• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatspriser

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ställplatspriser

Vi som har fungerande husbilar utan behov av eluppkoppling, ej heller tömning och vattenpåfyllning varje dag är inte beredda att betala 100 - 200 kronor per natt bara för en plats att ställa sig på (ställplats). El fixar vi via generator och solcellspaneler, vattnet i tanken räcker bortåt en vecka och tömning av gråvatten- och svartvatten behövs bara en eller två gånger i veckan och behöver inte ske där man övernattar!

En parkeringsavgift är väl OK för en övernattning. I stora delar av Europa kan man stå gratis på ställplatserna och betala i automat för vatten och tömning! Perfekt! Varför ska det vara så märkvärdigt dyrt och krångligt i Sverige?

Jappe

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Håller med i det Jappe skriver helt och fullt.

Vi klarar 3-4 dygns fricamping i vår bil även om vi duschar i bilen, det som oftast behöver tömmas förs är toabehållaren.

Om vi vet att vi inte ska köra på några dagar håller vi igen lite på tv tittandet, det finns så mycket annat trevligt att pyssla med i husbilen, tex spela spel, umgås med vänner, läsa osv.

/7Tommy

Uffe A-son

HBK Medlem
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2025

Gnäll Gnäll o Åter Gnäll, över att det kostar att stå på campingar o ställplatser.Vill ni inte betala så finns det vägverkets rastplatser o dom är väl gratis??Eller så kan ju ni som vill stå gratis överallt byta adresser med varandra o nyttja varandras tomter att stå på,det blir väl bra för det är ju GRATIS!!!!!!Nu får jag säkert på moppe för detta inlägg,är ganska trött på alla inlägg om att nästan allt ska vara gratis,nån måste ju betala i slutändan/Uffe:twitcy::mcride:

T

Teddi

Guest

man kan ju inte betala för nånting som är gratis väl??är de gratis så är de ju detta också i slutändan!:D:D

eller han som var o titta på en ny bil,,#ska ni inte ha mer betalt för den fina bilen#:D

Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Det jag läser i flera inlägg här är att kommunerna borde bekosta att anlägga ställplatser bara för att locka turister. Detta är enligt mitt tycke helt fel då kommunen går in och lägger skattepengar för att bara locka några få.........

Jag tycker inte heller att kommunerna bör anlägga ställplatser. Men nu är det ju så att kommunen ofta sitter på den mark som kan användas till ställplatser.
Självklart skall inte kommuninvånarna stå för fiolerna. Men kommer slantar in till näringsliv (affärer, restauranger osv) skapar ju det arbetstillfällen och pengar tillbaka.

Turismen om det är husbilsturister eller andra turister hjälper ju till att hålla hjulen i rullning. Ser kommunen att en ställplats ger positiv effekt så kan kommunen se till att näringslivet får vara med och stödja driften.

Sen den här debatten om att det skall vara så billigt för en ställplats max 50kr osv. är ganska meningslös....
för att driva en ställplats med vinst som ett företag är det nog dömt att misslyckas med sådana priser, då blir det inga privata affärsmässiga initiativ.
Nä låt marknadskraften råda. Vi väljer var vi vill stå och betala. Behovet får styra.

Snart vaknar kommunerna en efter en och sen vill alla hoppa på husbilståget tuff, tuff :)

/Bosse

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Hej,
Ovan inlägg tror jag bara man skal betrakta som lite 'diskussions' upplägg:)

Helt klart utanför al rimlighet.
Upp till SEK100-150 för en ställplats incl el/service är fullt rimligt

mvh
Mikael

Ja det är helt okay om elen kostar 50-75 :- som man kan välja bort :D

Jojje

F

F.d. 924

Guest

I helgen stannade vi på ställplatsen hos Bengt i Örkelljunga. Där står man gratis och betalar 40:- för elen om man vill ha el. I en polett-automat kan man fylla 100 liter vatten som jag tror kostade 15:-. Latrin- och gråvattentömmning var gratis.
Dessutom har man tillgång till internet.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Eftersom jag försökt bidra till en ställplats i Tidaholm kollade jag vad en elstolpe kostade. En stolpe med 4 uttag till ställplatsen kostade 28 000 kr + moms. Sedan tillkommer framgrävning av kabel, material, arbete, återställning mm.
Ska det sedan även dras fram vatten och avlopp så kommer den där 50-lappen inte att räcka så långt.
För min del så är jag helt nöjd med om en central "ställplats/parkeringsplats/övernattningsplats erbjuder mig en yta, gärna uppmålad och ca 9 x 3,5m, till en rimlig parkeringskostnad = motsv ca 2 personbilar!

