• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stor motor i husbil

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sitter just nu och tittar på SVT1 som berättar om båtfolk och det känns att detta är någon typ av kopiering till husbilar. Har man stor motor kan man dra ner på gasen och köra fortare med mindre bränsleåtgång. Det samma gäller för våra husbilar då motorn inte behöver gå på max.
Vi körde genomsnitt 140km/Tim i Tyskland med bränsleåtgång 0'96 L/ mil.
Frihetskänslan är stor, men även att komma framåt när man väl behöver.:)
- vi som älskar att köra fort!!!!:p:
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

En sådan motor skulle jag vilja ha. Fast å andra sidan har jag aldrig så bråttom med husbilen.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Stor motor i husbil

Sitter just nu och tittar på SVT1 som berättar om båtfolk och det känns att detta är någon typ av kopiering till husbilar. Har man stor motor kan man dra ner på gasen och köra fortare med mindre bränsleåtgång. Det samma gäller för våra husbilar då motorn inte behöver gå på max.
Vi körde genomsnitt 140km/Tim i Tyskland med bränsleåtgång 0'96 L/ mil.
Frihetskänslan är stor, men även att komma framåt när man väl behöver.:)
- vi som älskar att köra fort!!!!:p:

Haha, och det ska vi tro på.......
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Stor motor i husbil

Lovelylook har ingen 4,5-tons-klump utan en smäcker Pössl, blev omkörd av några som måste legat i 150-160 när vi körde hem genom Tyskland för två veckor sedan. Avundas lite. :)
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Stor motor i husbil

En F1 bil brukar väl snitta ca 140 km, men det är på krokig väg.

/M
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Nu är ni petiga gubbar. Kanske lika avundsjuka på hastighet och förbrukning som jag.
Snittet kan ju givetvis räknas på massor av sätt beroende på tid och sträcka.

Tar man snitthastigheten sen bilen var ny blir det inte många km/h då den står still på parkeringen långa perioder.
Tar man snitttet när man kör på Autobahn vissa sträckor och under gynnsamma trafikförhållanden är 140 km/h alls ingen omöjlighet som snitt.
Att man under den sträckan/tiden sen har en förbrukning på 0.96 l/mil är väl heller ingen omöjlighet med en liten plåtis?

Ibland blir man frestad att byta till mindre bil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Stor motor i husbil

Snittet i Tyskland står det ju, att man kör 140 på vissa sträckor är ju o.k. men det blir ju inte snittet. Efter att ha kört mycket på Autobahn under många år,vet jag hur oerhört svårt det är att få en så hög snitthastighet på längre sträckor, och det med mycket snabbare fordon än en husbil. :wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Stor motor i husbil

Det är ingen match att komma upp i en snitthastighet av 140 på en kort sträcka där fri fart råder! Inte ens med min 7-meters med alkov.

Men inte särskilt tillrådligt!
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Stressade genom Tyskland en dag för ca. 10 år sen med lite traffik. Höll 210 -220 när det var fri fart och +30 annars. Hade snittat på 150 km/h när jag var i Putgarten
/Thomas
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Snittet i Tyskland står det ju, att man kör 140 på vissa sträckor är ju o.k. men det blir ju inte snittet. Efter att ha kört mycket på Autobahn under många år,vet jag hur oerhört svårt det är att få en så hög snitthastighet på längre sträckor, och det med mycket snabbare fordon än en husbil. :wideeyed:


Skall vi peta i detaljer kan man tolka det på flera sätt. Ingenstans står det "genom" Tyskland. Bara "i".
Kanske:
I Tyskland körde vi i genomsnitt 140 km/h när vi hade en förbrukning på 0,96 l/mil.
Eller:
I Tyskland körde vi under vissa sträckor 140 km/h i snitt och hade då en förbrukning på 0,96 l/mil


Kopplar man sen på det sunda förnuftet när man tolkar detaljerna var väl hela poängen och vad som ville lyftas fram med inlägget den låga förbrukningen vid hög hastighet och inte ett påstående att snitthastigheten genom precis hela Tyskland varit 140km/h. ;)

Men jag tror nog Lovelylook reder ut detta snart :p:
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Stor motor i husbil

Sitter just nu och tittar på SVT1 som berättar om båtfolk och det känns att detta är någon typ av kopiering till husbilar. Har man stor motor kan man dra ner på gasen och köra fortare med mindre bränsleåtgång. Det samma gäller för våra husbilar då motorn inte behöver gå på max.
Vi körde genomsnitt 140km/Tim i Tyskland med bränsleåtgång 0'96 L/ mil.
Frihetskänslan är stor, men även att komma framåt när man väl behöver.:)
- vi som älskar att köra fort!!!!:p:

Vi kommer till Kävlinge på fredag i nästa vecka (min födelseort), ska då prova om det går att köra i dessa hastigheter????? Efter besöket hos min gamla mor drar vi till Tysklad och Moseldalen, även där provar vi om det går.
Älskar man fart och fläkt har man väl valt fel fordon om man har valt husbil.
Kör själv en Kabe 750 med 3 liters motor, den drar i snitt 0,92-0,94 vid 95-100km. Tycker själv det är satans bra men att ligga i 140-150km/tim på autobahn, då är gränsen nådd för länge sedan.
// Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stor motor i husbil

Tilbake i tiden før husbilene så hadde jeg en Chevy G30 med 6,5 liter dieselmotor. Dette beistet krevde sine 1,2 liter pr. min uansett last og kjøreforhold, selv med 2500 kg hästsläp over fjell til Geilo. På riktig bra vei og cruisekontroll på 80 kmh så kunne vi komme til et forbruk like over 1,1.

Det var kun en gang jeg klarte å måle virkelig avvik fra dette forbruket: Hjem igjen gjennom Tyskland på A-bahn med cruiskontrollen på 160 kmh når det var mulig, snittforbruk fra langt syd til Puttgarten ble da målt til 2,5 liter pr. mil og bilen var ikke full-lastet og vi kjørte uten släp :D:cool:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Stor motor i husbil

Förbrukningskurvan ÄR exponentiell hur man än vänder på steken, oavsett om det är en PB, HB, motorbåt eller en raket. Endast om man åker nedförsbacke (rörelseenergi pga gravitationen), då gäller andra regler. Detta har min lärare sagt en gång i tiden och han var (tro mig) verkligen trovärdig... Grattis Lovelylook om du har lyckats med den bedriften, det är bara att njuta och lägga pengar på annat trevligt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Jag har sagt det förut, och säger det igen.
LIVET är mer än liter per mil!!

Törstigaste bil jag ägt var en Mercury, den kunde kärestan få ner på 2,75L/mil, bensin.
Å hon kan snålköra, vilket jag inte kan.
Det snålaste e en bruksbil vi har Chevy Aveo diesel 0,3L/mil.
Vår 10år gamla husbil på 6ton vill ha 1,4L/mil i 90km/h
Men jag bryr mig som sagt inte, vore det viktigt får man väl åka på cykelsemester :wink:
 
Toppen