• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Språkdestruktion

F

F.d. 7747

Guest
Sv: Språkdestruktion

:wideeyed:Börjar allt mer undra över om vi vanliga dödliga som aldrig läst latin i skolan och heller aldrig läser Svenska Språknämdens rekommendationer över hur vi bör behandla och skriva det svenska språket , oavsett särskrivning eller inte , kommer vi att våga fortsätta skriva i dom olika trådarna som förekommer här i HBK utan att bli allt för missförstådda eller påhoppade av alla dessa högutbildade språkpoliser som tydligen tar väldigt illa vid sig av hur vi vanliga "arbetare" misshandlar det svenska språket i skrift .
Personligen anser jag nog att om flertalet klubbkamrater kan förstå och tillgodogöra sig det som skrivs i dom olika trådarna , så kan ett och annat särskrivningsfel eller stavfel vara oss förlåtna .
Är själv inte innehavare av senast upplagan av Svenska Akademins Ordlista och har inte för avsikt att införskaffa den heller , ingen litteratur som jag själv har något större intresse av .
Rulla Lungt .

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Google Translate tycker jag översätter bättre om man först översätter till Engelska,
och sen översätter det från Engelska till det språk man vill ha.

Ex. Tyska-Engelska-Svenska

Ingen vetenskaplig test, men upplever det som Svenskan då låter/skrivs mer som den ska.
Kan ju bero på att Engelskan är större och därför blir bättre översatt.

/Leif

F

F.d. 25023

Guest

En annan aspekt av Google är deras översättningsfunktion. Testade att översätta ett par meningar på tyska som jag inte förstod till 100% och svaret som Google spottade ur sig var fullständigt obegripligt och långt ifrån korrekt (meningarna var skrivna av ett tyskt företag så man får förmoda att det var korrekt skrivet på tyska). Förmodar att "Google Översätt" är lika kass oberoende vilket språk den ger sig på om den inte ens klarar de stora språken.

Svenska är jättelitet språk i denna sammanhang.

Testa mellan spanska & engelska osv.

jyrki

F

F.d. 53078

Guest

mellan Engelska Spanska eller Spanska Svenska är google helt värdelöst.

I samma gren av språk så översätter den dåligt.

F

F.d. 7747

Guest

Rune B! Sålunda konstaterar vi att folk har olika intressen och väl är väl det, eller hur?

Jappe
:yes:Visst håller med dig tillfullo , det är därför jag inte har skaffat mig senaste utgåvan av Svenska Akademins Ordlista .
Men så stavar jag som en kratta emellanåt också .
Rulla Lungt .

F

F.d. 2621

Guest

Rune B - jag tycker att du alldeles i onödan spetsar till saker och ting! Det tillför ju inte ämnet något matnyttigt alls. Vem har påstått att "ett eller annat särskrivningsfel eller stavfel" skulle utgöra något problem här på forumet?? Naturligtvis är det inte så.

Sedan behöver ingen med dator, som deltar och följer trådarna "anförskaffa" Svenska Akademins Ordlist (SAOL). Den finns att tillgå tillsammans med andra uppslagsverk på nätet helt utan kostnad.

Där finns mycket nyttigt att läsa och lära - kunskap gör inte ont och är lätt att bära.

F

F.d. 7747

Guest

Rune B - jag tycker att du alldeles i onödan spetsar till saker och ting! Det tillför ju inte ämnet något matnyttigt alls. Vem har påstått att "ett eller annat särskrivningsfel eller stavfel" skulle utgöra något problem här på forumet?? Naturligtvis är det inte så.

Sedan behöver ingen med dator, som deltar och följer trådarna "anförskaffa" Svenska Akademins Ordlist (SAOL). Den finns att tillgå tillsammans med andra uppslagsverk på nätet helt utan kostnad.

Där finns mycket nyttigt att läsa och lära - kunskap gör inte ont och är lätt att bära.
:yes:Håller med dig tillfullo -kunskap gör inte ont och är lätt att bära .
Jag tycker inte att jag spetsat till saker och ting alldeles i onödan , det var bara ett konstaterande jag gjorde , och precis som "knarrevik" så trodde jag att ni skulle förstå självironin i det hela .
Visst jag håller helt och fullt med er om att det är bra om vi stavar rätt och helst inte har särskrivningsfel , men för mig och säkert för en del andra också känns det inte så nödvändigt att kolla in varje skrivet ord eller mening mot (SAOL)
Ta nu inte det här så allvarligt utan se också glimten i inte bara ditt öga utan också i andras .
Klart att vi ska värna det svenska språket , men precis som juan.norte skrev litet tidigare i den här tråden så kan det nog bli allt svårare , inte för att undervisningen i skola behöver vara dålig lärarna gör nog allt för att barnen ska lära sig både läsa och skriva , utan snarare för att ungdomarna idag skapar sitt eget språk både via sms och mms och datorn , dom använder ju en massa förkortningar som åtminstone en gamling som jag har svårt att tyda , och detta är något som vare sig skolan eller du och jag kan göra så mycket åt .
Rulla Lugnt

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest

God morgon Rune och andra, som vill följa denna tråd!

Ja, där modererade du dig själv på ett trevligt sätt, och man kan med god vilja ana din självironi. Men fortfarande gäller ju självklart, att inte fasen är det någon som kräver eller förväntar sig, att "varje ord och mening ska kollas mot SAOL". Vem har antytt något sådant?

Den så mångkunnige Knarrevik dristade sig att använda några ord på latin. Kul tycker jag att detta språkens moder inte tillåts helt försvinna. För den intresserade vågar jag rekommendera boken Latin av Tore Jansson, i vilken han på ett trevligt och lättsmält sätt berättar om dess historia och användning världen runt. Där finns massor av exempel på hur starkt det har påverkat många språk och ordbildningar. Förutom ordlista finns också en mängd talesätt, som kan vara festliga att använda sig av och "glänsa" litet grand med där ute vid grillen på ställplatsen! Den som vill lägga dussindeckaren åt sidan, kan här få ganska så trevlig läsning.

Men, Rune, det detta är ingen uppmaning, att"nu måste alla lära sig latin också"! En kul grej mest som kanske kan vara en motvikt till ungdomarnas eget språkbruk.

F

F.d. 3297

Guest

Det är bara att konstatera att ett språk lever och utvecklas/invecklas(?) hela tiden.
Och flera språkvarianter existerar parallellt!

Hur många av dagens tonåringar förstår våra föräldrars jargong:

< Ussare fjällan, reko kareta mandrom tjackat.
Tja, men om kvantingen vid ratten var lika killig! >

bildtext till teckning i gamla SöndagsNisse-Strix. :)

F

F.d. 2621

Guest

Mycket intressant och rolig läsning! Tack för det bidraget!

Det här är en bra illustration över hur språk hela tiden är under förändring och inflytande från omvärlden. Det är nog endast latinet, som är kvar i sin ursprungsform.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen