• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatsutvecklingen

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Jag har under några veckor rest runt i Sverige. Jag har noterat att prisnivån på ställplatserna har ökat. Platser som tidigare har varit gratis har idag i många fall priser på 100-150 kr. Ställplatserna byggs ut med el, toaletter och duschar. Är det sådana platser vi efterfrågar?? Det börjar att likna campingar i miniatyr.
För egen del vill jag ha en någorlunda central parkering för 24 timmars uppehåll.
Vatten får jag på bensinmackarna och toatömning kan ske på Vägverkets rastplatser. El får jag från solcell på taket.
Många kommuner/företag som har byggt fullutrustade ställplatser försöker precis som campingarna att styra husbilarna dit, genom att begränsa parkeringstiderna till 2-6 timmar på P-platserna i orten eller helt förbjuda husbilar att parkera.
När vi nu röstar fram den husbilsvänligaste kommunen bör vi också titta på hur kommunen tillfredsställer behoven av 24 timmars parkering.
Om jag står på en 150 kr /ställplats i en månad så motsvarar kostnaden mer än 300 mils körning. För mig är valet lätt, föredrar att lägga pengarna på diesel o mat på orten.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatsutvecklingen

Jag är utav samma åsikt. Detta med ställplatser har stötts & blötts åtskilliga gånger & åsikterna skiljer sig åt. En del vill ha full service andra bara någon stans att stå. Det blir väl så att marknaden får styra. Priset avskräcker nog många & ställplatsägaren får mindre gäster & måste därför höja priset ytterligare. Det slutar väl med att sådana ställplatser försvinner i det långa loppet.

Bennie
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatsutvecklingen

...................................... Är det sådana platser vi efterfrågar?? Det börjar att likna campingar i miniatyr.........................

Hejsan Labic ! Det är tur att var och en gör sitt eget val när det gäller vad man lägger pengarna på
En fortsatt fin campingsommar hur och var egalt önskar
Hasse & Ingegerd
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsutvecklingen

........................................
Om jag står på en 150 kr /ställplats i en månad så motsvarar kostnaden mer än 300 mils körning. För mig är valet lätt, föredrar att lägga pengarna på diesel o mat på orten.

Mycket bra skrivet, och jag håller fullständigt med, vi undviker gärna denna typ av ställplatser så långt det är möjligt.

//Tommy
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsutvecklingen

.......... Platser som tidigare har varit gratis har idag i många fall priser på 100-150 kr. ...................

Vad underbart att inte vara ensam om att tycka att prisutvecklingen på ställplatserna/parkeringar tagit onormal utveckling. Jag får ofta höra att varför har du husbil om du inte vill/ha råd att stå på ställplatser/parkeringar. Vårt val är också enkelt vill inte kommunen ha oss för en ringa kostnad åker vi vidare där vi får valuta för pengarna mao mat och bränslekostnader och ev entre till någon sevärdhet.
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsutvecklingen

Hejsan Labic ! Det är tur att var och en gör sitt eget val när det gäller vad man lägger pengarna på
En fortsatt fin campingsommar hur och var egalt önskar
Hasse & Ingegerd

Problemet är att valen försvinner genom p förbud nattetid eller andra begränsningar.
Varberg t ex har p förbud mellan 02-06 på dom flesta p platser, hur kan man då välja mellan nattparkering o ställplats.

Hejs
Claes 105
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsutvecklingen

Nu är jag av den uppfattningen att även vi husbilsåkare skall stå för våra egna kostnader. Att anlägga en ställplats är inte gratis och det är för mig rimligt att man försöker få kostnadstäckning, till och med tjäna pengar på det.

Men självklart skall priset vara rimligt, annars åker vi vidare.

Har ett färskt exempel från igår kväll, då vi kom till en camping som vi gästade för två år sedan. En ganska eländig, nerkörd camping, men som har den fördelen att vi kunde låta vår hundvalp få springa lös på fältet, eftersom man inte hade några andra gäster där.

Vi svängde av för att checka in.

Följande konversation utspelades:

- Jag. Hej kan vi få stå här i natt, vi behöver bara en ställplats.
- Receptionisten. Välkomna, inga problem.
- Jag. Vad kostar det.... ser att ni blivit medlemmar i SCR.
- Receptionisten. Nu skall vi se... 250 kr för platsen, elen 45 kr och du har väl SCR-kortet.
- Jag. Nix, har ju inte det.
- Receptionisten. Nähä.... fåse, då blir det 250 + 45 + 150....hm..."tänker"...
- Jag. (lite snabbare i huvudräkning) Det blir 445 kr, men du får 200 spänn.
- Receptionisten. Ok, det här är ju som Ryssland.....

200 kr tycker vi är helt ok, man känner sig inte bara välkommen, det känns också tryggt och det betalar vi gärna för.

Men visst är gratis trevligt..... kan berätta att Carola och jag var just ute på hundpromenad och passerade vår lilla ställplats här på Södra Skeppsbron i Gävle där det just nu står 9 husbilar, 7 svenska, en Holländare och en Fransman.

Fantastiskt med tanke på att det egentligen bara är 2 husbilsplatser!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsutvecklingen

Att anlägga en ställplats kostar givetvis men de flesta av ställplatserna är inrymda på redan befintliga parkeringar eller grusplaner.
Det är nog dags att man börjar skilja på "ställplatser" som ofta har blivit rena husbilscampingar och "nattparkeringsplatser" där man kan stanna för att sova och sen köra vidare, dessa behöver ingen service alls.
Problemet är när dessa enkla nattplatser börjar kallas ställplatser ock vips så skall man ha en avgift på 100 till 250 kr. Blir det sen nattparkeringsförbud runt om så finns inga andra alternativ utom att lämna den kommunen.

Vad skull folk säga om det i en populär badsjö lades ut en avgiftsbelagd badbrygga (för att betala kostnaden) och sedan införa badförbud i resten av sjön.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsutvecklingen

Tack Labic!
Dina tankar välkomnas, för husbilsfolket ökar i antal och fler platser behövs. Samtidigt kanske några campingar välkomnar fler gäster, utanför de mest intensiva veckorna? Vi är tresäsongsåkare, höst, vinter o vår.

För oss har en Campingplats sällan varit ett aktuellt alternativ. Inte för kostnaden utan mest för att campingplatsen mer upplevs som en "all inclusive" händelse, mellan vissa bom tider. Dessutom köer vid in o utcheckning. Den produkten söker inte vi.

Men visst uppskattar vi en Ställplats att stanna till på och vi betalar gärna för den. Då hamnar vi på definitionen av Ställplats och då spårar allt ur. Önskemålen är många, likaså de högljudda som absolut vill ha tillgång till...

Hur hamnade vi här egentligen? Jag håller med om att utvecklingen styrts mot "minicampingplatser" som många tycker skall vara gratis. ( I polemik finns det inga nyanser) För oss så känns detta helt fel. För oss så är framtiden enklare Ställplatser och Campingplatsen mer välkomnande.

Vi jämför gärna med vårt båtliv. Vi är ute långa tider men vill då o då gå in i en gästhamn. Vi uppskattar bl.a. säker förtöjning, el, vatten, soptömning, hygienfrossa, tvättmaskin och kanske någon social yta. Säkert besöker vi oxå någonstans att äta.

För oss har alla småbåtshamnar blivit favoriter, även med husbilen. Vi lever ju samma liv även med Husbilen. Vi åker runt o hälsar på vänner, kollar sevärdheter och får nya upplevelser. Här har Marinor o hamnar fixat en jättebra produkt även för oss.

Enkelt, kom o åk när du vill, köp bara ett parkeringskvitto i automaten. Samma med el, vatten, dusch o tvätt. Det finns olika lösningar men alla är uppskattade, ingen klagar på priset. Ibland lägger man bara pengar i ett kuvert, ritar på regnumret o lägger i en låda.

