• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stress!?

F

F.d. 2900

Guest
Sv: Stress!?

Den tunga trafiken har hastighetsregulator som sätter stopp vid 87 km i timman. men det verkar gå att koppla från dom på något vis. men 87 ligger nog alla på och nu har jag tappat så mycket i tempo att även jag känner stress av den farten, jag får inga böter om jag kör mer än 4,5 timmar i streck . känner flera som fått böter på några tusen för att körtiden tagit slut 6 min före raststället, man kör ändå fram dit för att få äta. jag försöker att bara köra min bil och låta dom andra åka som det passar för dom. ibland hjälper jag andra, ibland är det andra som räddar mej,men då tutar dom förstås BENGT
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Stress!?

Arbetstiderna för en chaufför är utformade så att chauffören får köra 4,5 tim sen paus 45 min därefter körtid 4,5 tim sen stopp 10 timmar .Chaufförs yrket är nog det enda yrke du kan bli bötfälld om du jobbar över 5 min , det är 3 000 kr i böter .Och skulle du inte bli stoppad ute på vägarna kan polisen genom revision av förarkort och färdskrivar blad bötfälla dig 1 år tillbaka.Chauffören är enl lag skylldig att medföra fördskrivarblad/förarkort för utfört arbete 1 månad tillbaka och kan bli bötfälld i hela EU för något han gjorde i Grönköping 1 månad tillbaka.De flesta företag har arbetstider mellan 07,00-9,00 - 9,30 rast sen middag 12,00-13,00 -16,00 och det är den tiden chauffören har på sig att leverera ERT gods,hinner han inte får han sitta kvar till nästa dag kl 07,00 när företaget öppnar.Detta gör att tempot skruvas upp,en lastbil med släp får köras i 80 km och det finns en fart begränsare som är ställd på max 90 km och de flesta håller nog närmare 90 km p g av alla tider som måste hållas.
Om vi gör så i stället att alla företag jobbar mellan 06,00 - 22,00 skulle mycket av stressen för våra chaufförer försvinna och det skulle bli lugnare på vägarna.

Hälsn/ Claes
 
F

F.d. 52923

Guest
Sv: Stress!?

VEM Kan Sova 10 Timmar / Dygn På Beställning (Jo Vägverketo Faket)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.305
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Stress!?

Nu är det väl så att ingen är perfekt i trafiken heller.
Dom här stressade förarna dyker med all säkerhet upp i alla fordon.

Jag stöter inte ofta men ibland på dessa stressade personer på vägen till och ifrån mitt arbete. Brukar då tänka (eftersom jag trivs med mitt jobb) hur i helsike trivs man med jobbet att sitta hela dagar och vara irriterad på andra i trafiken. Vilka underbara dagar??

Vill inte nämna några men inte är det ovanligt att dom dyker upp mellan Arlanda o Stockholm.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Stress!?

Finns det någon i klubben som kan tala för "våra Hjältar" .

För att prata klartext: Finns det någon medlem som kan föra Förarnas talan, eller skall jag betrakta detta som att alla är nöjda som det är. ELLER ???

Är det någon i denna eminenta klubb som vill yttra sig i denna fråga???
Är alla nöjda, ja då tycker jag att vi lägger ner frågan.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Stress!?

OK, jag tar det en gång till.

VAD SKULLE NI GJORT OM EN Långtradare låg bakom er i den situationen som jag beskriver i mitt tidigare inlägg. Frågas ---- Kom

Kurt, jag svarar gärna på din enkla fråga, men jag avstår från att här ha synliga synpunkter på diskussionen om att vi tänker och handlar väldigt olika – det problemet kommer alltid att finnas oberoende av våra inlägg.

När jag anser att någon kör för nära min bil (allt enligt mitt sätt att se saken) då sänker jag hastigheten tills denna är anpassad till avståndet till den bakomvarande. Detta mitt körsätt har alltid fungerat. Vederbörande förstår vinken, håller ett mera anpassat avstånd och jag ökar hastigheten. Naturligtvis hjälper jag därefter den jäktade att köra om mig så fort tillfälle gives.

Jag ser mig inte som någon ”trafikpolis” utan jag är endast rädd om min hustrus och min hälsa (läs nacke).

Detta var mitt enda inlägg i denna tråd.
Hälsningar från farbror Claes.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026
Sv: Stress!?

