• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

Andy48

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
30573
Medlemskap
2024
Jag lämnade Isla Cristina (i spanien strax efter gränsen till portugal) i måndags då beskedet om förlängning av förbudet att åka över kommungränsernas förlängts till den 10/12. Jag åkte först förbi La Linnea (vid Gibraltar). Kollade ställplatsen vid marinan som är obemannad. Inte en husbil. Dock inget om att det var stängt. Fortsatte österut förbi >Estepona och Marbella. Kollade dom platser som jag brukar stå på men inga bilar. Ej heller några nya skyltar om förbud etc. Stannade till slut vid marknadsplatsen i Mijas La Carla. Den lämnade jag i slutet på mars då det blev en total lockdown. Nu var det som vanligt där Men lite bilar varav hälften var spanskregistrerade. Stod där 2 nätter utan några problem. En engelsman jag pratade med har stått där i ca två månader utan problem!! Fast skylten om att endast få stå 2 dygn och sedan vara borta i 10 dygn (den gamla var nedsprayad av färg) var uppsatt! Är nu i Torremolinos på en parkering jag brukar stå på. Några få bilar men annars är det som vanligt.
 

Bilagor

  • MIJAS_1267.jpg
    MIJAS_1267.jpg
    704,7 KB · Visningar: 103
  • IMG_1268.jpg
    IMG_1268.jpg
    1,3 MB · Visningar: 100

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Skrivs det i Spanien/Portugal något om planerade lättnader inför Julen? Vilka prognoser görs det?

Ja i tidningen El Mundo finns presenterat ett dokument som regeringen släppt idag
Propuestas de medidas de salud pública frente a la Covid-19 para la celebración de las fiestas navideñas, framtaget av el Ministerio de Sanidad ” och som behandlar just vad som kommer att gälla under jul och nyår. Det kommer nu att diskuteras med de olika autonoma provinserna.

Har läst igenom dokumentet och en kort sammanfattning är:
- I princip inga lättnader aviseras.
- Max antal personer som får mötas är 6 personer. Undantag större familjer som lever tillsammans.
- Utegångsförbudet den 24 och 31 december skjuts fram att istället för att starta 23.00, så blir det i stället 01.00 dessa dagar.
- Resor som inte är nödvändiga skall fortsatt undvikas,

Speglar att situationen i Spanien inte förbättrats nämnvärt, idag är den officiella siffran 340,83 per 100 tusen för Spanien. Men skillnaderna är stora, vår egen kommun Altea redovisar t.ex. bara 13 fall per 100.000 pers./14 dagar.

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Citerar från inlägg 301: ”Än engelsman jag pratade med har stått där i ca två månader utan problem!! Fast skylten om att endast få stå 2 dygn och sedan vara borta i 10 dygn (den gamla var nedsprayad av färg) var uppsatt!”

...... och följdfrågan kommer naturligt, är det konstigt att möjligheterna att fricampa i Sydeuropa blir svårare för varje säsong? Synd.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Uppföljning på mitt inlägg ovan nr. 302.

Igår skrev jag om Hälsovårdsministeriets i Madrid presenterade direktiv inför jul-/nyårshelgen, som nu skall diskuteras med Spaniens 17 autonoma regioner......
..... och som vanligt blir det då problem, eftersom alla frågor då blir politiska. Har regionen annat politiskt styre än centralmakten i Madrid, så skall det kritiseras, ändras och omförhandlas, dvs urvattnas och det tar tid. En eftergift till den decentraliserade federala statsformen.

Redan idag kan man läsa att t.ex. Andalucia har synpunkter och jag hittade en artikel om detta på svenska.


Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Ja i nödlägen kan faktiskt en ren diktatur med vettigt folk sätta de gränser som behövs får att skydda befolkningen men inget jag förordar. Riktiga demokratier om dom finns har ju långa beslutsvägar vad vi har i sverige vet man inte egentligen Demos betyder väl många alltså mångstyre dvs majoriteten styr.
Men på något sätt måste vi ju få slut på den här pandemin och för oss som är äldre känns det som ett förlorat år för många har nog 10% av återstående levnadsålder gått delvis till spillo även om vi överlever det här.
Den här vintern börjar ju kännas som förlorad, öppnar nu frankrike upp så tar det väl fart igen. En nedstängning av en del av sverige skulle behövas utan att lyssna på affärsmän som färdiga att bokstavligen gå över lik för att inte förlora sin inkomst.
Får vi en bättre status skulle vi enklare kunna ta oss ner genom europa, som det nu är har vi blivit det svarta fåret och ledningen har förlorat sitt förtroendekapital både här hemma och i hela europa.
Har aldrig tidgare känt att S på regskylten skulle vara negativt snarare tvärtom, men nu känns det nästan som man skulle skäms för det som att bo i ett land som inte tagit det hela på allvar mera som en släng av lite influensa och inte har något emot att smitta alla i ens närhet som om man skulle vara kompletta idioter. Har egentligen ingen aning om hur man skulle bli mottagen om man skulle få för sej att åka söderut?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vidare en uppdatering om läget i Spanien inför den kommande jul-/nyårshelgen, samt den i Spanien så viktiga 13-dagshelgen, Los Reyes (kungarna), Spaniens julafton.
Den här gången från Sydkusten, enligt min åsikt den bästa svenskspråkiga informationssajten vad beträffar Spanien.

Tommy
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Oj, var är trådskaparen, Janne B?
Det var information om läget i länderna angående coronasituationen och vad som där beslutas....eller?
Mvh Anita
Tack Anita, tack alla som förmedlar relevant information om situationen i Spanien/Portugal.
Även om en del inlägg om andra länders förehavanden/aktiviteter kan ha viss betydelse för denna tråds huvudämne skulle jag vilja be om man fokuserar på information om läget i Spanien/Portugal som rapporteras från HBklubbens medlemmar som befinner sig där, eller är på resan dit. Alltså, direkta observationer från dem, är just det som vi skulle alla förväntar sig från denna tråd...
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
De spanska restriktionerna inför årsslutet har konkretiserats och antogs med bred majoritet vid ett möte 2 december mellan hälsovårdsdepartementet och regionalstyrelserna. Endast Madridregeringen har opponerat sig mot perimeterkarantänen, som dock kommer att vara obligatorisk för alla regioner. Regionalstyret i Katalonien uppges å sin sida ha lagt ned sin röst, medan övriga regioner röstat för den avtalade planen.

Det kan konstateras att det blir en mycket annorlunda jul-, nyårs- och trettondagshelg i Spanien den här gången.

Sydkusten återger på svenska vad som kommer att gälla:

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser att Spanien har pressat ned smittfrekvensen till 240,89 fall per 100.000 invånare de senaste veckorna:
Totala smittfall: 1.675.902 (10.127)
Bekräftade dödsfall: 46.038 (254)
Inlagda på sjukhus: 13.063 - 10,53% av patienterna
Inlagda på intensiven: 2.440 - 25,28% av patienterna
Smittfrekvens: 240,89 (Fall per 100.000 pers./14 dagar)
Källa: Smittfrekvensen i Spanien nu mindre än hälften mot i Sverige - Sydkusten.es
——————————————————————————————
Aktuella siffror för Sverige på Folkhälsomyndighetens hemsida:
Incidensen över 14 dagar (vecka 47 och 48 sammanlagt) var 654 fall per 100 000 invånare.
Källa
: Senaste covidrapporten — Folkhälsomyndigheten

Sveriges siffror är alltså mer än dubbelt så höga som de redovisade spanska siffrorna just nu! Undrar om sättet att räkna och redovisa är likvärdigt, eller om det är äpplen och päron vi ser?

Tommy
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Ser att Spanien har pressat ned smittfrekvensen till 240,89 fall per 100.000 invånare de senaste veckorna:
Totala smittfall: 1.675.902 (10.127)
Bekräftade dödsfall: 46.038 (254)
Inlagda på sjukhus: 13.063 - 10,53% av patienterna
Inlagda på intensiven: 2.440 - 25,28% av patienterna
Smittfrekvens: 240,89 (Fall per 100.000 pers./14 dagar)
Källa: Smittfrekvensen i Spanien nu mindre än hälften mot i Sverige - Sydkusten.es
——————————————————————————————
Aktuella siffror för Sverige på Folkhälsomyndighetens hemsida:
Incidensen över 14 dagar (vecka 47 och 48 sammanlagt) var 654 fall per 100 000 invånare.
Källa
: Senaste covidrapporten — Folkhälsomyndigheten

Sveriges siffror är alltså mer än dubbelt så höga som de redovisade spanska siffrorna just nu! Undrar om sättet att räkna och redovisa är likvärdigt, eller om det är äpplen och päron vi ser?

