• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Språkdestruktion

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Google har seglat upp som den största språkförstöraren i riket! När man googlar på något sammansatt ord så kommer ofta Google där med sitt försåtliga menade du och föreslår en uppdelning av det sammansatta ordet i två ord i stället för ett! Exempel: språk förstörare, flod krök, midsommar sill o.s.v. o.s.v. Varför? Jag misstänker att det ingår i amerikaniseringen, en smygande lömsk anpassning av det svenska skriftspråket till kommande generationers förvanskade språk!

Att den här Googlemetoden är framgångsrik ser man ofta exempel på i skrifter av olika slag. Inte ens dagens journalister klarar sig undan alltid! Är det bara jag som har noterat detta? Är det dags för hemmet nu tro?

Jappe

Senast ändrad:

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Språkdestruktion

Håller inte riktigt med om att det är Googles fel eftersom detta pågått under en längre tid.. Okej då, dom kan ju vara delaktiga. Men jag håller med om att det är bedrövligt att se alla särskrivningar.
Många exempel på sär skrivningar på Avigsidan http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt008.html

Anders
Jag känner en mörk hårig sjuk sköterska

F

F.d. 2621

Guest

Ja, det ska vara två "tungviktare" på vårt forum som Jappe och Knarrevik, som vågar ta upp ett så hett och känsligt ämne som språkvård! När "vanligt folk" kommer i närheten av att agera språkpolis, så brukar ju inte protesterna låta vänta på sig.

Men jag välkomnar ju att ämnet tas upp - ett vackert språk förtjänar att vårdas och hållas så fritt från avarter som möjligt. Med datorns hjälp skriver vi ju alla våra inlägg, och där finns minsann lättillgänglig hjälp att få, och det finns också många andra källor.

Naturligtvis behöver allt inte vara absolut perfekt - för mycket och för litet skämmer ju allt, heter det. Men, s k särskrivning är en riktig styggelse!

Jappe och Knarrevik borde utnämnas till "språkambassadörer"!

G

GunDogs

Guest

Även jag störs av dessa särskrivningar och ett problem, som kanske har
en viss betydelse i sammanhanget, är att om man exempelvis söker på
"sjuksköterska" så missar man alla inlägg som handlar om "sjuk sköterska".

Det finns just nu en tråd om "Framhjuls lager" som kanske inte är så lätt att
hitta med sökfunktionen. Med detta vill jag ha sagt att våra moderatorer borde
hjälpa till att rätta till sådana här felaktigheter, framför allt i rubriker, för att
underlätta sökfunktionen.

Sen menar jag inte att man måste rätta stavfel och liknande i löpande text. Det
är lätt att snublba på tangenterna och det finns undersökningar som visar att vi
kan läsa tetxer ganska obehindrat även om bkstäveran är omkatsade ;-)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Att webbarna skulle ingripa och rätta slarvfel vid rubriksättningen har varit uppe tidigare. Jag tror det var Nisse i Näsåker som sysslade med det ett tag men han tycks ha försvunnit.

Sökfunktionen skulle naturligtvis bli mycket bättre om orden i rubrikerna var rätt stavade (ej rättstavade)!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Att webbarna skulle ingripa och rätta slarvfel vid rubriksättningen har varit uppe tidigare. Jag tror det var Nisse i Näsåker som sysslade med det ett tag men han tycks ha försvunnit.Jappe

Det finns en enklare metod, nämligen att trådskaparen själv rättar sin rubrik. Jag har själv ändrat, då gällde det felstavning.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Hej!
Men jag/vi som är dysletiker...jag ser inte om jag har skrivit fel??? Det är nätt och jämt att jag får ihop förstrålig tex utan min fru. Jag använder mycket av stavningkontroll och som alla vet blir inte det rätt heller.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Sacce bry dig inte om dessa "språkpoliser" det finns viktigare saker än rättstavning, innehållet i inlägget tex.
Vi försöker korrigera rubriker där vi ser att sökning påverkas men missar förstås en del.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Sauce bry dig inte om dessa "språkpoliser" det finns viktigare saker än rättstavning, innehållet i inlägget tex.
Vi försöker korrigera rubriker där vi ser att sökning påverkas men missar förstås en del.