:confused: Jag har varit yrkeschufför hela mitt liv. Började köra tradare på Finland på 60-talet. Har kört på kontinenten och har erfarenhet av trafiken i de flesta europeriska länder. Men min erfarenhet säger att de bilister(chaufförer)som kör sämst finns här i Norden. De visar nämligen ingen hänsyn! De tror att så fort de kommer in i sitt fordon att de äger vägen.
Nu när jag har blivit husbilsägare och blivit ett jagat villebråd, känner jag att även jag blir "stressad". Jag kör en PBII och kan i och med det köra över 100 km om jag vill. Men det vill jag inte och har då som ni säger, ofta en lastbil i häcken eller en personbil som vill om. Trots gällande hastighetbegränsning redan har överskridits med råge.
Det pratas mycket om att det skall bli förbud för lastbilar över 7,5 ton att köra om på flertalet vägar. Kanske är det ett sätt att få slut på ofoget. Att ligga på omkörning i oförsvarligt långa sträckor, bäddar för ett sånt förbud. Chaufförerna har sig själva att skylla! Lastbilar över 7,5 ton har en begränsare som i regel är ställd på 87 km. En del chaufförer har fuskat och ställt begränsaren annorlunda och kan då köra några km fortare och det utnyttjar dom.
Nu är det så att jag tycker inte om förbud, det har vi tillräckligt av. Jag tycket det skulle finnas fler patrullerande poliser efter vägarna. Gärna i annonyma bilar som plockade in de fordon som missköter sig i trafiken. Lastbilar som ligger för nära (signalerar) och uppför sig illa. Ta in dom för kontroll, kolla förankring av gods, farligt gods, arbetstider osv. Då tror jag att chaufförerna aktar sig och kör på ett sätt som gör att det inte finns en anledning att kolla dom.Personbilar som missköter sig är lite värre. Då får polisen skaffa sig "Ferrari" att patrullera med, annars hinner dom inte ifatt dom.
Som ni kan läsa försvarar jag inte yrkesförarna, trots att att jag har varit det själv. Att dom skulle "tjäna" tid på att köra några km fortare är marginellt. Däremot att en del åkare och speditörer är några riktiga "stövlar" är rätt!

:D Ce-eN!
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Stress!?

Jag skulle strunta i honom, jag bestämmer hur fort jag vill köra och han får vänta tills det ges möjlighet att köra om PUNKT.

GIVETVIS GÅR JAG UT OCH LÄMNAR PLATS NÄR MÖJLIGHET GES TILL DET.

Vad är det man brukar säga SIMMA LUGNT OCH LÄNGE är bättre än fort och kort.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Stress!?

Det är väl klar att dom tjänar tid på att köra fortare ta ex sträckan Malmö-Stockholm om du håller 80 km eller 90 km det gör att du hinner lossa innan 16,00 om du startat 07,00 från Malmö och kan då andvända dina 2 återstående timmar att köra till lastnings platsen.Att det sen finns Åkare och speditörer som jagar upp tempot är säkert helt riktigt,men jag tror att det är tristessen för chauffören och risken att få en för tidig kväll typ kl 16,00 som gör att han planerar sin körning därefter.Men den stora bidragande faktorn är att transporterna ökat i mängd och vi har snart som i övriga Europa ett lämmel tåg med lastbilar som aldrig tycks ta slut,som då till mycket beror på att företagen i dag inte håller några större lager.Detta gör att lastbilarna på våra vägar börjar uppfattas som ett hinder av övriga trafikanter,men med detta inlägg främjar jag inte några lagbrott, endast ett försök till förklaring varför det är som det är.

Hälsn /Claes

Hälsn/Claes
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Stress!?

Jag ska fråga Chita och Liselott hur mycket tid en lastbil med släp sparar in genom att köra konstant 5 km fortare än vad som tillåts tex mellan Göteborg och Stockholm. Frågan är om tidsvinsten är så stor att det är värt priset av en eventuell olycka som reultat.
Det är lätt gjort och då riskerar man att hamna på sjukhus och tidsvinsten är garanterat borta med råge.
Jag tycker dock inte att yrkechafförer är värst, de som jag retar mig mest på är dom som fortfarande ligger 1 meter bakom och inte kör om trotts att jag kört ut på vägrenen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.783
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stress!?

Jag har gjort en koll i mitt GPS-program.

