• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Större batteri...

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Hej!
Har en laddare Exide chAmp E31-52 där det står så här: "chAmp laddaren är avsedd för både fritt ventilerade- (Wet) och ventilreglerade- (Dry) blysyra batterier"
Om jag vill öka batterikapaciteten från 80aH till ex 110, vilka batterier kan jag då använda?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sök här på forumet så kommer du att hitta flera trådar
om batterier.
Här finns en tråd där du kanske kan hitta lite info.
//Tony
 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Hm, det vi behöver driva är ett kompressorkyl skåp, kanske 60 liters, är osäker. Utöver detta Aldevärmare och varmvattenberedare. För de sista är det väl cirkulationspumpen som drar ström när vi kör på gasol.
Det sitter ett 80Ah batteri i bodelen och en 75w solcell på taket. Verkar inte få plats med större pga takluckor och liten 5,40) bil...
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Då kanske du skall läsa om kylskåpet på forumet.
Där kommer du kanske att hitta vad andra driver sin kompressor kyl
med för batteribank då kompressorkylar gör av med rätt mycket ström.

tex här
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.368
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Då kanske du skall läsa om kylskåpet på forumet.
Där kommer du kanske att hitta vad andra driver sin kompressor kyl
med för batteribank då kompressorkylar gör av med rätt mycket ström.

tex här
Nja,i snitt tar dom knappt ett Amp ..dom går inte för jämna som gasolkylen
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Detta står att läsa om detta kompressorskåp sedan får väl MaJa Pyssling avgöra.
Jag ser dock en fara i att ha så liten batteribank, men andra kanske har ett skåp som drar mindre ström.

Sunwind Kylskåp Cuisine 80 liter, 12V​


""Kompressorskåp på 12V blir snabbt kallt. Kylskåpen är väldigt energieffektiva i jämförelse med andra 12V-kylskåp - men du ska ändå vara medveten om att det förmodligen kommer vara den dominerande energiförbrukaren i ditt 12V-system. Omgivande temperatur påverkar energiförbrukningen. Den standard som anges är normalt vidca. 25 grader, vid högre temperaturer kommer förbrukningen att vara högre. Som generell regel kan man räkna med att ett normalstort kylskåp på 50 - 100 liter förbrukar mellan ca 30 och 40 Ah per dygn. Skåpet drar ca. 1,35A beroende på rumstemperaturen.""

 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Hej igen
Har hittat ett 110ah AGM på Hjertmans. Det verkar få plats på samma ställe som ordinarie bodelsbatteri sitter.
Funderar på att flytta regulatorn vi har på båten till bilen och köra vår vikbara 50w solcell på den.
Den som finns i bilen är på 10A, likaså den i båten.
Tänkte göra så istället för att köpa en större regulator, alltså de två regulatorerna separat för respektive solcell.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
:msn_thumbup:
Tänkte du ha 2st solpaneler kopplade till 2st regulatorer som sedan är kopplade till ett batteri?
Detta tror jag inte blir bra men någon annan som kan detta bättre än jag kommer säkert att svara.
Felet med detta skulle jag kunna tänka mej är att dom båda regulatorerna kommer känna av varandras
laddning och då inte ladda batteriet på rätt sätt.
Som jag skrev så kommer du säkert att få ett riktigt svar och inte mitt "tror".
mvh Tony
 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
:msn_thumbup:
Tänkte du ha 2st solpaneler kopplade till 2st regulatorer som sedan är kopplade till ett batteri?
Detta tror jag inte blir bra men någon annan som kan detta bättre än jag kommer säkert att svara.
Felet med detta skulle jag kunna tänka mej är att dom båda regulatorerna kommer känna av varandras
laddning och då inte ladda batteriet på rätt sätt.
Som jag skrev så kommer du säkert att få ett riktigt svar och inte mitt "tror".
mvh Tony
Tack Tony!
Då faller kanske hela min idé? Suck...
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej lgs!
Att det inte gör skada på någon av regulatorerna har ju sin förklaring i skyddande
elektronik (eller programmering) i regulatorerna.
Hur fungerar det då när båda solpanelerna får fullt solljus på sig?
Får du full effekt från båda solpanelerna eller får du halva effekten från båda?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.330
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vill man inte köra med Lithium så är Gel dom bästa bodelsbatterierna då dom klarar djupurladdning bättre än AGM och därmed har längre livslängd
Bly/kol är väl de bästa, liknande egenskaper som LiFePo4 när det gäller urladdning och uppladdning men det är definitivt inga problem att ersätta vanliga bly/syra rakt av. Jag har ingen erfarenhet av dem mera än det jag läst om dem
 

lgs

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33303
Medlemskap
2024
Jo det stämmer nog, men dom är ganska ovanliga och jag har hört (vet inte om det stämmer) att det är ojämn kvalité på dom, har du erfarenhet?
 
Toppen