• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Det har frågats och skrivits mycket om behörighetskrav vid starkströmsinstallation och ändringsarbeten i husbil.
Jag har blivit osäker om vad som gäller så jag ställde en fråga till ELSÄKERHETSVERKET.

Vill gärna dela med mig av svaret jag fick:

ELSÄK-FS 2007:2 gäller inte längre.
(Där talas det om behörighetskrav, min kommentar).

ELSÄK-FS 2008:1 är alla fordon undantagna. Det innebär att utförandeföreskrifter eller krav på den som utför 230 V installationer i husbilar och husvagnar saknas.

ELSÄK-FS 2013:1 är skrivningen angående utförande och ändring borttagen.

Emellertid ämnar Elsäkerhetsverket starta en dialog med Transportstyrelsen hur denna situation ska lösas.

Med vänlig hälsning
Anders Petersson
Teknisk expert

/Leif C
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Och ändå borde elsäkerheten vara än viktigare i en husbil båt eller husvagn.
Den utsätts ju för fukt, okända eluttag, hemkopplade sladdar etc.
Rådet från mig som har sett många hemska, hemgjorda, fuskade saker är att vara försiktig och se till att bilens starkströmsinstallationer är av hög klass.

Roy
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Är historiska orsaker, för båtar (= handelsflottan) har det "alltid" gällt internationella regler, så de har varit undantagna. Starkström i fritidsbåtar är en relativt ny företeelse (Var inte med i 1904 års el lag, som ersattes med den nya el lagen 1997....).

För bilar samma tänk, mest en 230V anslutning, grenkontakt för värmare och kupeuttag. Husvagnar o husbilar har utvecklats medan avgränsningen "hängt kvar".

MEN

likafullt så blir det inte elanläggningen ofarlig i en bil/båt, inte minst för de ganska utsatta anläggningarna i husbilar o båtar, bl a med fukt och vibrationer.

Så även om inte behörighetskrav inte föreligger för en installation i en husbil, så räcker det inte att veta hur man gör utan man måste veta vad man gör...

Är du osäker, kontakta en elinstallatör som säkert också besiktigar elanläggningen i husbilen "trotts" att det ligger utanför föreskrifterna, naturlagarna gäller fortfarande...
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Ja Esbjörn starkström är ju ett lite konstigt begrepp.
Starkström dvs hög ström, finns ju före Invertern, dvs på 12 V sidan där det kan vara 10 - 50 A (Ampere).
Men begreppet starkström gäller för 230 V (Volt) (eller el över 50 V) installationen dvs 230 V för laddning "landström" elanslutning av bilen till vägguttag och värme, kyla etc. samt dessas anslutningar, säkringar, jordfelsbrytare, uttag och kablage.
Strömmen är inte så starkt vid 230 V, kanske bara 5 A vid 1000 W.
Ändå heter det så.

de
Roy
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Tack för förtydligande! Alltså har jag inte starkström med mig när jag kör husbil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Man måste väl också lägga till att felkopplad starkström/spänning kan vara livsfarligt för människan, men att felkopplad svagström/spänning typ 12V i husbilar som inte är farligt att "ta i" men ändå kan vara en mycket större källa för brand och elände om det är felkopplat.

M.v.h. JANKRO.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

12volt är otroligt brandfarligt. Kortslutningsströmmen blir farligt hög.
Den som har lust kan kortsluta en 2,5" och se hur länge höljet sitter kvar. Tror många blir förvånade vlken effekt det finns i ett 12volts batteri
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Det heter ju numer högspänningsdirektiv i Europa om det är mer än 50Volt och lågspänningsdirektivet reglerar hur det skall se ut under 50 Volt.
Det är mer rättvisande än att tala om ström.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Att lågspänning, 12 V, med hög ström kan orsaka oönskade saker har jag berättat om tidigare, men tål att upprepas.
En halvljusglödlampa hade slocknat på bilen.
Skulle byta den och finner kontaktblocket, dvs det som man trycker på H4 lampan, nästan uppbrunnet, inkl dessa kablar.
Jag fann att tidigare ägaren hade satt dit en 100 W H4-ljuskälla.
Dvs det blev dubbla strömmen och det kunde lika gärna börjat brinna rejält.
Särskilt om motorrummet hade varit skitigt med olja, dieselläckage trasor etc.

