• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sova i parkerat fordon?

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Tror vi att ett definitivt klargörande, hugget i sten, juridiskt formulerat gynnar oss? - Tänk om de kommuner som inte har reglerat (läs förbjudit) övernattning i sin ordningsstadga vaknar till och får för sig att införa en sådan reglering?

I de fall det är förbjudet kommer vi sedermera kräva en definition av tupplur, vilket antagligen inte kommer att gynna oss som vil sova en natt...

Tack för engagemanget! Försök att låta björnarna sova vidare utan att väcka dom ;)
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Där kom det. Läs detta!!!! Det ger oss svar på mycket bl.a campingägarnas agerande. Husbilar på p-platser får campingägare att se rött - P4 Göteborg

Resultat
Vad tycker du om husbilar som övernattar på parkeringsplatser?
Det är helt okej att sova på p-platser om man inte ställer ut bord eller annat.

55% 33 röster
Det är i sin ordning även om de har bord och annat utanför husbilen.

20% 12 röster
Det är aldrig okej att övernatta på en parkeringsplats.

25% 15 röster
Totalt har 60 personer röstat
Omröstningen ger endast en bild av vad besökare på sverigesradio.se tycker. Resultatet speglar inte nödvändigtvis allmänhetens åsikter och bör tolkas med viss försiktighet.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Resultat
Vad tycker du om husbilar som övernattar på parkeringsplatser?
Det är helt okej att sova på p-platser om man inte ställer ut bord eller annat.

55% 33 röster
Det är i sin ordning även om de har bord och annat utanför husbilen.

20% 12 röster
Det är aldrig okej att övernatta på en parkeringsplats.

25% 15 röster
Totalt har 60 personer röstat
Omröstningen ger endast en bild av vad besökare på sverigesradio.se tycker. Resultatet speglar inte nödvändigtvis allmänhetens åsikter och bör tolkas med viss försiktighet.
Det är nog dagens understatement, dvs att det bör tolkas med viss försiktighet. ;-)
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Tror vi att ett definitivt klargörande, hugget i sten, juridiskt formulerat gynnar oss? - Tänk om de kommuner som inte har reglerat (läs förbjudit) övernattning i sin ordningsstadga vaknar till och får för sig att införa en sådan reglering?

I de fall det är förbjudet kommer vi sedermera kräva en definition av tupplur, vilket antagligen inte kommer att gynna oss som vil sova en natt...

Tack för engagemanget! Försök att låta björnarna sova vidare utan att väcka dom ;)
Att låta björnarna sova är ingen dum ide. Vi som ibland vill sova på en parkering ibland fortsätter nog med det långt framöver. Några böter för det lär vi inte kunna avkrävas med mindre än att riksdagen beslutar om en del lagändringar som också skulle inskränka våra fri och rättigheter på andra sätt. Sov gott! Ser att klockan är mycket.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att låta björnarna sova är ingen dum ide. Vi som ibland vill sova på en parkering ibland fortsätter nog med det långt framöver. Några böter för det lär vi inte kunna avkrävas med mindre än att riksdagen beslutar om en del lagändringar som också skulle inskränka våra fri och rättigheter på andra sätt. Sov gott! Ser att klockan är mycket.

Jo det kan nog bli ett brott mot ordningslagen.
Ordningslagen (Sverige) – Wikipedia
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Kan bli svårt att svar kort på.

Lokala ordningsföreskrifter är ett tillägg till ordningslagen som endast gäller i en enskild kommun.

Så det lär bli olika i snudd på varje kommun

Det var ju med denna information som tråden startade.

Ska vi börja älta om från början?

Pålle
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Guilty” brukar man läsa i filmer, jag tillhör en av de unga Ölans ockupanter redan från i början på 70-taler. Vi var ett Mc gäng där jag var den enda med nytaget bilkörkort och ansvaret att frakta våra tält m.m.. i min nyköpta s.k. bil. Vi brukade slagga mitt emot Lundegårds kamping på en åker och dansa, dricka öl på Spiltans disco. Tja, det dröjde i alla fall 4 nätter innan bonden kom ner med en lång käpp och körde bort oss från hans åker. Så ja, jag känner mig som en skurk men minnen sitter kvar från den tiden, däremot minns jag ingenting från när vi bodde på själva campingen...

Vi sover ofta på P-platser både hemma, i Norge och på väg till Spanien, men vi kollar upp att det är möjligt och aldrig att vi skulle upfattas som störande på något sätt, ty vi är ju medlemmar i HBK och lever upp till klubbens värdegrunder!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
prova gärna funktionen "Ignorera tråd"

Det er en rigtig god ide, men når man har ignoreret 1.000 tråde så kan man ikke ignorere flere.

(jeg har ignoreret alle tråde om fondonsskat, fordonsforsikringer og teletjenester, da jeg bor i Danmark og de er uaktuelle for mig. Jeg har også ignoreret en del tråde hvor diskussionen er sporet vældig langt ud og hvor tonen er blevet ubehagelig. Derfor har jeg npået grænsen på 1.000 tråpde og den kan åbenbart ikke ændres)
 
Toppen