• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu kommer det rapporter om mycket snö i nästan hela Spanien. Obligatoriskt med kedjor och snösockar på vissa mindre vägar. Mitt råd till husbilar på rull är att stanna där ni är. Om en vecka är det förhoppningsvis bättre.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Oj, vad säger Greta?
Till 1-April har vi några månader kvar ;)

Med tanke på den allvarliga situationen... pandemin, så mera oroväckande är att på officiella hemsidor som behandlar frågor om COVID-19 finns uppgifter som inte uppdateras, eller är inte längre giltiga t.ex på Covid-19: Lägesbild och reseinformation står det att ECDC uppdaterar dagligen informationen om smittspridningen inom EU. Jag kollar dagligen ECDC hemsida som sedan 14 december presenterar rapporter bara veckovis ! Även dessa veckovisa rapporter kommer med klar försening, t.ex. rapport för vecka 53 såg jag först idag. Igår var rapport från vecka 52 !!!
Embassy of Sweden
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Spanien har idag uppmätt sin lägsta temperatur sedan mätningarna startade.
-34,1 grader C , mätstation Clot del tuc la på 2305 meters höjd , i Pyreneerna Katalonien.
Detta var för lite kyla , nästa morgon nytt rekord NU -35,6 grader vid väderstationen Vega de Liordes på en höjd av 1872.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Castilla och Leon , behåller perimeterkarantän till den 9 maj. Nu är det väl inte några husbilar i detta nordvästra hörn. Nu kan man bara gissa att flera ställen gör lika.
Men som sagt svårt att få information om alla 100 tals olika område.
Nu verkar det som hemfärden igen blir som förra året - genom ett mer eller mindre nerstängt Europa. Den såg man inte komma!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Beslut om Lock down i Portugal väntas komma imorgon Förhandssnacket talar om 6 veckor Covid19: Deaths increase 50% in the Algarve, Tavira worst hit Inget kul :(
Tack Gisela och Kaj för uppdatering. Det är tråkigt att sådant inträffar. Å andra sidan skulle man säga att ökning av COVID incidens ändå har varit förväntad med tanke på Jul/Nytt År periodens aktiviteter. Man får hoppas att denna utveckling snart vänder.
Just nu (när det verkar att det skulle vara mycket viktigt att få dagliga EDCD rapporter för att se ev. konsekvenser av Jul/Nytt År firandetseffekter samt olika länders vaccinationsprogrameffekter) är det ytterst svårt att följa utvecklingen då ännu inga nya sammanställningar från ECDC är publicerade (se inlägg #344)...
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag undrar om det är möjligt överhuvudtaget att köra hem om någon skulle vilja det? Corona och väder verkar ställa till stora problem. Enda vägen är väl kustvägen upp över spanien men går det att köra där eller måste man vänta på bättre tider -väder? Verkar vara någon sorts moment 22.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tråkigt Siv att inte kunna åka ner och använda husvagnen eller det kanske går men synd att riskera.
Inte mycket blir som man tänkt detta år. Bara att bita ihop och vänta ut.
Vi kommer inte att åka ner så länge läget är såhär. Vi vill kunna njuta av umgänge med vänner utan begränsningar av antal och tid och givetvis kunna avnjuta god mat på restaurang både till lunch och på kvällen. Dessutom vore det hemskt att hamna på ett överbelagt sjukhus där nere utan tillräckliga språkkunskaper. Jag fortsätter alltså mitt lärarjobb för att fylla tiden med något meningsfullt. Vår förhoppning är att kunna åka ner direkt sommarlovet börjar för att titta till vår husvagn, tält och plats.
 
F

F.d. 22252

Guest
Men det verkar ju svårt att komma hem förutom vädret så är det ett antal gränser att passera med oklara regler. Borde vara bättre att dra till santa pola eller nåt tills det lugnar ner sej.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Fick just besked från min vän i Portugal att han drar nog norrut snart...
Sjukvården i Portugal håller på att kollapsa.... Han säger att folk dör i ambulansen och i köerna in till sjukhuset... Just nu dör ca 770 om dagen i Portugal...
Vi är i Peniche och känner inte alls igen det som du skriver om. Men det kan ju vara annorlunda på andra platser i Portugal!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Men det verkar ju svårt att komma hem förutom vädret så är det ett antal gränser att passera med oklara regler. Borde vara bättre att dra till santa pola eller nåt tills det lugnar ner sej.
Varför till Santa Pola? Där och i övriga Valenciaregionen är just nu bland den högsta sprittspridningen i Spanien och högre än snittet i Portugal.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi är i Peniche och känner inte alls igen det som du skriver om. Men det kan ju vara annorlunda på andra platser i Portugal!

Vi har en medlem (en vän till mig) som har varit på samma ställe sen september i Portugal , hans familj har en gård där nere i närheten av Santarem
Såhär skrev han...... Ja men det verkar som om den tilltar allt mer. Vet inte om min ”dragg” håller snart.... det verkar som om sjukvården klappar ihop här allt mer.. de dör i ambulanserna medan de står i kö utanför iva...
Och här är lite mer.... Kurvorna här pekar rätt uppåt. De dör som flugor (270 ca idag) och det var presidentval igår...
Jag fick läsa igenom allt vi skrev igår och ser att det är inte 770 som dör om dagen utan 270 som dör om dagen... Sorry att jag skrev fel..:oops:..
 
Toppen