Ställplatsen skall inte konkurrera med en camping! Ställplatsen skall vara en plats att stå på, inte att få service på. Behövs service så åker man in på Framtidens Campingplats. Behöver man extern el, toa, dusch, töm o fyll, tvätt etc så åker man in på en serviceplats, Framtidens Camping. Dessemellan så står vi på enklare o vackrare platser.

Så vi vill inte tvinga fram mer fullutrustade Ställplatser, vi vill ha många och enklare "parkeringsplatser", hälsar Björn o Lena
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ställplatsutvecklingen

Jag tror girigheten styr prissättningen av ställplatser snarare än serviceviljan/självkostnaden. Man tittar vad andra debiterar och lägger sig på samma nivå. För det krävs lite service som vatten och avloppstömning, kanske också toa. Jag tror inte att någon av kommuner eller av vägverket uppförda ställplatser går med vinst. Det är inte heller avsikten, utan det skall vara service till husbilar.
Att man börjat avgiftsbelägga service stationer är lite märkligt, då meningen är att det är bättre att skiten hamnar på rätt ställe än i naturen. Om det är vägverket som uppfört ställplatsen så financieras deras verksamhet av skatter som vi som hb ägare betalar rundligt med. Är det Kommunen som är ägare, så satsar de miljoner på att marknadsföra sig för att locka dit turister. Något lite skall de väl bjuda i retur?
Jag begriper nada av resonemanget att har man råd med husbil så får man betala vad det kostar. Ni som tänker så, var tror ni taket ligger för husbilsägandet? Eller är det meningen att bara rika har råd med det? Selektion alltså? Jag trodde att man skulle här främja husbilsägandet och brukandet. Göra det möjligt för så många som möjligt att upptäcka hur trevligt det är med husbilen. Blir det för dyrt, är det färre som har råd med det. Kanska enkel antagande. Men troligen sann.

Så hur tänker ni som i varje liknande debatt tycker att det är bra med höga kostnader? Jag är verkligen nyfiken.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ställplatsutvecklingen

Hejsan, jag hör också till de snåla :p: som tycker prissättningen börjar bli för fantasifull för att det skall vara intressant, och hellre häller de pengarna i tanken.

Det är klart att om ställplatsen ser ut som en mindre campingplats så kostar det men samtidigt undrar jag hur många som vill ha, och framför allt vem som behöver dessa ställplatser.
Batteribanken är smockfull när man anländer, gasoldrift av kylskåpet över natten tär nästan ingenting på en gasolflaska. Om solen skiner på morgonen så har jag all kvällsförbrukning tillbaka i batteribanken innan jag åker iväg på förmiddagen. Jag brukar inte ens koppla in mig på el även om det ingår i priset.
Toalett har jag i bilen och anser att privilegiet att kunna gå på en egen toalett i stället för en offentlig hör till höjdarna med att åka husbil o.s.v.


De flesta bilar är ju utrustade som min gamla vandrare, och med risk att trampa några på tårna så måste jag ändå fråga detta.....

Man ser att många har valt att direkt koppla in sig på 230V el.
Det är en ständig vandring till de offentliga toaletterna, även om det spöregnar. Ofta så är innerbelysningen väldigt sparsamt använd i bilarna m.m...m.m.

Som sagt jag ber om ursäkt men måste ändå vänligt fråga VARFÖR, särskilt om man bara står där över en natt. Jag förstår att det kan vara lite besvärligt att hålla koll på laddningsnivån efter några dygn, även om det finns skapliga mätare i de flesta bilar, och om inte, så går det ju att fixa utan en allt för dyr investering, likaså solceller m.m. Men över en natt så räcker ju vad som helst i batteriväg om allt är ok.

Så för min del tycker jag att på en bra utrustad ställplats räcker det med.
Tömning, ev. vattenpåfyllning och valfri el.
Naturligtvis är ju en bra och vacker utsikt över natur, en båthamn eller något annat intressant ett stort plus som jag hellre betalar lite extra för.
Att snart alltid bli påtvingad allt annat och dessutom då ofta se att andra parkeringsmöjligheter över natten har blivit betydligt begränsade med ett par timmars P-förbud mitt på natten eller den klassiska skylten "Camping förbjuden" som inte borde beröra en parkerad husbil alls, men som säkert ändå är tänkt att ingå i förbudet.

