Sv: Starkströmsinstallation/ändring i husbil
En Inverter är att betrakta som en likströmstransformator, då ju inte likström fungerar i vanliga transformatorer måste likströmmen, dvs vår 12 V från bilbatteriet, eller bodelsbatteriet omvandlas till växelström.
En "hackre" finns därför i invertern. För med mekaniskt vibrator numera med elektronik och krafthalvledare.
Låt oss säga att vi vill ha 1000 W 230 V till en mikrovågsugn.
Strömmen blir då 1000 W / 230 V = 4,4 A.
1000 W på 12 Volt sidan blir 83 A.
Till det måste vi lägga förluster i Invertern, låt oss säga att den kräver 25 procent mer än den kan lämna ut, dvs på 12 V sidan krävs 1250 W vilket ger strömmen 104 A.
Så höga strömmar kan orsaka brand eller överhettning av ett dåligt kablage.
Jag har sett de som försökt med 2,5 mm2 sladdar till en sådan inverter.
Det krävs rejäla polskor och gärna 10 - 20 mm2 kabel. Inga strömbrytare, men gärna säkringar ifall kabeln skulle smälta eller mekaniskt skrapas upp mot någon plåtkant. Säkringen vid batteriets pluspol.
Att använda sig av bilens chassi som återledare för 100 A är inte så lyckat, bilens plåt och bokar är inte tillverkade för att leda ström, dessutom kan det öka på korrosion, (rostangrepp), så det krävs en minusledare av samma dimension som plussen till inverterns ansluten direkt med stor polskruv till batteriets minus.
Efter invertern har vi 230 V växelström, den spänningen räcker väl för att åstadkomma tillräcklig ström genom kroppen för att vara farlig.
Det behövs bara 30 - 50 mA för att allvarligt skada eller döda en människa.
Dvs 0,05 A !!!!
12 V är inte tillräckligt hög spänning för att åstadkomma någon nämnvärd ström genom kroppen. Kroppen har ett högt elektriskt motstånd.
Den som mätt ett ficklampsbatteri genom att slicka på polerna vet hur det smkar, man överlever.....
Det är själva strömmen genom kroppen som är farlig.
Således farlig ström på 12 V sidan farlig spänning på 230 V sidan.
En inverter är ofta försedd med ett jordat uttag för 230 V dit nämnda mikrovågsugn då ansluts.
En mikrovågsugn är försedd med jordad stickpropp, det betyder att den skall anslutas till ett jordat uttag.
Skulle ett fel uppstå inne i ugnen, exvis att en sladd lossnar och lägger sig mot höljet, ja då kommer ugnen att bli spänningsförande, dvs farlig att ta i.
Meningen med jordledaren som är kopplad till höljet är att denna spänning skall ledas till jord och säkringen skall gå sönder innan någon skadar sig på det spänningsförande höljet.
Allt väl?
Nja är verkligen jordanslutningen ansluten invändigt Invertern???
Och i så fall vart tar spänningen som kunde finns i chassit ta vägen.
Till Inverterns chassi kanske, som oftast är kopplat till bilens jord via minusledaren.
Ofta är jord inte inkopplat i det jordade uttaget i invertern....
En kvalitetsfråga för olika Invertrar.
Det finns risk att vi inte får den hjälp till att klara fel och olyckor som är meningen med gul grön ledare, dvs skyddsjord.
Ja vad gör man då?
En bra fråga......
Vanligen hoppas man att allt går bra och inget händer.
En sladdburen jordfelsbrytare på 230 V sladden kanske är en viss livförsäkring.
Märk att även en liten Inverter, på exvis 50 W till 100 W, bara använd för att driva mobilladdare, lämnar 230 V vilket mer än väl räcker för att åstadkomma farlig ström genom kroppen.
Däremot är 12 V strömmen till en så liten Inverter harmlösare.
Strömmen genom kroppen som är farlig ex: 0,05 A ger vid 230 V en effekt av 11 W.
Hur reagerar vi då om vi får en elektrisk ström genom kroppen.
Vi får en stöt som man säger och rycker tillbaka handen reflexmässigt.
Så är den saken ur världen.....
Idag kallas det elchock, men är samma sak, dvs en strömstöt på minst 10 mA.
Är strömmen hög, kanske 100 mA eller mer, kanske du är fuktig om tassarna och går barfota på ett fuktigt golv, ja då kan strömmen genom kroppen bli så hög att musklerna inte funkar, du kommer då krampaktigt att hålla fast i det strömförande, då är de farligt....
Strömmen genom kroppen bestäms framföra allt av spänningen, men den är ju i detta fall konstant 230 V, strömmen bestäms sedan av kroppens ledningsförmåga vilken varierar kraftigt, från att leda ström väldigt bra vid nyduschad på vått golv till att leda väldigt dåligt hos den "skinntorre".
Själv skulle jag definitivt kontrollera om jorden är ansluten invändigt det jordade uttaget på Invertern. Och om det fortsätter ut till bilens chassi.
de
Roy