• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Strålkastare

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Eftersom det står "Dethleffs" på glaset, ligger det nära till hands att tro att det är en Dethleffs-specifik produkt.

Sådana märkesspecifika produkter brukar (tyvärr) endast gå att köpa hos märkesrepresentant.

Pålle

Senast ändrad:

Beda & Botvid

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2025
Hmm.. kan inget om detta .., men man kan tydligen vad jag läst 3D printa skjutvapen.!!? .då borde väl ett lyktglas vara lite enklare..???

Lubbis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2025
Så här ser min ut, där kan man ju se några nummer. Är det av plast?
En annan fråga, vad säger bilprovningen om man provar att åka dit med en sådan strålkastare??
Ser tyvärr ut som glas. Titta på den andra om det står "PL" högst upp iså fall är det plast.

Tidigare köpte man in olika BMW och Mercedes till helintegrerade husbilar men denna tycks vara custom made för Dethleffs. Detta betyder numaera många gånger att själva strålkastaren är enhetsmodell med anpassade fästen för att göra att du inte kan köpa en standard. Fanns redan på 80-talet när jag jobbade på Bosch med strålkastare.

Se här för lite info om märkningen HELLA headlamp codes. Decoding the combinations

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
dethleffs 2013 finns led i mitten men det är lampan som lyser. är varselljus och något med att inga andra lyse är på.
så här står det på strålkastaren
samma son inlägg 16
Eller kolla på lastbilsskrot Volvo kolla inlägg 11

Bilagor

• IMG_2865.jpg
    IMG_2865.jpg
    1,4 MB · Visningar: 39
Senast ändrad:

Gudby

HBK Medlem
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2025
Hej! Läste ditt inlägg, känns som jag skrivit det själv Har en precis likadan bil, höger strålkastare med spräckt glas, stenskott i maj -24.
Godkänd förs.skada och väntar på del sedan juni! Verkstaden svävar på svar om lev.tid, och jag har även pratat med Tumbo som ju är agent för Dethleffs. De väntar också på samma strålkastare (kanske till din bil?), lev i februari säger dom.
Turligt nog kunde jag tejpa glaset så bilen kunde användas i somras. Nu står den med körförbud pga utebliven besiktning.
Hej jag beställde min av återförsäljare Lindströms Husbilar i Bålsta, När jag köpte bilen ny 2014 så fick jag byta vänster strålkastare 3 ggr på garanti, måste har varit något fabrikations fel från Hella då. Den här gången fick jag stenskott på vä lyckta. Den går bara att beställa genom Dethleffs. Jag frågade besiktningen och man får en 2:a på besiktningen med ombesiktning, jag har också körförbud. Är försäkrings skada för mig också 4000 kr i självrisk.
/Benke

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej jag beställde min av återförsäljare Lindströms Husbilar i Bålsta, När jag köpte bilen ny 2014 så fick jag byta vänster strålkastare 3 ggr på garanti, måste har varit något fabrikations fel från Hella då. Den här gången fick jag stenskott på vä lyckta. Den går bara att beställa genom Dethleffs. Jag frågade besiktningen och man får en 2:a på besiktningen med ombesiktning, jag har också körförbud. Är försäkrings skada för mig också 4000 kr i självrisk.
/Benke
Låter som att det kan vara bra att sätta dit stenskottsfolie på dom strålkastarna. Verkar luriga att få tag på.

Går dom att ens få tag på om 5 år?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Fordonstillverkare är skyldiga att hålla reservdelar i 10år.
Värre är det med de husbilsmärken som kursat, då är det så gott som omöjligt att få tag på märkesdelar.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Hmm.. kan inget om detta .., men man kan tydligen vad jag läst 3D printa skjutvapen.!!? .då borde väl ett lyktglas vara lite enklare..???
Ett är vad man kan - ett annat vad man får. Det finns ett E-godkännande nummer. Det finns en stor tillverkare - det blir en förfalskning (brott mot mönsterskydd/varumärkesintrång) tapp av helbilsgodkännande, med worst case en fråga om försäkring. Finns en annan tråd om bländande strålkastare - vilka optiska egenskapar har originalet och vilka kopian ? Det skulle kunna bli en stämning från Hella.

Ja - det är att måla fan på väggen, men man ska åtminstone förhålla sig till vad man gör.

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Fordonstillverkare är skyldiga att hålla reservdelar i 10år.
Värre är det med de husbilsmärken som kursat, då är det så gott som omöjligt att få tag på märkesdelar.
Nej, tyvärr är det där med 10 år är bara en rekommendation.
Fordonstillverkarna lagerhåller bara reservdelar så länge det är lönsamt för dem.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nej, tyvärr är det där med 10 år är bara en rekommendation.
Fordonstillverkarna lagerhåller bara reservdelar så länge det är lönsamt för dem.
Ok, jag blandar nog ihop det,
på usa-tillverkade fordon var det iallafall ett krav tidigare.

Toppen