas för aGPS och navigering, varför skulle jag det?
Det verkar finnas en hel del fördomar och missförstånd i detta ämne.

I Norge och Danmark kan jag surfa där det finns täckning med min Net1-router i fickan eftersom batteriet varar några timmar (D-40).
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

Den enkle förklaring:
der användas telefonmaster i stället för sattelitter.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: surfa med laptop via iphone?

....................
PS! Jag behöver inte husbil som bas för aGPS och navigering, varför skulle jag det?
Det verkar finnas en hel del fördomar och missförstånd i detta ämne.

I Norge och Danmark kan jag surfa där det finns täckning med min Net1-router i fickan eftersom batteriet varar några timmar (D-40).

- ja men du får bättre täckning med en bra router / antenn i husbilen - och det tyckes jag er en nötvendighet i norvest Sverige.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfa med laptop via iphone?

En fundering på vad aGPS kan vara för någonting

P-zon

Funktionen kan användas då GPS-enheten har svårt att få signaler från satelliterna. A-GPS hjälper då till likt triangulering för att få en ungefärlig position för att snabbare hitta satelliterna. Denna teknik används bl.a. i så kallade smartphones.
 
Toppen