• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Större batteri...

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Hej!
Har en laddare Exide chAmp E31-52 där det står så här: "chAmp laddaren är avsedd för både fritt ventilerade- (Wet) och ventilreglerade- (Dry) blysyra batterier"
Om jag vill öka batterikapaciteten från 80aH till ex 110, vilka batterier kan jag då använda?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.371
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Fördelen med bly/kol är ju att du definitivt kan ersätta dina vanliga bly/syra, AGM direkt av utan att du behöver några extra grejor till. Jag har inte behövt det till några LiFePo4 heller men vissa påstår ju att man behöver tex DC/DC regulator. Nu ska vi inte ta den diskussionen i denna tråden också. Det finns flera trådar att bläddra i om man vill förkovra sig i det ämnet :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.491
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Äntligen hittade jag tråden jag läst för länge sedan ang
parallell koppling av regulatorer och Knut förklarade bra varför man inte bör
göra detta.

 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Äntligen hittade jag tråden jag läst för länge sedan ang
parallell koppling av regulatorer och Knut förklarade bra varför man inte bör
göra detta.

Tack Det var mycket bra info där
Eftersom den lösa solcellen kopplas separat när den används så kommer den kopplas in separat på samma ingång som den fasta med nån slags anslutningsdon som är smidigt. Tror jag får dra in kabeln via fönstret som sitter nära regulator och det andra elektriska
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.491
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Varsågod!
Tänker du då ha den extra solpanelen istället för den fastmonterade
eller tänker du ha båda inkopplade samtidigt?

Skall du ha dessa inkopplade samtidigt så bör du veta om panelerna är av samma typ,
ger lika spänning för att parallellkoppla dessa om jag inte läst fel någonstans.
Här finns kanske lite info:
 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Varsågod!
Tänker du då ha den extra solpanelen istället för den fastmonterade
eller tänker du ha båda inkopplade samtidigt?

Skall du ha dessa inkopplade samtidigt så bör du veta om panelerna är av samma typ,
ger lika spänning för att parallellkoppla dessa om jag inte läst fel någonstans.
Här finns kanske lite info:
Såvitt jag läst så kan man paralellkoppla solceller med olika effekt. Får inte plats med mer på taket tror jag. Skall mäta men med ögonmått ser det trångt ut. 75w fast och den tänkta vikbara på 50w.
 

Bilagor

  • IMG_20220501_181428.jpg
    IMG_20220501_181428.jpg
    2,4 MB · Visningar: 8

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.865
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Man kan parallellkoppla solpaneler med olika effekt om de har samma spänning dvs. lika många celler.
Inte optimalt men det fungerar. Seriekopplar du 2st så blir det den minsta panelens effekt ggr 2 som du får ut.
 
Toppen