Jätte tack Håkan då vet jag att ni försöker rätta till!

Det är rädslan att stava fel som är största hinder för mig+ och att om man ställer till det för andra.

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

I ett forum blir det ju av naturen mer likt ett samtal och därför använder vi ju oftast mer talspråk i inläggen.
Mycket av charmen ligger ju i de personliga vinklingar och den språkanvändning som kommer till uttryck i inläggen.
Att bara ha grammatiskt riktiga och rättstavade inlägg skulle snabbt förta charmen och dynamiken i forumet.

Så använd de sätt att uttrycka er som ni behärskar så fortsätter forumet att leva och utvecklas. Det viktiga är att den levande atmosfären bibehålls och att vi fortsätter att skriva och dela med oss av våra erfarenheter.

Att det finns några skribenter som fått "ordets" gåva och på ett underhållande sätt kan delge oss andra detta ska vi vara tacksamma för.

Så några "språkambassadörer" ska vi inte tillsätta!

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Sacce bry dig inte om dessa "språkpoliser" det finns viktigare saker än rättstavning, innehållet i inlägget tex.

Alla stavar vi väl fel ibland, då är det bra att rättstavning är aktiverad.

Dessvärre rättar den inte särskrivning, tvärtom föreslår den att dela på sammansatta ord, åtminstone gör Google Chrome det.
Särskrivning blir Sär skrivning eller Sär-skrivning så jag misstänker att detta är roten till det onda.

stavning.jpg

Som man kan se är ordet särskrivning rödmarkerat!

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

.....................Det finns just nu en tråd om "Framhjuls lager" som kanske inte är så lätt att hitta med sökfunktionen. Med detta vill jag ha sagt att våra moderatorer borde hjälpa till att rätta till sådana här felaktigheter, framför allt i rubriker, för att underlätta sökfunktionen.

Det görs av webadm mycket rättelser av vilseledande stavningar samt justeringar av texter för att forumet skall var lättläst utan att du märker det. Men att gå in som korrekturläsare och rätta vanliga stavfel hinner/gör vi inte.

Som redan Håkan nämnt så rättar vi rubrikerna om det behövs för sökfunktionen, men rubrik som tex "framhjuls lager" är inget hinder för sökning. Det räcker oftast att använda början av ordet + stjärna "framhjul*" så hittar man tråden.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kjenner godt til problemet, om en anglikansk stavemotor skulle klare alle korrekte formuleringer i de nordiske språk og tysk så trenger de ordlister som er mange ganger større enn de engelske.

I jobben for endel år siden drev jeg med support og oversettelse/tilpassning på blandt annet tekstbehndlingsprogrammer. En meget omfattende ordliste for engelsk kunne inneholde 80 000 ordstammer, tilsvarende for en moderat norsk elelr svensk var godt over 500 000 og en omfattende norsk som vi hadde brukte litt over 1 mill ord for at stavekontrollen skulle fungere bra for avanserte skribenter. For tysk måtte det legges inn egen motor i stavekontrollen som tok hensyn til gramatikalske samskrivninger av ord.

NB, dette innlegget er skrevet uten stavekontroll og jeg er delvis dyslektisk (ser ikke skrivefeil i første gjennomlesning av tekst, og kan "rette" ord fra riktig til gal skrivemåte).

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Knut, jag känner också till dessa problem! Gull-Britt, min samba, som ger ut en tidning alldeles själv exempelvis och som är monstruöst duktig i svenska, menade att alla är dyslektiker mer eller mindre. Själv noterar jag ofta, när jag läser ett eget inlägg när redigeringstiden gått ut, att jag gjort en del fel som jag skulle vilja rätta till men då är det försent. Hur lång är den tiden för övrigt och förlängs fristen efter en redigering? (Fråga till webbarna.)

Här fick jag en rödmarkering på försent! Google vill tydligen att jag ska skriva för sent!

"Man ser grandet i sin nästas öga men inte bjälken i sitt eget"!

Risken är stor att man gör bort sig om man ska börja agera "språkpolis"! Min mening var inte att reta dyslektiker m.fl. utan bara att påtala Googles självpåtagna roll som språkvårdare!

Jappe

Toppen