• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatspriser

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ställplatspriser

Snedvriden konkurrens blir det när det används t.ex. skattepengar för att bygga en ställplats istället för en privat näringsidkare gör detta.
.....................

Då innebär det också att kommunerna idkar snevriden konkurrens när de anordnar parkeringsplatser, ofta gratis, för vanliga personbilar. ;)

Det finns ju både privata parkeringsbolag och privata parkeringhus i kommunerna som erbjuder samma tjänster och då alltid mot betalning. :confused:

Gunnar /medlem
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatspriser

"Jag fixar marken som ändå bara ligger där och skräpar", säger borgmästaren "så får ni andra klara investeringskostnaderna! Vad säger ni om det?" "Utmärkt idé" säger då alla och snart finns där en ställplats som drar husbilsturister till byn!

Så går det till i Frankrike eller hur, Belar?
Jappe
Ja Jappe "nu är vi på samma bana igen", din skrivning nu är ju exakt den som jag förespråkar. Funkar detta i bla Frankrike (= fungerande marknadsekonomi) så varför då inte i Sverige???????
/ Relax
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ställplatspriser

Då innebär det också att kommunerna idkar snevriden konkurrens när de anordnar parkeringsplatser, ofta gratis, för vanliga personbilar. ;)

Det finns ju både privata parkeringsbolag och privata parkeringhus i kommunerna som erbjuder samma tjänster och då alltid mot betalning. :confused:

Gunnar /medlem


Vilka kommuner har central gratis parkering idag. Två har jag hört.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Ställplatspriser

Det typiska problemet i Sverige ÄR att kommunerna ska överträffa varandra , med mer och mer påkostade ställplatser , där med ökar automatiskt anläggnings kostnaderna.
Jag håller med Jappe om att med husbil klarar man sig i flera dagar med det som normalt finns i husbilen. Därför behövs INTE de påkostade ställplatserna !
Detta har tydligen INTE gått hem hos herrar/damer i komunförvaltningarna , vi behöver bara en enkel sovplats nära stan/byn.
Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ställplatspriser

Malmö har många, särskilt efter kl. 20.00

Bodde en vecka i centrala Malmö i höstas p.g.a ett event i folkets park (barnens scen) Jag frågade om jag kunde stå inne i parken då den låses kl 23 eller 24. Vilket borde vara safe.
Inget vi rekomenderar var svaret så det fick bli hotell.

sedan svara du inte på frågan

Då innebär det också att kommunerna idkar snevriden konkurrens när de anordnar parkeringsplatser, ofta gratis, för vanliga personbilar. ;)
Gunnar /medlem

Vilka kommuner gör det?? Nästan alltid är det handlarna som fixar parkeringar för det vet att kunderna behöver det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ställplatspriser

Vilka kommuner har central gratis parkering idag. Två har jag hört.

Finns nog gratisparkeringar i de flesta städer i landet. I allmänhet kostar det en slant mellan kl. 08.00 och 18.00 dessutom med begränsning i maxtid för att få omsättning på platserna.
Efter denna tid är det i allmänhet avgiftsfritt, med vissa undantag.

I alla de inlägg jag har läst är det ingen som kräver "gratis" parkering för husbilar utan avgiften skall vara rimlig i förhållande till de erbjudna faciliteterna. Dvs. enbart parkering skall ha en avgift liknande för personbil kl.1. I ovannämnda exempel borde det innebära avgift dagtid men fritt kväll och natt.
Tillkommer det andra faciliteter s.s. el, vatten och tömning blir avgiften naturligtvis en annan.:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ställplatspriser

Tillägg till tidigare inlägg om husbilsplatserna i Stenungsund! (http://www.husbilsklubben.se/forums/t58408-3/#post442447). Jag pratade med en representant för parkeringsbolaget och han sade att timkostnaden är 5 kronor dygnet runt. De tre första timmarna gratis dock! Det finns endast två automater på detta stora område så det gäller att leta rätt på dom om man vill stanna längre än 3 timmar!

På natten brukar det vara soprent på torget så betalar man kan man stå på vilken parkeringsplats som helst! De speciella husbilsplatserna låg i det mest trafikerade hörnet av hela parkeringsplatsen!

Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ställplatspriser

Det jag har pratat om är att de ska prissättas så att de kan drivas och byggas utan att belasta skattesystemet och är du inne på samma sätt så är vi överens, men det jag läst tidigare är att du vill att ställplatser bekostas av kommunerna som får in skattemedel genom ökad försäljning av annat och då är vi tillbaks på snedvriden konkurrens. Eller har jag missat något?

Vad ska man då säga om all kommunal planläggning av industriområden på privat mark? Planläggningen kostar visserligen en slant för markägaren, men den är kraftigt subventionerad. Planäggning av mark för bostäder eller industriändamål görs för att privata aktörer ska etablera sig = skatteintäkter.

Som jag ser det så är kommunalt anläggande av ställplatser helt enkelt ett mycket bra sätt att se till att få intäkter till kommunen, likaväl som att kommunen ställer upp med planläggning för t.ex. nybyggnation av affärsrörelser.

Kommunerna vill ju gärna att man etablerar nya industri och bostadsområden där privata aktörer är byggherrar.

Kommunen anlägger ju även annat som inte alla skattebetalare kan ta del av. Lekplatser är ett sådant exempel, som dessutom bara medför kostnader och inte några intäkter.

Alla skattebetalare i kommunen har inte små barn mellan 1och 6 år, och kan således inte "utnyttja" denna skattefinansierade service. Och det är ju ingen som reagerar över det??
En lekplats är inte billig, den kan lätt gå till en kostnad av 100 000 kr, sen fodras ju även skötsel och tillsyn av den.
Malmö stad har ju anlagt ett flertal speciella lekplatser med teman, förmodligen till ganska stora kostnader. Detta lockar ju givetvis turisterna att besöka lekplatserna, och är inte enbart till för Malmö stads egna invånare.

Här i centrala Kungsbacka har man anlagt en mycket fin lekplats, ochden ligger där den ligger för att dels tjäna boende i området, men även för besökare till centrum.

Jag förstår bara inte hur man kan tycka att kommunalt anlagda ställplatser utgör en snedvriden konkurrens gentemot vad som troligen åsyftas -campingägarna.

/Ludde
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Ställplatspriser

Hade bestämt mig för att inte svara på några mer inlägg då det finns delade meningar, men att Relax förtydligade det som jag försökt att förklara.

Vi kan hålla på och prata om allt som en kommun gör med skola omsorg vård och liknande att alla inte får ta del av den. Detta är dock något som tillhör den allmänna välfärden.

Att vissa kommuner erbjuder olika saker för stora företag(läs IKEA) är för mig helt idiotiskt och även det är snedvriden konkurrens och inget som en kommun ska hålla på med. En kommun ska kunna locka företag på lika villkor som alla andra annars blir det ju bara nån slags budgivning om vem som kan erbjuda det mest fördelaktiga. För företagen har ju redan bestämt sig att de ska anlägga, de vill bara ha bästa priset!

Sen förstår jag mig inte på hur ni läser mina inlägg, men jag ska förtydliga än en gång.
Jag har aldrig i något av mina inlägg sagt hur mycket service det ska finnas på ställplatserna, jag har heller aldrig påstått att konkurrensen från campingägarna är något jag har tagit med.
Det jag menar är att om en ställplats kostar 1 mkr att anlägga och 50 000 att driva per år ska det då inte vara subventionerat från kommunen vad priset hade varit om en privat aktör hade drivit samma ställplats.
Att jag skulle få mothugg på denna sidan hade jag räknat med, men jag är tacksam om ni kan hålla er till den faktan som jag försöker hålla mig till. Är det någon som inte förstår hur jag menar får ni gärna fråga mig istället för att tro att jag menar något som jag inte menar.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ställplatspriser

Mycket intressant, men om du anger källan till dina påståenden om en miljon i anläggningskostnad och 50 tusend i driftskostnad per år kanske ditt påstående får lite trovärdighet. För egen del tror jag att siffrorna är helt tagna ur luften och dessutom helt orelevanta.:mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatspriser

Tyvärr tror jag att kostnaderna är ganska relevanta om du skall anlägga en ställplats från "scratch" grundläggning, asfaltering, rördragning, elmatning m.m. kommer nog ganska lätt till den summan. Det är därför jag tycker att vi bara bör efterfråga reserverade husbilsplatser på någon befintlig parkering, och eventuellt tömning och vattenpåfyllning t.ex. vid ett reningsverk eller någon annanstans där det redan finns lämpliga faciliteter, kanske vid någon bensinstation mot avgift? Våra bilar klarar ju lätt ett par dagar utan tömning/anslutning om de är någotsånär riktigt utrustade, och längre skall man väl ändå inte stå på ställplats? :)
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatspriser

