Sv: Ställplatsutvecklingen
Jag är nu en av dem som inte kräver så mycket av en ställplats, men att betala 150:- för att stå på en grusplan vid en hamn, där man vintertid lägger upp båtar med en promenad på flera hundra meter till toalett tycker jag inte är okay. Råkade ut för det för några dagar sedan, var då sent på dagen och trött efter att jag kört rätt långt och inte orkade leta efter något bättre. Vi kom hem efter att vi åkt runt i Tyskland några veckor. Där finns det sedan många år en annan syn på husbilister, ställplatser finns det gott om, ofta centrumnära har ännu ej betalat över 10 euro någonstans, men visst det finns många som är dyrare. Men inte som vi råkat ut för, vi har ett snitt på 8 euro under denna resa 3 veckor och 17 nätter på ställplats. El har jag själv så det har jag inte någon uppfattning om vad det kostade men har funnits på alla platser, Vatten brukar kosta 1 euro för 90 liter, toatömning likaså. Det tycker jag är en rimlig kostnad för de behov vi har för det är främst en övernattning som vi behöver på en någorlunda trygg plats, och en chans att träffa likasinnade för att kunna få lite samvaro och så brukar det vara där man får bästa resetipsen.