Tommy
Tack Tommy för referens till senaste info från Sydkusten.se och siffrorna i Ditt inlägg kan jämföras och stämmer med vad som finns på ECDPC COVID-19 situation update for the EU/EEA and the UK, as of 4 December 2020 (dit rapporteras data från alla EU länders inklusive Sverige). ECDPC
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag skulle gärna åka ner ensam i en husbil lär man inte vara någon fara, men nu närmar vi oss den tiden många svenskar reser hem med flyg för att träffa släkten och fira jul.
I år blir det närmare men hoppas firandet inte orsakar några döda. Om alla kunde hålla avstånd en tid skulle viruset inte kunna smitta. Antar att alla som skulle vilja åka ner om det nu går väntar ut vaccination.
Funderar på om man skulle ta tjuren vid hornen och köra ner i värsta firandet jul -nyår skulle kunna ta sej förbi alla gränser.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag skulle gärna åka ner ensam i en husbil lär man inte vara någon fara, men nu närmar vi oss den tiden många svenskar reser hem med flyg för att träffa släkten och fira jul.
I år blir det närmare men hoppas firandet inte orsakar några döda. Om alla kunde hålla avstånd en tid skulle viruset inte kunna smitta. Antar att alla som skulle vilja åka ner om det nu går väntar ut vaccination.
Funderar på om man skulle ta tjuren vid hornen och köra ner i värsta firandet jul -nyår skulle kunna ta sej förbi alla gränser.

Är det verkligen så svårt att sitta still i båten denna förmodligen enda vinter där det verkligen behövs, och istället agera mot alla länders önskemål och avsikter.
Med största sannolikhet kommer ju vaccinationerna igång i början på nästa år i de flesta länder, och nästa höst bör det vara betydligt säkrare för alla parter att resa igen. Inte minst de i riskgrupperna kommer väl att vara vaccinerade då! :)
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Jag skulle gärna åka ner ensam i en husbil lär man inte vara någon fara, men nu närmar vi oss den tiden många svenskar reser hem med flyg för att träffa släkten och fira jul.
I år blir det närmare men hoppas firandet inte orsakar några döda. Om alla kunde hålla avstånd en tid skulle viruset inte kunna smitta. Antar att alla som skulle vilja åka ner om det nu går väntar ut vaccination.
Funderar på om man skulle ta tjuren vid hornen och köra ner i värsta firandet jul -nyår skulle kunna ta sej förbi alla gränser.
Men när du väl kommer ner brukar du ju vilja åka hem igen.....
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja så är det hemlängtan och dåligt samvete för att jag sviker min far. Felet jag gjort är nog att stanna för länge på samma plats till slut blir det tråkigt. Har ju en bekant som är nere i mazzaron kanske skulle åka dit.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja så är det hemlängtan och dåligt samvete för att jag sviker min far. Felet jag gjort är nog att stanna för länge på samma plats till slut blir det tråkigt. Har ju en bekant som är nere i mazzaron kanske skulle åka dit.

Otur för dig Bengt. :msn_weird:.... Men när jag stannar länge på en ny plats så brukar det bli mycket bättre än om jag bara stannade en kort tid :spinny: undra vad du gör för fel :rolleyes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men du Bengt, hur ser det ut om du ena dagen säger att andra är oansvariga och även att t.ex. stockholmare tagit färjan till Gotland och påstås ha smittat ner en hel ö när du sen nästa dag själv skall resa över halva Europa trots att det ser ut som det gör?
Jag är absolut för frihet under ansvar men det blir knepigt om vissa tycker dom kan plocka russinen ur kakan efter eget tycke och behov samtidigt som dom konstant smäller andra på fingrarna.
 
Senast ändrad:
Toppen