• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stoppet med at ryge tobak

F

F.d. 25168

Guest
Sv: Stoppet med at ryge tobak

Hej Aage igen - har du købt anden rökfri husbil :msn_question: :)
eller er det mig som har overset noget ?

Nej desværre, men hvis jeg havde ville e-cigaret være perfekt ;) konens fibromyalgi bremser mine ønsker lidt vedrørende husbil, men håbet har man jo lov at have ;)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Stoppet med at ryge tobak

Att röka är givetvis ett gift och det står ju också på paketet. Lyckligtvis har jag aldrig haft en cigarett i min mun. Förstår givetvis hur svårt det är för dom som försöker sluta att bli av med detta gissel.
Min hustru har däremot rökt i 45 år. Har försökt att sluta i omgångar men föll tillbaka till rökning i omgångar. Nu för 4 månader så provade hon en metod med akupunktur och det verkar fungera helt hålla och hon saknar lyckligtvis helt och hållet röksuget nu och tänker aldrig börja igen.
Hoppas det håller sig.:):)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Stoppet med at ryge tobak

Jag slutade röka för tio år sedan...
Jag sa till frugan så här;
Nu lägger jag av och för rökpengarna så köper jag en gammal hundkoja och renoverar.
Så blev det. Ett renoveringsobjekt införskaffades ( Austin Cooper 998cc -68) och så fixades upp till en rallyrreplika från då det begav sig. Mycket hjälp och nya vänner fick jag i samband med renoveringen.

Sen såldes den och det blev början på en lång rad med affärer med äldre tävlingsinriktade bilar som man minns dem..........

Massor av skoj och inget blossa.


Som tröst kan jag tala om att fortfarande efter tio år så blir man ibland röksuget och då har jag tyckt att nån ciggarill eller en cigarr kan jag smaka.

Fast det GÅR INTE.........luktar gott men smakar skit och ger hosta ;)

Så jag får nog ha svarta oljiga fingrar istället för gula...........
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Stoppet med at ryge tobak

Även vi röker E-cigarett, har gjort detta i några veckor, och hitills har det gått över förväntan bra

Hasse o Lena
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Stoppet med at ryge tobak

ryger stadig ikke røgtobak ;)

Dog bliver sparet penge, brugt på nyt udstyr
image_1.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Stoppet med at ryge tobak

Appen CamFind tror på silver stektermometer men det tror jag inte på.

image.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Stoppet med at ryge tobak

Hej Aage :) og god jul.:ball-icon:

Vanans makt är stor och det är viktigt att hitta ersättningar för de ohälsosamma vanor om man har livet kärt.

Under många år har jag försökt att försaka lakrits och mat rik på fett.
Tobak upphörde 1975.

Min läkare säger att 10 kg extra och du får risken för vuxendiabetes.
De 10 kilo extra är mycket nära.
Fortfarande kan jag gå för en halv till fullt maraton.
Jag är 179 cm hög och väger ca. 88 kg :oops:

Da hade Aldi en Airfryer som lovat låg fetthalt eller fettfri frityrering - hmmm.
t.ex. MADLAVNING | MANDESAGER #2 - 16. DECEMBER 2013
Nu har jag provat den i flera veckor och jag har hittat en ny vana att ersätta gamla ohälsosamma vanor - minus 1½ kilo :)
Win-win-situation.

Hoppas du kan använda min historia till något.

Har någon ett tips för en sund ersättning för lakrits ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Stoppet med at ryge tobak

Halleluja! Tack alla ni som slutat röka, om ni bara visste vilken befrielse det är för oss andra som inte röker (slutade själv 1982). Åker kollektivt till jobbet och sitter på spårvagnen eller bussen kl 06:30 på morgonen. Hela magen vänder sig ut och in när en rökare (som nyss fimpat) sätter sig bredvid. Stanken sitter i håret och kläderna bara några cm från en själv och man kan inte rymma någonstans. Ännu värre med dom som röker i busskurer när det regnar utanför... Stackars människor! Grattis och TACK till er alla som har lyckats sluta röka, strongt gjort!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Stoppet med at ryge tobak

Låter bra, men man gör stora pengar på ert beroende.
Nikotin är i det närmaste gratis. I min tidiga ungdom köpte jag på färghandeln en stor flaska nikotin stamlösning (för någon krona) för bladlusbekämpning, en kapsyl till 1 liter vatten för användning i flitspruta.

Som varande icke-rökare var jag tyvärr så känslig för giftet att jag förlorade medvetandet och vaknade med ett rejält illamående när jag hade sprutat i motvind. Antagligen hade jag som oförståndig tonåring inte ens läst bruksanvisningen (men det brukar väl inte heller rökare göra?).

Sannolikt tillräckligt med nikotin för en livstidsförbrukning även för en storkonsument i den gamla flaskan.

aake
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Stoppet med at ryge tobak

Rökning är en konstig ovana som drabbat oss för många, många år sedan. På 50 talet visste ingen att det var en livsfarlig sysselsättning. Rökning hörde hemma i sällskapslivet. Vid kaffet efter maten kunde man sitta i vardagsrummet skönt tillbakalutad och njuta av en cig. i vänners sällskap. Hemma hos ickerökande bjöds det på cigaretter i glas på bordet och värdfolket verkade inte illa berörda av eländet. Jag tror inte heller att man då förstod att det var ett sug som man var tvungen att tillfredsställa.

Nu måste ju en rökare gå ut och röka och han/hon ifrågasätter inte det. Det spelar ingen roll om de som bor i huset röker eller inte. Då jag var i tonåren köpte vi ofta cigaretter på båtarna i hamnen. Det var ju lite häftigare om man rökte Camel, Chesterfield eller Philip Morris. Ofta köpte man ju också en lös Boy i kiosken.

Jag mins fortfarande att det var vedervärdigt att lära sig, men det gick, tyvärr.

Under rekryten rökte jag och då lönen var 2:50/dag så gick det i stort sett jämt upp. Luktsinnet måste ha varit bedövat på den tiden eller också var det så normalt att man inte reagerade. Om jag vistas i en bostad 2 timmar där det finns en rökare så hjälper det inte att han/hon står under köksfläkten då han röker.
Vid hemkomsten måste alla kläder av, även underkläder. En dusch krävs genast också.

För c:a 20 år sedan tröttnade jag på det jag kallade "en rolig halvtimma" varje morgon. En rökhosta som var förskräcklig. Jag brukade röka c:a 4 cig varje morgon i samband med frukost. Förmodligen 1 - 2 paket per dag.

För mig var det fruktansvärt jobbigt att sluta. Jag tuggade sockerfria tuggummi och led svåra kval. Till slut var jag beroende av tuggummi och fick en pärs till för att sluta med det. Förstod då att det inte var nikotinet enbart som var problemet utan också ovanan.

Jag ser absolut inte ner på rökarna. Det var mycket svårt att sluta. Gott råd från erfaren nikotinist blir alltså. Börja aldrig!!
 
Senast ändrad:
Toppen