Faktiskt lite bekymrad om vart utrustningsnivån och prissättningen skall sluta med nuvarande utveckling.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ställplatsutvecklingen

Jag vill gärna se fler centrumnära parkeringar där man kan övernatta. Service är inte nödvändig, tömma, tanka vatten mm kan man ofta göra på rastplatser o mackar längs vägen.
Vi brukar ta in på enkla campingar eller ställplatser med service var 3e natt för att tömma, fylla, duscha etc. El har vi på taket (kör numera bara sommartid).
Att "kräva" full service på ställplatser kan nog bara avskräcka potentiella ställplatsanordnare med tanke på kostnaderna för att ansluta vatten, avlopp och el.
För en central parkering med övernattningsmöjlighet är jag villig att betala el slant - upp till en dryg hundring känns helt OK.
Med den våldsamma ökningen av antalet husbilar på senare år är det lätt att förstå att det allt oftare blir friktioner mellan lokalbefolkning och husbilsresenärer.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatsutvecklingen

Tänk va underbart olika vi alla är.

Jag vill ha precis det dom flesta här förkastar.
El, absolut. Toalett och dusch.

Möjlighet att tömma/fylla på plats är perfekt.
Allt detta vill jag ha, och ser inget fel alls i att betala.

Men.. Helst vill jag ha allt i en automat, så jag kan komma/åka när jag vill, utan att trassla med campingägare.
En stor och markerad yta att stå på.

Karlskrona och Mariestad och Limhamn är favoritplatser.

Jag tror detta hänger väldigt ihop med om man tidigare haft husvagn, eller båt. Då tänker man nog lite annorlunda.

Sen är det nog absolut en generationsfråga. Jag är bekväm av mig, rent av lat ibland, och betalar gärna för min lathet.

Ibland blir det bara för mycket för mig med, när en ställplats kostar 250:- utan att det jag vill ha finns, då får det vara, och jag visar det med ratten och åker till ett annat ställe.

Så, skönt att vi inte är lika.. Vad förbaskat tråkigt det skulle vara, och vi skulle alla missa chansen att starta upp en ny ställplatstråd för femtioelfte gången ;-)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ställplatsutvecklingen

Men visst är gratis trevligt..... kan berätta att Carola och jag var just ute på hundpromenad och passerade vår lilla ställplats här på Södra Skeppsbron i Gävle där det just nu står 9 husbilar, 7 svenska, en Holländare och en Fransman.

Visst är det gratis oxå Tommy? Vet du något om de andra platserna har dom börjat ställa iordning ännu?

Gävle har blivit husbilsvänliga och tar emot så många som möjligt på 2 platser, Snart kanske det finns ännu fler platser.

/Pelle
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsutvecklingen

Men visst är gratis trevligt..... kan berätta att Carola och jag var just ute på hundpromenad och passerade vår lilla ställplats här på Södra Skeppsbron i Gävle där det just nu står 9 husbilar, 7 svenska, en Holländare och en Fransman.

Visst är det gratis oxå Tommy? Vet du något om de andra platserna har dom börjat ställa iordning ännu?

Gävle har blivit husbilsvänliga och tar emot så många som möjligt på 2 platser, Snart kanske det finns ännu fler platser.

/Pelle

Hej Pelle,

Har inte hört mera från kommunen efter mitt brev, men konstaterar att man snabbt följde upp mitt förslag och ändrade ca. 35 platser som tidigare var reserverade, är nu fria, frånsett två platser som är markerade som "privat".
Det troliga är väl att de aldrig varit uthyrda, bara markerade så.

Eftersom det inte finns några markeringar på marken så förutsätter jag att husbilar kan parkera på dessa platser i 24 timmar, plats finns.

Det står varje natt 7 - 11 husbilar på parkeringen och jag tror inte man har haft någon som haft synpunkter på det.