Allt utöver det som jag är nöjd med, finns redan och kallas då oftast för campingplats, den "bjuder" på det mesta som önskas, bortsett från ett lågt pris(?) förstås!
"Campingliknande ställplatser(?) dock "inte centralt belägna" som ex Delsjön i Gbg a' 240:- för 24 tim har börjat dyka upp. Jag tror knappast att det är sådana som de flesta av oss husbilister talar om och verkligen önskar sig?!

En slutsats som man måste dra är, att med med tillkommande service på (ställ-) platsen i form av; el, grå-/svartvattentömning, sophantering, dusch, disk, tvätt, mm så blir kostnaden av naturliga skäl densamma på en befintlig camping som på en nyanlagd "fullservice ställplats"! Glöm i kalkylsammanhang inte bort att utöver investeringskostnader, så tillkommer driftskostnader alla kostnader skall ingå i en kalkyl och betalas av någon.

Obs, att det är just denna för av oss helt "onödiga överservicen" som gör att omtalade "ställplatser" måste ta ut normala campingavgifter, inte platsen i sig!

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Vad säger ni om Ställplats Kallbadhuset Ulricehamn Markerade rutor Latrintömmning Vatten Toa 300 m till Centrum Gratis Hej / Björn

Vi har inte övernattat där, men har varit och tittat.

Ulricehamn är en mysig stad och har nog insett att vi med husbil kan tillföra något.

//Tommy

F

F.d. 29925

Guest

Det jag läser i flera inlägg här är att kommunerna borde bekosta att anlägga ställplatser bara för att locka turister. Detta är enligt mitt tycke helt fel då kommunen går in och lägger skattepengar för att bara locka några få. Görs detta och konkurrentutsätts så ser jag inget fel med det, men varför ska kommunen lägga mina skattepengar på att några husbilister ska få tag på billiga ställplatser?
Nej, en ställplats ska bära sig själv genom sina intäkter och det ska vara samma pris oavsett om det är kommunen eller en privat näringsidkare annars är det fel ur konkurrenssynpunkt.

Vad tror du att de utan personbil tycker om att kommuner anordna parkeringsplatser för just personbilar?
Troligen är deras intresse för parkeringsplatser rätt svalt.

Om man däremot anser att en del av de skatter som fordonen genererar används för att anlägga parkerings- eller ställplatser tycker jag att det är ett helt rimligt krav. Eller är de skatter som genereras av husbilar öronmärkta enbart för personbilar?

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Kostar en stolpe med 4 eluttag 28000 kronor + moms så har det nog försvunnit en del pengar i fel fickor på vägen!

Jappe

Stolpen säljs av KAMA och de vill säkert tjäna bra med pengar på alla produkter de säljer. Stolpen har, om jag förstått rätt, mätning av förbrukningen på varje uttag och man får fylla på med pengar för sin egen förbrukning. Det handlar inte bara om 4 uttag på en stolpe.

Den här typen av kostnader gör ju att många kommuner med all rätt tvekar att anlägga ställplatser. Mitt förslag i nämnden är att hoppa över både elanslutning samt svart och gråvattentömning och endast anvisa en parkeringsplats. De flesta av oss har ju husbilar med batteri för elförsörjning och tankar för både svart och gråvatten.

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Vad säger ni om Ställplats Kallbadhuset Ulricehamn Markerade rutor Latrintömmning Vatten Toa 300 m till Centrum Gratis Hej / Björn

Hej Björn

Ställplatsen vid kallbadhuset är perfekt enligt min definition. Den ligger fint och det är nära centrum. Att det är gratis gör ju heller ingenting, då kan man lägga pengarna på ett restaurangbesök eller lite shopping istället. Detta är ett föredöme för andra kommuner att ta efter. Hatten av!

Mvh Per

F

F.d. 17941

Guest

Tänk vilken härlig och fin reklam Ulricehamn får , vad folk skriver och talar om. Jag känner inte till " stan " men detta låter lockande, vi åker dit nästa vecka . Kanske vi kan hitta något i affärerna också och säkert finns det någon bra resturang , där vi kan äta och ta en pilsner på kvällen , JAG lägger hellre pengarna på en god bit mat än en hög ställplats avgift.
Lasse

F

F.d. 13449

Guest

Vad tror du att de utan personbil tycker om att kommuner anordna parkeringsplatser för just personbilar?
Troligen är deras intresse för parkeringsplatser rätt svalt.