Malmö - Stockholm är 60 mil, med max;

80 km/tim beräknas tiden till 7 tim 40 min.
90 km/tim beräknas tiden till 6 tim 40 min.
95 km/tim beräknas tiden till 6 tim 21 min.

med ökning från 90 till 95 km/tim är tidsvinsten 19 min.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Stress!?

hastighetsbegränsningar är väl till för att följas,står det 90 på en skylt då kör man i nittio
eller om det står 70 så får man följa det, svårare än så kan det väl inte vara, jag kör ofta i den hastighet som anges på skylten,har jag en kö bakom mej så innebär det ju att dom inte följer angiven hastighet, för mej så får det vara hur lång kö som helst men jag överstiger inte angiven hastighet,vill dom köra om mej så varsågod.....gör det, bara jag slipper fortkörningsböter för man vet aldrig var farbror polisen står med sin lilla laser och siktar på en.
nu inget ont om långtradar chaffisar men för mej så äger dom inte vägen vilket många vill tro,dom slår på värsta tutan för att man skall gasa på eller flytta sej,visst jag kan flytta mej men i vissa lägen så går det inte. kan vara någon som parkerat efter kanten eller fått bensin stopp och jag vill inte braka in i en stillastående bil eller annat som kan ligga efter vägkanten

HBK891
 
Senast redigerad av en moderator:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.436
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Sv: Stress!?

Under mina 30 år som säljare har jag inte upplevt yrkestrafiken som något problem. Tvärtom har jag upplevt ett samspel och samarbete för att släppa fram varandra. Och jag upplever detsamma när vi är ute med husbilen.
Det är ju klart att alla kan vi ha en dålig dag ibland och de får man ha överseende med.
Ha de bra. Krister.:mcride:
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025
Sv: Stress!?

Så här mycket vinner du i tid om du ökar medelhastigheten.
Från:
70 till 80 km/tim 60 sek per mil
80 till 90 km/tim 50 sek per mil
90 till 100 km/tim 40 sek per mil
100 till 110 km/tim 30 sek per mil

Yrkestrafiken överträder tyvärr ofta hastighetsreglerna. Det innebär mycket större utsläpp av miljöfarliga avgaser, högre kostnader för åkeriet men mycket små tidsvinster. Det är en pedagogisk fråga att få hastigheterna lagliga på yrkestrafiken.

Mvh/ Jan I:)
 
F

F.d. 52923

Guest
Sv: Stress!?

DET LILLA LAST BILARNA FÖRORENAR I DAG ÄR SÅ LITE MED TANKE PÅ DOM NYA EURO 5 MOTORENA DOM FÅR BETALA DYRT FÖR INGET TING MED AVGIFTER PÅ VÄGSKATT DICEL SKATT MILJÖ SKATT DOM FÖRORENAR MINDRE I 90 KM ÄN I 70-80 KM PÅ GRUND AV ATT DOM FÅR VÄXLA NER SÅ DÅ GÅR DOM PÅ HÖGRE VARV SÅ ÄR LÄGET CHITA
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Stress!?

Jag körde mellan Skåne och Blekinge i sommras med huset!

Efter Kristianstad bromsa jag in för låta en andfamilj som behagade att passera E22an, göra detta.

Mötande trafik gjorde lika så!

Så idylliskt, om inte fd vägens riddare med 24m ekipage använde sina tryckluftdrivna tumpeter att störa vår harmoni.

Ja, alternativet var för att inte störa trafikrytmen, att krossa de goa dunbollarna som inte lärt sig än vad vägverkets regler förordar,paragrafen om att visa hänsyn i trafiken.

Tänk vad en minut av våra liv kan betyda.


Stephan
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.783
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stress!?

bigmarlin02;

Du gör helt rätt, men tänk på att de flesta hastighetsmätare visar för hög hastighet och följer man då mätaren så kör man saktare än tillåtet.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Stress!?

Hej web gunnar!

jag ställer in efter min mio gps enl skylt varning v.3 allt enligt hastighetsvarning och Tmc samt fartkameravarning så jag vet att det blir rätt,jag är lite förvånad för hastighetsmätaren och gps'en är synkade på något skumt sätt så jag är inte orolig dom visar samma hastighet så jag vet att det inte går för sakta ,dessutom har jag 2st småbarm i bilen,4åring och en 5 åring så man måste ju visa vad som är rätt och föregå med gott exempel så dom vet hur man skall köra när det blir dags för dom att dra i väg med husbil,
Dessutom så ställer jag in Gpsen på fartkamera varning.

HBK891
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen