• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stor motor i husbil

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Förbrukningskurvan ÄR exponentiell hur man än vänder på steken, oavsett om det är en PB, HB, motorbåt eller en raket. Endast om man åker nedförsbacke (rörelseenergi pga gravitationen), då gäller andra regler. Detta har min lärare sagt en gång i tiden och han var (tro mig) verkligen trovärdig... Grattis Lovelylook om du har lyckats med den bedriften, det är bara att njuta och lägga pengar på annat trevligt.
Kanske lite väl "vetenskapligt" för mig, det finns påverkansfaktorer som jag tycker är mer verklighetsförankrade och relevantare. Roger67 har många poänger i och med sina balanserade inlägg ovan.

Hur många tänker t.ex på att erforderlig motoreffekt (= förbrukning) förändras med vindmotståndet;
¤ att håller man en verklig fart med 100km/h (= 27m/s) i 15s/m motvind, så svarar det mot drygt 140km/h betr fartvindsmotstånd
¤ om man har motsvarande medvind, så svarar det mot ca 60km/h betr fartvindsmotstånd

Dvs fartvindsmotståndet är oftast den faktor som påverkar "soppaförbrukningen" mest i varje fall i farter säg över 70km/h! Naturligvis finns det fler faktorer som påverkar, t.ex;
¤ Det unika fordonets cd värden = förmågan att länka av vinden (map strömlinjeform, storlek frontyta, utstick av tillbehör, mm)
¤ Fordonets vikt upp till säg 5 ton resp längd spelar mindre roll (spec på plan mark)

Sen beror det ju på vad vi diskutterar för typ av fordon, utförande och inte minst förare, tex;
¤ min 5 tons 2012 Hobby 75TL med 177Hp och aut-låda (hyfsat cd värde) >8m längd, har under 2 säsonger under totalt 1.700 mil i snitt dragit drygt 0,95lit/mil (tankade litrar/körda mil). Håller i stort sett samma fart som långtradare dvs högst 100km/h!
¤ min Volvo V40 2014 med aut-låda (och mycket lågt cd värde), ligger sedan i febr enl verkligheten tankade litrar körda mil på ca 0,45lit/mil

Naturligtvis är det mer komplicerat än så, det finns otroligt mycket mer att tillägga vid "slika" omöjliga jämförelser ... som ovan!

Och du Håkan, när jag en gång i tiden var "tvungen att jobba" så var det kul att dagligen bränna däck med egna (Volvo) och konkurrenters alla kommande nya fordon (men numera måste jag ju själv betala, kanske är jag snål)!

Sedan tror jag rent allmänt att det är mer än svårt att hålla en medelfart på >140km/h över någon längre sträcka på autobahn, har provat många ggr under 5-6 års tid mellan främst Holland/Belgien - Sverige (med häftiga bilar)!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Stor motor i husbil

Jag har sagt det förut, och säger det igen.
LIVET är mer än liter per mil!!

Men jag bryr mig som sagt inte, vore det viktigt får man väl åka på cykelsemester :wink:
--------------------------------------------------------------------------

Nej håller med, man kan inte bara titta på liter per mil.

Det finns ju flera varianter på totalkostnad.

En äldre/gammal fin/skaplig bil som i princip har slutat att sjunka i pris, och kanske t.o.m. ökar, eller i alla fall behåller värdet om man kostar på den några kronor, gör väl egentligen inget om den drar uppåt 1,6 l/mil.

Byter man in den och lägger till 1.000.000:- så får man kanske en bil som ligger på runt litern i förbrukning, men ekvationen blir svår att få lönsam i alla fall, även om stunden vid bensinstationens pump känns lite bättre.

Gemensamt antingen man har en gammal bil som kostar i bränsle, eller en nyare som kostar i värdeminskning, har vi ju valmöjligheten att kostnaderna för mat, sov och andra utgifter kan man ju balansera själv, och spara in en hel massa på som kompensation för både bränsle och värdeminskningsutgifter när man åker omkring i en husbil, som har allt man behöver för ett behagligt leverne ;).

(Är bilen sedan så gammal så den är skattebefriad så har man ju mellan halva och hela sommarens bränslekostnad "gratis", och den kostnadsminskningen är väl svår att slå.)

M.v.h. JANKRO.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Relax
Visst har medvind stor betydelse. Vår bil nu över semestern lastad till max vilket innebar nästan 4300kg körde vi från Kiruna i med vind till Andenes på 0,92/mil med medvind. Till Riksgränsen hade vi en förbrukning på 0,82/mil. Att det ökade sedan beror på den kuperade terrängen.
På privatbilen så är det svårt att komma under 0,8/mil men det händer ibland på blandad körning på vår V60 D5 R AWD med automat. Men det är helt ok tycker jag på 215hk.

Vad det gäller husbilen så är jag helt säker för egen del att med farthållare så drar det mera.

Men dom värden som trådskaparen lägger fram finns stora frågetecken. Men som vanligt verkar en del ha fordon som nästan tillverkar bränsle.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Stor motor i husbil

Helt fantastiska förbrukningssiffror i denna tråd, frågan är varför fysikens lagar inte gäller just för husbilar?
140km/h i SNITT-hastiget och långt under litern, inget fordon jag kört är ens nära det.
BSFC hos dessa motorer bör ligga på under 100g/kWh, nobelprisvarning.......
Eller har husbilar inget luftmotstånd?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Stor motor i husbil

Min bil drar 10,3 liter per 100 km. Den väger lastad 3790 kg. Vi har kört från Lilla Edet, över Åland, upp över Finland och nu befinner vi oss i Arjeplog. I Finland är hastighetsbegränsningen 80 km/tim på bil över 3,5 ton, i Sverige 90. Jag kör aldrig över tillåten hastighet, utom där jag missat någon skylt. Man följer lastbilsrytmen och behöver nästan aldrig göra någon omkörning. Och framför allt, vi är pensionärer och det gör inget om vi kommer fram till bestämmelseorten tre minuter och 12 sekunder senare än beräknat.
Ha en bra dag och inte för bråttom på er semestern.
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Stor motor i husbil

Snittförbrukningen på min bil är från det jag vrider på nyckel vid start o har kommit i mål, blir det 10 min. Tomgång så räknas det, är det kallt ute så så inverkar det ganska mycket om man kör kortare sträckor, kommer sällan under 1,4 L/m. Men varm motor o flygande mätning då går det snålare ju.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Stor motor i husbil

Vi mäter över hela året (=sommarsäsongen, kör inte på vintern).
Börjar oc avslutar året med hel fylld tank. Noterar alla tankningar och summerar under vinteruppehållet.
De senaste åren har vi hamnat mellan 0,95 och 0,97 liter diesel per mil enligt vägmätaren.
Vi kör en delintegrerad Renault Master dci120 med Weinsbergpåbygge - väger mellan 3300 och 3500 kg.
 

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: Stor motor i husbil

Jag gillar alla svaren, att ni har lika många åsikter som ni är husbilsägare.
Pössl är smidig och väldigt modern i sin look, vad behöver 2 personer mer härliga sommardagar i Sverige och utomlands. Lycka till med Era husbilar hoppas ni gillar dem lika mycket som vi gillar vår.:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Helt fantastiska förbrukningssiffror i denna tråd, frågan är varför fysikens lagar inte gäller just för husbilar?
140km/h i SNITT-hastiget och långt under litern, inget fordon jag kört är ens nära det.
BSFC hos dessa motorer bör ligga på under 100g/kWh, nobelprisvarning.......
Eller har husbilar inget luftmotstånd?
Fysikens lagar gäller så även förarnas "prestationer", mellan 2 olika förare med samma bilar och liknande förhållanden kan t.ex soppaförbrukningen i ytterlighetsfall "oförklarligt(?)" skilja med upp till 30%!

Ganska generellt enligt fysikens lagar gäller sedan att
¤ delintegrerade husbilar har bäst förutsättningar för låg förbrukning
¤ helintegrerade husbilar drar beroende på sin mer eller mindre gynnsamma frontform 1-3 dl mer per mil
¤ Alkov husbilar har i grunden ogynnsammast frontform av dessa 3 grundtyper och drar därigenom 2-3 dl mil än delintegrerade ofta mer

Till dessa fysikens lagar gäller också sådant som frontyta, bilens form, utstick av tillbehör (solceller, packboxar, takräcken, öppna luckor och fönster ... mmm).

Man får inte heller glömma bort att de kompletta drivlinorna faktiskt utvecklats succ ender senaste decenniet vilket påverkar soppaförbrukningen. En 10 år gammal bil drar enligt "fysikens lagar" mer än bilar från ex 2012!