Ingen biltillverkare sätter in kablar och kontakter som skall tåla dubbla strömmen. Det skulle kosta flera kr mer vid tillverkning.
Det finns då, inser vi, ett skäl at vissa reservdelar är E-märkta, exvis glödljuskällor som H4.
Endast E-märkta saker skall brukas i en standardbil.

Så visst måste man se all el med stor respekt.

Och!! spänningen efter en inverter är farlig den oxo. dvs att ta i....
Samtidigt som strömmen till den på 12 V sidan kan få smala sladdar och dåliga kontakter att smälta och i värsta fall brinna.

de
Roy
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Rimligen borde kablaget i en modern bil vara avsäkrat så att säkringen går innan kablarna blir så varma att isoleringen smälter. Men det var kanske en äldre engelsk bil. Dessa hade ingen säkring på belysningen för att undvika att man tappade lyset !
Erik
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Bilen jag hade 100 W H4-ljuskällan i är en vanlig Fiat 2.5TDI 1996.
Varför inte säkrings löste ut kan bero på flera saker:
1. Den som satt in H4 100 W kanske byte säkring.
2. Säkringen säkrar både höger och vänster halvljus och säkringen har en marginal så den räcker till en 100 Wattare.
3. Säkringar är inga precisionspryttlar och en 20 A säkring kan tåla både 25 och kanske 30 A innan den löser ut.

Klart att sladdarna är klena med tanke på att de faktiskt ger ett visst spänningsfall. I mitt fall var det nog själva kontaktblocket om började smälta av värme, troligen pga av ålderskrämpor där oxid skapat mer förluster och därmed högre värme.

Observera att säkringar löser endast ut för överström, inte brand i kablage eller "andra saker" som man tycker, eller föreställer sig de bör skydda mot.

de
Roy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Hej igen, bara för att inte skrämma upp de som tycker att allt som har med el att göra är ett mysterium, och nu börjar tycka att även svagström verkar jättefarligt att hantera så kan man väl tillägga lite lugnande bitar :).

Om det skulle börja bli varmt i en anslutning som blir varm p.g.av dålig kontakt/glappkontakt men strömmen håller sig under en nivå som säkringen tål, så skall man väl tillägga att ofta när man ser ett sådant ställe så är ex. plastkontakten smält eller t.o.m. förkolnad, men plasten har förhoppningsvis varit av så bra material att den inte direkt flammar upp i lågor utan bara smälter och förkolnar. Då efter ett tag när plasten är borta så är det mycket troligt att det blir kortslutning mellan ledarna och då går säkringen till slut, och då uppmärksammas felet.

Det farligaste är nog ändå om det är draget nya ledningar som inte blivit uppsäkrade tillräckligt vid ev. kortslutning.

En del nydragna ledningar, t.ex. om man drar en grov ledning för att kanske koppla in ett extra bodelsbatteri.

Originalbobatteriet sitter kanske under pass.stolen och det nya extra sätter man 2 meter bort i en sittgrupp. En sådan + kabel bör/måste säkras av nära +polerna på båda batterierna. Om den kabeln blir nött någonstans och kommer i kontakt med bilens jord eller ligger tillsammans med en ny jordledning som också är skadad, och kabeln bara har en säkring mitt på eller vid det ena batteriet så går den säkringen troligen sönder. Men kabeln är ju ansluten även till det andra batteriets +pol där det inte finns någon säkring och då till skillnad mot en gammal glapp kontakt så blir det full osäkrad strömrusning genom kabeln.
Lite beroende på tjocklek så blir kabeln väldigt fort rödglödgad, isoleringen smälter och/eller börjar brinna och kan lätt tända på annat brännbart.
Om man upptäcker problemet just då så kan det vara en fördel med kabelskor som har klicksnabbanslutningar så man kvickt kan få bort den glödgade kabeln från den osäkrade batteripolen.