Med i genomsnitt 30 bilar per dygn i Juni Juli och Augusti som betalar 100 kronor så blir det ju lönsamt. 50 bilar a 80 kronor blir ännu lönsammare. kan man utöver det sälja ström för 4 kr per kw och ta betalt för vatten mm så blir det en slant. En anläggning som kostat en miljon bör ju vara fint utrustad och helautomatiserad. Enda haken är genomsnittsbeläggningen, men det är ju upp till anläggaren att bedöma. Det kan ju bli 4 bilar a 180 kronor.

Personligen så är jag tacksam om det finns en anvisad lämplig centrumnära parkering gärna med lite större parkeringsrutor eller möjlighet att låta bakdelen av bilen gå ut över en gräsmatta eller liknande. Många platser läggs det stora stenar eller planteras häck för att förhindra sådan parkering. Gärna med minst 48 timmars parkering för att kunna stå 2 nätter.

Var tredje eller fjärde natt söker vi oss tll camping för ordentliga duschmöjligheter samt fylla vatten mm. så det finns egentligen inget motsatsförhållande mellan camping och ställplats.

I Tyskland blir det allt vanligare att campingar anlägger en husbilsparkering i anknytning till campingen. Ofta helautomatisk med myntbetalning vid utfart. dvs ingen registrering etc, men man kan använda campingens servicehus fritt.

När el ingår på ställplatser på kontinenten är det ofta begränsat till 4 - 6 Amp, dvs avsett för batteriladdning och belysning ej uppvärmning.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ställplatspriser

OK, rent definitionsmässigt är en ställplats enl. min definition en plats för en bil. (om man skall prata anläggnings och driftskostnader)
Men om man vidgar begreppet att omfatta en plats för ett flertal bilar finns det nog inga ekonomiska begränsningar (uppåt) och är därför irrelevant att använda som jämförelse, eller?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatspriser

Varför skulle det vara irrelevant? Startkostnaden om du skall göra en ställplats är ju mycket hög, alla installationer måste ju ändå till, sedan sjunker ju anläggningskostnaden per plats med ökat antal. :wideeyed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatspriser

Litet räkneexempel som kan vara intressant. Om vi räknar med att en ställplats kan kosta 1 miljon att anlägga så kan ju en tänkt kostnadsbild bli ungefär så här: Lån 1 miljon, ränta 5% = 50.000 per år. Amortering på 20år = 50.000 per år, snöröjning, sopning visst underhåll 25.000 per år. Tillsyn och reparationer 25.000 per år plus vatten och el som jag inte orkar spekulera i! Totalt kanske 150.000 per år. Det betyder 410 kr per dag året runt i kostnader. Plus el och vatten. Det betyder att platsen måste ha minst 5 bilar a' 100kr i snitt hela året för att täcka kostnaden någotsånär. :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatspriser

Den sterkeste snedvridning jeg kjenner til var for noen år siden, en campingeier fikk kjøpe området han leide av komunen - og umiddelbart etter avvirket han skog på området for langt over kjøpesummen. Dette var et par år etter at komunen hadde bekostet ny vatn og avløp installasjon til campingen.

At samme eier klager over at det i komunen finnes andre næringer som tillater overnatting på sine parkeringer passer godt inn i sammenhengen. Han har og forsøkt å få stengt en camping i nærheten som ikke vil inn i SCR ved å trykke på komunen.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Ställplatspriser

Vi blir bara mer och mer bortskämda, el , vatten , latrin , tvätt , resturang , asfalts plan , markerade platser ,mm , när blir vi nöjda ? För några tiotals år sedan sov vi i tält , kanske på en bit gräsmatta med ett liggunderlag under. Det funkade ,men utvecklingen går framåt , tack och lov ,Taq gärna betalt för ställplatsen MEN gör det genom en mynt apparat , där DU själv bestämmer vad DU vill ha för extra tjänster.
De som inte nöjer sig med en ställplats där alla fasciliteter inte finns men som älskar att spendera pengar , föreslår jag TA IN PÅ HOTEL.
Lasse :wink:
 
Toppen