Jag hittade denna sida där man kan laborera med b.la. storlekar och offset (jag hittade inte verktyget som föreslogs tidigare i tråden).
Offset Calculator
Offset Calculator
Senast ändrad:
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det var samma bil men olika märken.
Vanligt på transport bilar.
Det vi vet är att det sitter 14 tums fälgar på dom och att dom verkar ha ett ET på 55 .
På min bil har jag med hjälp av diverse tabeller typ som det länkas till ovan. Lagt in utväxlingen på högsta växeln slut växelns utväxling. För att få fram vilket motorvarv jag har vid den hastigheten jag vill hålla har även kollat vid vilket motor varv jag har max vridmoment på motorn som ska monteras .
Pålle var hittar du tekniska data vi reg nr?
Kollar man på transportstyrelsen på äldre bilar som skulle kunna stämma med dessa får jag bara fram 185/14 C men ingen bredd på fälgen.
När det gäller min veteran är det att göra en seriös ljuddämpning av hytten som står högst på åtgärdslista.
Göran i Björnarbo
...jag kollade på appen mina fordon som för närvarande upptar 7 fordon det gäller ju att nå så hög siffra som möjligt till döden.
Där står Däckdim 185R 14C
Och idnr börjar på 280 ....
Stämmer delvis . Det är inte bara momentet det handlar om. Smörjningen av 5 drevet blir dålig vid för lågt motorvarv. Jag bytte oljan i växellådan när jag skaffade bilen för drygt 20 år sen. Det är 89:a bensinareOm det är 75Hk bensin behöver man knappat oroa sig för 5:ans överlevnad, den motorn har inte vridmoment nog för att skada den.
Kolla på appen car info.VIN nummer finns inte detta under app mina fordon?
Jag hittade identifieringsnummer där?
Inte samma sak? Måste man titta i bilen?
Du kommer inte ihåg dimensionerna på däcken? Skulle vara intressant att veta.På förra husbil (inget tungt Alko chassi) så bytta jag från 14” till 16”, samt med hög däckprofil.
Bilen fick bättre körkomfort, men också en förändring på utväxlingen.
Fick växla oftare, upplevde ingen förändring på bränsleförbrukningen, vilket är svårt att mäta.
Men den bättre komforten var värt det, samt snyggare med 16” Al-fälgar![]()
Utmärkt info! Tack för det.Roade mig med att googla ”wheel size Fiat Ducato” hittade då listor från -82- 21.
Från -82 till -92 är det 185-14 däck på 6x14 fälg bultcirkel 5/188 ET 55. Centrum hål 71.1mm
-93-94 finns det både 14 och 15 tums fälgar med 6 tums bredd 14 har ET 55 15 har ET68.
Fanns även 16 fälgar då 6.5 och 7 tum ET 65.
I dag finns det 15x6 eller 16x6 ET 68
Samt att det någongång tillkommit hjul med bultcirkel 5/130 och centrumhål 78,1mm.
Hur mycket skillnaden på ET påverkar vet jag inte. men de går att kompensera med spacers.
Motorer -87 var från 66-94 hk . Hjulskruvarna -82 till idag verkar ha varit m14x1,5.
Göran i Björnarbo