Fördelen i en husbil är ju också att det är ju inte så många delar i själva inredningen som är elektriskt ledande men en del kraftigare metallfästen m.m. kan mycket väl vara fastdragna mot det minusjordade chassit och det är väl på sådana ställen som det kan ligga och nöta hål på isoleringen om man har otur.
Man kan ju även extraskydda +kabeln genom att dra den inuti en veckad plastslang eller liknande för extra nötningsskydd.

Batterier som står fastsatta bredvid varandra i ett utrymme, och anslutna till varandra med grova kablar som bara är några dm. behöver ju inte skyddas med säkringar, men kanske med ett plastlock eller liknande som ändå skyddar och isolerar själva batteripolerna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Att lågspänning, 12 V, med hög ström kan orsaka oönskade saker har jag berättat om tidigare, men tål att upprepas.
En halvljusglödlampa hade slocknat på bilen.
Skulle byta den och finner kontaktblocket, dvs det som man trycker på H4 lampan, nästan uppbrunnet, inkl dessa kablar.
Jag fann att tidigare ägaren hade satt dit en 100 W H4-ljuskälla.
Dvs det blev dubbla strömmen och det kunde lika gärna börjat brinna rejält.
Särskilt om motorrummet hade varit skitigt med olja, dieselläckage trasor etc.

Ingen biltillverkare sätter in kablar och kontakter som skall tåla dubbla strömmen. Det skulle kosta flera kr mer vid tillverkning.
Det finns då, inser vi, ett skäl at vissa reservdelar är E-märkta, exvis glödljuskällor som H4.
Endast E-märkta saker skall brukas i en standardbil.

Så visst måste man se all el med stor respekt.

Och!! spänningen efter en inverter är farlig den oxo. dvs att ta i....
Samtidigt som strömmen till den på 12 V sidan kan få smala sladdar och dåliga kontakter att smälta och i värsta fall brinna.

de
Roy

Kan du vidarutveckla det du skriver med invertern?
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

En Inverter är att betrakta som en likströmstransformator, då ju inte likström fungerar i vanliga transformatorer måste likströmmen, dvs vår 12 V från bilbatteriet, eller bodelsbatteriet omvandlas till växelström.
En "hackre" finns därför i invertern. För med mekaniskt vibrator numera med elektronik och krafthalvledare.

Låt oss säga att vi vill ha 1000 W 230 V till en mikrovågsugn.
Strömmen blir då 1000 W / 230 V = 4,4 A.
1000 W på 12 Volt sidan blir 83 A.
Till det måste vi lägga förluster i Invertern, låt oss säga att den kräver 25 procent mer än den kan lämna ut, dvs på 12 V sidan krävs 1250 W vilket ger strömmen 104 A.

Så höga strömmar kan orsaka brand eller överhettning av ett dåligt kablage.
Jag har sett de som försökt med 2,5 mm2 sladdar till en sådan inverter.
Det krävs rejäla polskor och gärna 10 - 20 mm2 kabel. Inga strömbrytare, men gärna säkringar ifall kabeln skulle smälta eller mekaniskt skrapas upp mot någon plåtkant. Säkringen vid batteriets pluspol.

Att använda sig av bilens chassi som återledare för 100 A är inte så lyckat, bilens plåt och bokar är inte tillverkade för att leda ström, dessutom kan det öka på korrosion, (rostangrepp), så det krävs en minusledare av samma dimension som plussen till inverterns ansluten direkt med stor polskruv till batteriets minus.

Efter invertern har vi 230 V växelström, den spänningen räcker väl för att åstadkomma tillräcklig ström genom kroppen för att vara farlig.
Det behövs bara 30 - 50 mA för att allvarligt skada eller döda en människa.
Dvs 0,05 A !!!!

12 V är inte tillräckligt hög spänning för att åstadkomma någon nämnvärd ström genom kroppen. Kroppen har ett högt elektriskt motstånd.
Den som mätt ett ficklampsbatteri genom att slicka på polerna vet hur det smkar, man överlever.....

Det är själva strömmen genom kroppen som är farlig.


Således farlig ström på 12 V sidan farlig spänning på 230 V sidan.


