Sv: Ställplatspriser
Det jag har pratat om är att de ska prissättas så att de kan drivas och byggas utan att belasta skattesystemet och är du inne på samma sätt så är vi överens, men det jag läst tidigare är att du vill att ställplatser bekostas av kommunerna som får in skattemedel genom ökad försäljning av annat och då är vi tillbaks på snedvriden konkurrens. Eller har jag missat något?
Vad ska man då säga om all kommunal planläggning av industriområden på privat mark? Planläggningen kostar visserligen en slant för markägaren, men den är kraftigt subventionerad. Planäggning av mark för bostäder eller industriändamål görs för att privata aktörer ska etablera sig = skatteintäkter.
Som jag ser det så är kommunalt anläggande av ställplatser helt enkelt ett mycket bra sätt att se till att få intäkter till kommunen, likaväl som att kommunen ställer upp med planläggning för t.ex. nybyggnation av affärsrörelser.
Kommunerna vill ju gärna att man etablerar nya industri och bostadsområden där privata aktörer är byggherrar.
Kommunen anlägger ju även annat som inte alla skattebetalare kan ta del av. Lekplatser är ett sådant exempel, som dessutom bara medför kostnader och inte några intäkter.
Alla skattebetalare i kommunen har inte små barn mellan 1och 6 år, och kan således inte "utnyttja" denna skattefinansierade service. Och det är ju ingen som reagerar över det??
En lekplats är inte billig, den kan lätt gå till en kostnad av 100 000 kr, sen fodras ju även skötsel och tillsyn av den.
Malmö stad har ju anlagt ett flertal speciella lekplatser med teman, förmodligen till ganska stora kostnader. Detta lockar ju givetvis turisterna att besöka lekplatserna, och är inte enbart till för Malmö stads egna invånare.
Här i centrala Kungsbacka har man anlagt en mycket fin lekplats, ochden ligger där den ligger för att dels tjäna boende i området, men även för besökare till centrum.
Jag förstår bara inte hur man kan tycka att kommunalt anlagda ställplatser utgör en snedvriden konkurrens gentemot vad som troligen åsyftas -campingägarna.
/Ludde