• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surfa i Spanien

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Vi har varit utomlands i 2 månader och redan skickar Tele2 SMS om att vi bara kan surfa i 2 veckor till. Sedan kommer det att kosta 35 kr/GB.
Vi har TV, bredband och mobil hos dom. 100 GB/månad varav 50 att använda utomlands. Är detta rätt?
Hur löser ni andra övervintrare surfproblemet ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu jobbar jag fortfarande, men jag har kollat upp detta lite och jag kom fram till att för mej skulle Telenor funka ok.
De har ett abb. med "fri surf" som de dock har rätt sänka farten på efter 100Gb, hade ett sånt abb. hemma i något år innan vi fick fiber, de sänkte aldrig farten för oss då. Man ska tydligen kunna använda detta inom EU utan restriktioner, hur det ligger till med detta kan säkert flera svara på.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Har det abonnemanget och använder det på jobbet, funkar bra.
Ingår en del andra länder än EU också. Funkade kanon i New York i julas

(Svar till #2)
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Vi har varit utomlands i 2 månader och redan skickar Tele2 SMS om att vi bara kan surfa i 2 veckor till. Sedan kommer det att kosta 35 kr/GB.
Vi har TV, bredband och mobil hos dom. 100 GB/månad varav 50 att använda utomlands. Är detta rätt?
Hur löser ni andra övervintrare surfproblemet ?
Har varit i kontakt med kundtjänst och fick bekräftat att 16 veckor obruten utlandsvistelse gäller enligt avtal. Finns på pränt i avtalet.
 

Andeel

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
32956
Medlemskap
2024
Bra, från vilket företag köpte du det SIM-kortet? Finns krav att du ska vara skriven i Spanien? Är själv i Spanien med husbilen sedan ett par månader.
Nej, gick bara in till ett telecomshop och fick det. Är inte skriven i Spanien. Behövde bara legitimera mig. (Det var i Altea) Lebara täckning är bra t.o.m. nu.
 
Senast ändrad:

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
F
Vi har Telenor obegränsat classic…har varit i Spanien nu i drygt 2 månader…har även Telenor Stream…kan titta på tv obegränsat utan att det tar någon surf alls…har två mobiler och en router och stream….kostar ca 1000-lappen per månad… funkar helt okej
//Klasse
Funkar telenor stream bra? Kostar?
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Vi har varit utomlands i 2 månader och redan skickar Tele2 SMS om att vi bara kan surfa i 2 veckor till. Sedan kommer det att kosta 35 kr/GB.
Vi har TV, bredband och mobil hos dom. 100 GB/månad varav 50 att använda utomlands. Är detta rätt?
Hur löser ni andra övervintrare surfproblemet ?
Vi har haft samma problem med tele 2, i år ska tilläggas . Året innan har det fungerat helt okey. Nu har vi ett Tellus 100GB månad (3 månader utomlands) +500 GB /för ett år via caravan club, special framtaget för Spanien resenärer att förbrukas när man vill
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jag har skaffat ett Spanskt Orange kontantkort. 100 GB för 20 €. Tele 2 ska jag säga upp det första jag gör när jag kommer hem. Kan också tillägga att det finns en hel del att säga om Tele 2's kundtjänst...
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Vi har Telenor med flera extrakort. Ett sitter i routern och TVn står på nästan hela dagarna. Stream ger bättre och stabilare bild än tidigare IP-TV.. förra året gjorde vi Spanien i tre månader, TVn funkade perfekt för oss.
Hur får du routern att fungera utomlands? Jag har svårt att få igång surfen. Jag har Telenor och TP- Link RM 600
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
I år köpte vi ett Vodafone kontantkort 140 GB för 20 € , gäller i 28 dagar och går att fylla på kortet på deras hemsida.
fungerar mycket bra med bra täckning och hastighet. Ta med passet till Vodafonebutiken.
Har kortet i en extra mobil som jag internetdelar från till andra enheter inkl TV.
Har bekanta som använt det även i Frankrike och Tyskland på vägen hem.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Vi har varit 6 månad. I Spanien. Köpte prepade simkort från Movistar kostade 20€ för 210 GB/ 30 dagar. Fungerade perfekt, vi ser mycket på Tv program hemifrån. Kortet fungerar i hela EU + Uk.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
I år köpte vi ett Vodafone kontantkort 140 GB för 20 € , gäller i 28 dagar och går att fylla på kortet på deras hemsida.
fungerar mycket bra med bra täckning och hastighet. Ta med passet till Vodafonebutiken.
Har kortet i en extra mobil som jag internetdelar från till andra enheter inkl TV.
Har bekanta som använt det även i Frankrike och Tyskland på vägen hem.
Använder kontantkortet just nu i Frankrike , inga problem
 
Toppen