P7096608.JPG

Vad som händer med de andra planerade husbilsplatserna lite längre ut vet jag inte vad som skett. Troligen ingenting eftersom det inte skrivits om det och det nämns ingenting på visitGavles hemsida.

Själv tog jag husbilen och körde ner till Skeppsbron idag på morgonen och parkerade vid en av de dedikerade husbilsplatserna, massor av utrymme runt bilen och gratis el!

P7096603.JPG

Nej, det skall absolut inte bli en vana, dessa platser är självklart för besökande husbilsåkare. Nu får gäster från Halmstad ikväll och jag tänkte överraska dem med att få sova i husbilen, med fin utsikt över Gavleån och staden. Toppenställe!

Är det någon HBK´are som vill ha platsen imorgon, säg till så fixar vi det.

Tommy
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ställplatsutvecklingen

Dålig timing från min sida att vara där en vecka för tidigt. :(
Förra helgen var där knökfullt men mest vanlig personbilar. Vid Gevalia var det ensamt o tomt och ute vid Bönan stod det en bil Vet dock inte om den stått där övernatten . Var sedan ute vid Valbo köpcenter vid ett par tillfällenoch där fanns det husbilar i mängder. Frågan är bara var de övernattar? För egen del hittade jag dock en gata nära sonens lägenhet med fri parkering. Annars hade bade Södertulls VC o migrationsverket stora parkeringar men med nattförbud.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsutvecklingen

Så trevligt att läsa om nattparkeringar!
Jag har allt med mig. SOG-toa är en självklarhet. Solpaneler samma sak.
Jag behöver bara nattparkering på en lugn plats. På dagarna parkerar jag bland personbilarna - givetvis.
Jag har inget behov av ställplatser á lá camping. Skulle jag behöva, så betalar jag förstås kostnaden.
Men vi är olika, så jag respekterar dom som betalar i onödan
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsutvecklingen

Nu är jag kanske lite OT, men har stött på problemet att kunna stanna till en liten stund emellanåt.

Var för ett par veckor sedan på en liten runda i Bohuslän. Vädret var sådär, och industrisemestern hade inte börjat så det var ganska rymligt. Åkte ut till Mollösund på Orust i akt och mening att bara strosa rund på kajen en stund. Inte för att vi hade de stora spenderbyxorna på oss, men alltid brukar det finnas några småbutiker sommartid som kan väcka intresse. Hittade en rad med parkeringsplatser alldeles vid kajkanten där det bara stod en bil i ena änden. Jättebra. Där kunde vi ställa oss längsmed och ta några lediga platser under en timmas tid.

Trodde vi ja! Över P-skylten fanns en skylt som klart talade om att några husbilar var inte tänkbara där inte. Nej mycket bättre med tomma P-platser och likaledes tomma butiker.

Nåväl, alldeles utanför orten fanns en större parkering med något hundratal platser. Där kanske vi kunde ställa oss - friska ben har vi och att gå några hundra meter bekymrar oss inte.
Jo jo. Kanske fanns 10 bilar i ett hörn av parkeringen samt en lastbil som tagit en del i besittning, i övrigt tomt. Men då fick vi se något för oss helt nytt! Vid varje parkeringsrad var en P-skylt uppsatt med tilläggstexten "Personbil klass 1".

Är inte helt övertygad om att "personbil klass 1" finns som begrepp i trafikjuridiken så man undrar vad som är syftet.
Bytte bil i våras men om vi inte gjort det hade vi kunnat parkera där eftersom den gamla bilen bara vägde 3500 kg, men var av ungefär samma storlek som den nuvarande något tyngre.

Stannade ett par km från Mollösund för medhavt förmiddagskaffe på grusad plats där det redan stod några husbilar. Sedan körde vi vidare och stannade inte innan vi lämnat Orust kommun. 8 )
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ställplatsutvecklingen

Bra beskrivning hur det är på väg att bli när man skall parkera med husbilen. Alla parkeringsplats ägare ser hundralappar direkt när de tänker husbil. Men vi måste också kunna bara parkera och sträcka benen.
 
Toppen