En inverter är ofta försedd med ett jordat uttag för 230 V dit nämnda mikrovågsugn då ansluts.
En mikrovågsugn är försedd med jordad stickpropp, det betyder att den skall anslutas till ett jordat uttag.
Skulle ett fel uppstå inne i ugnen, exvis att en sladd lossnar och lägger sig mot höljet, ja då kommer ugnen att bli spänningsförande, dvs farlig att ta i.
Meningen med jordledaren som är kopplad till höljet är att denna spänning skall ledas till jord och säkringen skall gå sönder innan någon skadar sig på det spänningsförande höljet.
Allt väl?
Nja är verkligen jordanslutningen ansluten invändigt Invertern???
Och i så fall vart tar spänningen som kunde finns i chassit ta vägen.
Till Inverterns chassi kanske, som oftast är kopplat till bilens jord via minusledaren.
Ofta är jord inte inkopplat i det jordade uttaget i invertern....
En kvalitetsfråga för olika Invertrar.
Det finns risk att vi inte får den hjälp till att klara fel och olyckor som är meningen med gul grön ledare, dvs skyddsjord.

Ja vad gör man då?
En bra fråga......
Vanligen hoppas man att allt går bra och inget händer.
En sladdburen jordfelsbrytare på 230 V sladden kanske är en viss livförsäkring.

Märk att även en liten Inverter, på exvis 50 W till 100 W, bara använd för att driva mobilladdare, lämnar 230 V vilket mer än väl räcker för att åstadkomma farlig ström genom kroppen.
Däremot är 12 V strömmen till en så liten Inverter harmlösare.

Strömmen genom kroppen som är farlig ex: 0,05 A ger vid 230 V en effekt av 11 W.


Hur reagerar vi då om vi får en elektrisk ström genom kroppen.
Vi får en stöt som man säger och rycker tillbaka handen reflexmässigt.
Så är den saken ur världen.....
Idag kallas det elchock, men är samma sak, dvs en strömstöt på minst 10 mA.
Är strömmen hög, kanske 100 mA eller mer, kanske du är fuktig om tassarna och går barfota på ett fuktigt golv, ja då kan strömmen genom kroppen bli så hög att musklerna inte funkar, du kommer då krampaktigt att hålla fast i det strömförande, då är de farligt....

Strömmen genom kroppen bestäms framföra allt av spänningen, men den är ju i detta fall konstant 230 V, strömmen bestäms sedan av kroppens ledningsförmåga vilken varierar kraftigt, från att leda ström väldigt bra vid nyduschad på vått golv till att leda väldigt dåligt hos den "skinntorre".

Själv skulle jag definitivt kontrollera om jorden är ansluten invändigt det jordade uttaget på Invertern. Och om det fortsätter ut till bilens chassi.



de
Roy
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil

Spänning är totalt ofarlig, se på fåglarna!

Ström däremot... Man brukar säga att 1mA växelström är känselgräns, 50mA som passerar hjärttrakten kan ge flimmer. Olika risker vid kramp och man kan ramla osv. Att man vid en stöt får muskelkrap kan göra att vi rycker bort, eller att fingrarna lits runt ledaren och man sitter fast.
1-3A så kolar det i strömbanan, och armar o ben måste amputeras, ev organ i strömbanan brinner upp.
Hjärtat är särskilt känsligt, och passerar strömmen där kan hjärtat börja slå i 50Hz, eller stå still vid likström.

Likström tål man lite mer, men 150mA likström genom kroppen är inte bra. Vilka säkringar har löst ut då?

Att slicka på ett 9V (ficklamps)batteri är ju ett sätt att känna strömmen i tungan.

Att ta i båda polerna på ett bilbatteri tycker jag är dumt.
Att ta i + och - i ett 12V elsystem i husbilen är nästan samma sak, även om tunna kablar ger ett spänningsfall fram till koppen, så är den ström som går genom kroppen inte ofarlig. Att det kallas likström har flera skäl...

Solceller är speciellt luriga då de matar på ström, viktigt med att regulatorn funkar.

Torr hud och individuella skillnader i motstånd i framförallt skinnet påverkar hur stor strömmen blir, men ström är farligt.
 
Toppen