Om man däremot anser att en del av de skatter som fordonen genererar används för att anlägga parkerings- eller ställplatser tycker jag att det är ett helt rimligt krav. Eller är de skatter som genereras av husbilar öronmärkta enbart för personbilar?
Nu finns det ju betydligt många fler personbilar än husbilar så att jämföra dem blir som att jämföra äpplen och päron.
Tycker fortfarande att ställplatser ska anläggas och drivas med vinstsyfte, att använda skattepengar till det är helt fel.
De skatter som husbilar genererar ska användas till vägar och liknande inte till ställen som används för att övernatta. Har man inte råd att betala vad det kostar kanske man ska överväga något annat fritidsintresse. Dock tror jag inte det är pengarna som saknas utan det är viljan. Alla vill vara mitt i stan eller precis vid havet, men ingen vill betala vad det kostar. Förstår inte den logiken.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Relax här ovan gör en bra definition vad som behövs i första hand.

Som jag ser det så har de flesta husbilar utrustning och tankar så att man normalt klarar minst 3 dygns fricamping/parkering.

Möjligheten att parkera 1-2 dygn till vettig kostnad och då gärna ganska centralt för att kunna turista på orten.

När vi sedan är på rull igen har vi alla möjligheter att söka upp stationer för tömning och fyllning på annan plats.

Vill vi sedan vid en och annan tur eller övernattning ta i på en anlagd ställplats/camping är det upp till var och en, alternativen måste finnas.

Att gå ut och kräva att de som anordnar parkeringsmöjligheter för husbilar ska erbjuda el, duschar, toaletter, tömning och fyllning gör att kostnader skenar iväg och det är vi som får betala.

//Tommy

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

De skatter som husbilar genererar ska användas till vägar och liknande inte till ställen som används för att övernatta. Har man inte råd att betala vad det kostar kanske man ska överväga något annat fritidsintresse. Dock tror jag inte det är pengarna som saknas utan det är viljan. Alla vill vara mitt i stan eller precis vid havet, men ingen vill betala vad det kostar. Förstår inte den logiken.

Här har vi kanske en campingägare! :cool: I varje fall resonerar han som en sådan! Han förstår inte logiken med billiga parkeringsplatser med attraktiva lägen för husbilar! :confused: Turistkontoren, kommunledningarna och lokala företagare i Sverige däremot börjar långsamt lära sig vilken resurs husbilsfolket är! :rolleyes: På kontinenten har dom upptäckt det för länge sedan! :)

Jappe

F

F.d. 29925

Guest

Nu finns det ju betydligt många fler personbilar än husbilar så att jämföra dem blir som att jämföra äpplen och päron.
Tycker fortfarande att ställplatser ska anläggas och drivas med vinstsyfte, att använda skattepengar till det är helt fel.

I alla fall jag betalar betydligt mer skatt för husbilen än för personbilen, om inte jag då skulle ha rätt att kräva någon form av motprestation då har inte heller en personbil "rätt" till platser som är åtråvärda för ifrågavarande fordons behov.

(Håller nog med Jappe att det finns en liten campingägare i dina synpunkter):cool:

T

Teddi

Guest

vad som saknas idag är ju rutade platser till husbil överlag,,de ska ju inte finnas nån tvekan om man behöver två platser till en husbil,,inte sjutton begår man ett lagbrott om man tar upp två platser,,
kollektivet,,(skattebetalere),,vi,,har ju redan erlagt detta genom solidariska vägskatter,så,en eventuell jämförelse mellan p-bilklass1--p-bil klass2 är överflödig,,detta tror ja en kille som har sin försörjning i att sälja bilar jobbar för,,han har helt rätt,,

sen e de illa nog att ordna ställplatser,,bara de e ett kämpa,,ska man sen ta itu med priser så kan man lätt konstatera att vi är chanslösa,,såvida du inte äger platsen själv,,tillgång--efterfrågan ligger inte i balans,,långt därifrån,,därav skenande priser!

nånting att ta tag i kanske??hejs teddi,,:)

Toppen