Jag tycker baserat på egna och andras erfarenheter att delintegrerade husbilar spec från 2007 och framåt, bör kunna framföras på under en lit milen i normal körning. Husbilars vikt och längd spelar klart mindre roll för förbrukningen än vad förarna gör!
Jag förstår inte din syn betr husbilars "fantastiska förbrukning", du glömmer respektive förares prestationer de hör ju inte riktigt till "fysikens lagar"!
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Våra förbrukningssiffror ligger ungefär som alla andras i denna tråd. Lite beroende på körsätt, mot- eller medvind, trafikrytm etc. Så allt är nog lika för en modern diesel och ca 4 ton vikt att baxa runt. En plåtis har ju andra förutsättningar. Dock vill jag lyfta fram en annan parameter som inte nämnts i tråden, Europadiesel. När vi är i tyskland sjunker förbrukningen markant efter att MK1-dieseln är förbrukad och vi fyllt på med någon Esso super duper. Sist vi tankade tog jag av misstag ( eller var det undermedveten nyfikenhet?) deras dyraste blandning-som jag inte minns exakta namnet på-men den var kostade som en sverigediesel.
Bilen gick som aldrig förr. Kändes som om den var uppgraderad eller chiptrimmad. Förbrukning på Autobanh sjönk ytterligare och vi fick mer kraft i motorn. Det kan ju ha en viss betydelse för trådskaparens upplevelse av bränsleekonomi just där och då.
Med vänlig hälsning,
Claes
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Stor motor i husbil

Våran erfarenhet med soppaförbrukning är att den tar lika mycket i liter som man kör;)

Alltså så här;
Om man ligger och följer trafiken i Sverige så kommer vi under litern/mil, kanske runt 0,9.
Men är det bara en transportkörning typ Mjölby till Malmö på Motorväg och hastigheten för det mesta ligger runt 120-130 km/Tim så är förbrukningen densamma 1,2 till 1,3.....:oops:
Faktiskt detsamma på Autobahn med samma fart och deras soppa, kanske något under "svensk förbrukningen", men absolut inga drömsiffror;)

Bilen är en 7,40 lång halvintegrerad 130hk( nu 160;)) Eriba som är inkörd med fullgas......

Alltså, våran bil tar lika mycket som vi kör i fart..om ni hajar:confused:
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Men trådskaparens inlägg gällde ju bil med stor motor och att det ger bra bränsleekonomi. Att små motorer drar mycket vid hård belastning är ju känt.

Claes
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Stor motor i husbil

Vi har en liten motor i våran Merca klump på nästan 2 ton, en 2liters modern kompressormatad bensinare och den går på runt litern i blandad körning, självklart så går den billigare på långkörning ..kanske runt 0,85 så där!
Skitbra, för sån klump.

Sen har vi en gammal cupe' Merca med STOR motor .....och den drar absolut aldrig under 1,5 liter/mil. Detta trots bilen är med moderna mått lätt. Inte 1400kg ens.:)

Så tesen stämmer inte i vårt fall, utan det är ju en massa faktorer som spelar in .
Listan kan bli hur lång som helst:rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Stor motor i husbil

Det skulle vara kul att höra bakgrunden till att det är kul med hög förbrukning? :wideeyed: :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Naa nu får jag skoja till det lite här...:D:D:D
Kul att läsa om bränsleförbrukning hos våra husbilar. Påminner lite om storfiskarn som talar om hur stora fiskar han får osv.
Har man råd att köpa en husbil för x antal hundra tusen kronor så undrar jag om det verkligen har någon betydelse om bilen tar en liter eller en komma en liter per mil.
I mitt fall nu med ny "stor" turbomotor i min råttsoffa har kan jag bara konstatera att jag måste skaffa ett släp så att jag med jämna mellanrum och miltal kan tömma ur tanken, kan ju inte låta soppa rinna ut efter vägen...det räknas ju inte som gråvatten heller :twitcy::twitcy:
Jag är ju ingen storfiskare så så får det bli...
Gråt nu inte alla, kör hårt och njut av resten, tänk också på att full gas spar tid.
Fortsatt trevlig sommar och kör försiktigt.

Hälsningar Bror ,
från ett underbart varmt Norrbotten.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    18,9 KB · Visningar: 263
Toppen