• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surfa i Spanien

Micke_S

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kalix
HBK-Nr
33970
Medlemskap
2024
Vi har varit utomlands i 6 månader med husbilen, mest i Spanien och Kanarieöarna. Vi har Telenor Obegränsat där det ingår 100GB/mån utomlands, som andra skriver inga problem med tidsbegränsning. Vi har även ett extra kort i routern och Telenor stream för TV. Telenor stream drar inga GB om man kör appen i telefonen och har telefonen uppkopplad direkt mot 4G/5G etc. Ansluter man telefonen med wifi mot routern så drar även Telenor Stream GB så man får tänka sig för lite. 100 GB har räckt bra även om vi tittat på alla Luleå Hockeys matcher på Cmore, det flesta andra program kan man se via Telenor Stream.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Vi har Telenor obegränsat classic…har varit i Spanien nu i drygt 2 månader…har även Telenor Stream…kan titta på tv obegränsat utan att det tar någon surf alls…har två mobiler och en router och stream….kostar ca 1000-lappen per månad… funkar helt okej
//Klasse
Hur får du ingen kostnad för streamen- det går väl åt GB från obegränsat (100GB) jag får betala ?
 

Micke_S

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kalix
HBK-Nr
33970
Medlemskap
2024
Det är ju det som är hela poängen med Telenor och Telenor Stream att man kan titta på TV obegränsat utan att det drar några GB i utlandet. Vi har haft på Nyhetsmorgon flera timmar varje dag för utom kvällstittande eg precis som man har hemma. Det viktiga är att man får inte blanda in extra SIM-kortet eller routern eller routerns Wifi. Skall man köra med Chromecast så måste man dela ut Wifi från telefonen där man har Telenor abb och Stream Appen och ansluta Chromecasten till telefonens Wifi. Jag började så men insåg snabbt att det är mycket enklare att ansluta HDMI kabeln direkt till telefonen via USB-C / HDMI Interface , då delas skärmen direkt och man behöver inte göra nånting när man skall se TV, nackdelen är att telefonen blir upptagen och kan inte användas till annat medan man ser TV. Man får surfa etc med nått annat, men ringer det så ringer det som vanligt förståss. Tyvärr finns det ingen bra information om detta hos Telenor, vad jag kunna se.
 

monsun31

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11535
Medlemskap
2024
Det är ju det som är hela poängen med Telenor och Telenor Stream att man kan titta på TV obegränsat utan att det drar några GB i utlandet. Vi har haft på Nyhetsmorgon flera timmar varje dag för utom kvällstittande eg precis som man har hemma. Det viktiga är att man får inte blanda in extra SIM-kortet eller routern eller routerns Wifi. Skall man köra med Chromecast så måste man dela ut Wifi från telefonen där man har Telenor abb och Stream Appen och ansluta Chromecasten till telefonens Wifi. Jag började så men insåg snabbt att det är mycket enklare att ansluta HDMI kabeln direkt till telefonen via USB-C / HDMI Interface , då delas skärmen direkt och man behöver inte göra nånting när man skall se TV, nackdelen är att telefonen blir upptagen och kan inte användas till annat medan man ser TV. Man får surfa etc med nått annat, men ringer det så ringer det som vanligt förståss. Tyvärr finns det ingen bra information om detta hos Telenor, vad jag kunna se.
Vilken telefon och generation på cromecasten , har försökt men lyckas ej komma hela vägen bryter när den vill anslu
 

JanEric

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
35555
Medlemskap
2024
Det är ju det som är hela poängen med Telenor och Telenor Stream att man kan titta på TV obegränsat utan att det drar några GB i utlandet. Vi har haft på Nyhetsmorgon flera timmar varje dag för utom kvällstittande eg precis som man har hemma. Det viktiga är att man får inte blanda in extra SIM-kortet eller routern eller routerns Wifi. Skall man köra med Chromecast så måste man dela ut Wifi från telefonen där man har Telenor abb och Stream Appen och ansluta Chromecasten till telefonens Wifi. Jag började så men insåg snabbt att det är mycket enklare att ansluta HDMI kabeln direkt till telefonen via USB-C / HDMI Interface , då delas skärmen direkt och man behöver inte göra nånting när man skall se TV, nackdelen är att telefonen blir upptagen och kan inte användas till annat medan man ser TV. Man får surfa etc med nått annat, men ringer det så ringer det som vanligt förståss. Tyvärr finns det ingen bra information om detta hos Telenor, vad jag kunna se.
Möjligheten till att titta på TV obegränsat är numera borttagen. EU-regel.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Vi har varit utomlands i 6 månader med husbilen, mest i Spanien och Kanarieöarna. Vi har Telenor Obegränsat där det ingår 100GB/mån utomlands, som andra skriver inga problem med tidsbegränsning. Vi har även ett extra kort i routern och Telenor stream för TV. Telenor stream drar inga GB om man kör appen i telefonen och har telefonen uppkopplad direkt mot 4G/5G etc. Ansluter man telefonen med wifi mot routern så drar även Telenor Stream GB så man får tänka sig för lite. 100 GB har räckt bra även om vi tittat på alla Luleå Hockeys matcher på Cmore, det flesta andra program kan man se via Telenor Stream.
Vi har varit utomlands i 6 månader med husbilen, mest i Spanien och Kanarieöarna. Vi har Telenor Obegränsat där det ingår 100GB/mån utomlands, som andra skriver inga problem med tidsbegränsning. Vi har även ett extra kort i routern och Telenor stream för TV. Telenor stream drar inga GB om man kör appen i telefonen och har telefonen uppkopplad direkt mot 4G/5G etc. Ansluter man telefonen med wifi mot routern så drar även Telenor Stream GB så man får tänka sig för lite. 100 GB har räckt bra även om vi tittat på alla Luleå Hockeys matcher på Cmore, det flesta andra program kan man se via Telenor Stream.
Post och telestyrelsen har efter att detta EU direktiv infördes för ett par år sedan tvingats att införa det från 2023-10-01.
 
Toppen