• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stress!?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stress!?

Lastbilsförarna gör säkert som jag, kollar felvisningen och korrigerar hastigheten efter detta.

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Lastbilar är enl lag skyldiga att kallibrera hastighetsmätare och färdskrivare vart 2 år.Detta måste göras av aktoriserad verkstad som skickar intyget till vägverket. Jag har inte tidigare tänkt på vad våra bilar håller för hastighet,och har därför i dag kontrolerat några via vårt spårningsystem och mycket riktigt i Sverige håller de som jag kontrolerade närmare 90 km/tim de som kör i Europa ca 85 km/tim . Att det är lugnare i Europa beror till stor del på omkörningsförbud på vissa sträckor mellan 07.00 - 19,00 ,jag ska göra en koll efter 19,00 och se om dessa har ökat farten./Hälsn Claes

F

F.d. 52923

Guest

Mina BILAR Körde i 85 Km Vid Kontrol På GPS Kl 20 30 Dom KÖR Sverige-Italien -Sverige Det ÄR Bra Så Vi Kan Äta Italien Ost Pasta På Lördag

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Glömde kolla kl 19,00 nu 22.00 är det bara några bilar som kör i Sverige och 1 på väg genom Danmark 1 på väg till Luxembourg som kör och det är ca 87 km på alla, resten står still. Hälsn/Claes

F

F.d. 12736

Guest

utan att ta ställning för stora, tunga lastbilar, jag förstår att lastbilar vill gasa "lite" inför en uppförsbacke, dom väger ju mycket, 40-60 t, och det lär inte roligt att växla ner, ner onödigt?

F

F.d. 3738

Guest

Yrkeschafförer har bråttom. kan nog vara så, vi i husbil har "ledigt" så låt oss ta det med ro!

Läste någonstans att ett åkeri (på skaraslätten ? ) har insett, att om bilarna håller lagl. hastighet, så sparar detta åkeri miljonbelopp, i bränslekostnader / år. Så därför
uppmuntras chafförerna att köra lagligt, spara bränsle. Allt loggas. så den som kör
på ett Bra sätt, får sin belöning i lönekuvertet. ! Kan det va något ? bättre trafik, bättre miljö.
För oss H-bilsåkare syns ju även vårt körsätt i plånboken.

ha det ! Ingbert

F

F.d. 6238

Guest

Mycket bra inlägg, faktiskt det bästa jag läst på länge.

Men vi får inte glömmaihåg varför våra kamrater kör som dom gör. Jo, det är inte DERAS fel utan Arbetsgivaren D.V.S. vi som fordrar att varorna ska komma --- just in time---.

Rätta mig gärna om jag har fel, jag tror att I got the message, när jag började dra upp detta.

Vad skulle Din arbetsgivare säga till Dig ---OM DU INTE GJORD DITT JOBB PÅ DEN TIDEN--- som dom tyckte att det kunde utföras på.
Frågas--- KOM???!!!
:confused: OBS! För att göra det helt klart. SÅ ÄR DET INGEN IRONI I DETTA INLÄGG.

Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Problemet är väl inte vad arbetsgivaren tycker att man ska hinna.

Problemet uppstår om dom anställda vill följa den rätt dom har och dom regler som finns. Vill inte tex chafförer följa dom så finns det en slant att tjäna. Hastigheter, raster m.m.

Lätt att jämföra med mitt yrke som elektriker. Där straffar det sig ganska snart om man inte ser upp med säkerhet (läs regler) i arbetet. Vill man inte följa reglerna så finns här också en slant att tjäna. Jobba för nära spänning utan säkerhet eller med spänning utan både säkerhet och utbildning. Här kommer också bilden med stress in.
KOMMER INTE STRÖMMEN TILLBAKA SNART!

Följ regler och ta det lungt, allt blir klart ändå och med livet i behåll. Fast det kanske är så att den tanken kommer mera med åren. Jag har också varit ung och hungrig som elektriker.

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Många vettiga inlägg om yrkesförare i trafik. Det flesta yrkesförare kör bra med gott omdöme. Dock kör allt för många över hastighetsgränserna. Det finns kurser för åkerier om bättre miljö och ekonomikörning.
Det är en pedagogisk fråga att få yrkesförare att köra med rätt hastighet. Här finns ett sådant företag: Axelsson Trafikskolor AB - HeavyEcoDriving

Jan I:)

Toppen