• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Paneler har jag köpt i olika omgångar, bl.a köpte vi/några en halvpall 2;sort från Legoelektronik
där det var växlade MC4 kontakter, vilka jag ändå klipper av då jag kopplar in paneler via tex. Biltemas IP66 dosa på taket.

Senast köpte jag 2st. 180W/24v på Blocket privat; 2500:- för båda.
MPPT regulatorer har jag köpte flera stycken från bl.a. Alibaba, ~1200:- inkl. frakt, jag har flera kvar :wink:

Kan jag, så planerar jag mina installationer flera månader i förväg för just finna "Klippen" :)

Med bekantas/vänners bilar inkl. mina egna genom åren har jag passerat 10-talet installationer.
Intresse & tidsfördriv!

Vänl. Magnus

Hej Magnus.
Var köpte du dina grejer när du fick det för så bra pris.Ulf
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Kolla noga den MPPT regulator du tänker köpa, det finns gott om falska på eBay o andra ställen. Det finns tester på youtube med bilder på bluffarnas regulatorer.
Vid 900:- börjar det vara riktiga vad jag sett.

Lycka till!

Conny J
 

Lena & Ingemar

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
433
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Magnus!
Har en fråga nedan.
Har idag en 50w panel på taket och tänker montera ytterligare en 150 wattare.
Panelen jag har är kopplad via en regulator direkt till ett av bodelsbatterierna.
Jag har kollat och ser att kablar från varje bodelsbatteri (2) går till EBL:en.
Den nya panelen på 150 w + MPPT regulator.
Fråga: Vart drar jag kablarna - Via EBL:en? (behöver inte ladda startbatteriet) - Till ett av batterierna? - eller Pluspolen på ett av batterierna och minuspolen på det andra?
Är mindre bra på 12v kopplingar så mycket tacksam för svar av dig Magnus eller någon annan kunnig som läser denna intressanta tråd.
Må gott å ha ett gott HB-liv
Ingemar
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Ingemar

OM jag förstår dig korrekt så kommer du ansluta en MMPT regulator till?
Eller sätter du dit den nya MPPT regulatorn som hanterar båda panelerna?

Det fungerar utmärkt enl. min åsikt att koppla regulatorn direkt till bodelsbatteriet/erna.
Vid normalt nyttjande behöver vi inte fundera på startbatteriet.

Själv har jag dock ett skiljerelä som kopplar samman bodel/startbatteri och kopplar ifrån dito om spänningen sjunker under ett visst volttal.
Vilket gör att jag kan nyttja även startbatteriet till viss del bodel + att panelerna även laddar startbatteriet.

Lägger du till en panel förordar jag att du parallellkopplar dem,
för säkerhetsskull, om möjligt kontrollera att det sitter backspänningsdiod i resp. panel...

De allra flesta har nu detta, utan diod går det annars att köra spänningen tillbaks genom en panel.

Alt. är att ni monterar er nya panel om 150W och tar bort 50Wattarn... Koppla då som det satt innan.

Sägs vara en fördel med + på ena batteriet, - på det andra...
Min åsikt är att detta har större nytta vid seriekopplade batterier än parallellkopplade.

Om jord kopplas på det ena el. det andra batteriet som står nära varann? ;)
Vid flera meter mellan batterier, då delar jag detta resonemang.

Det finns rätt många "muppar" & förståsigpåare är på HBK, mig inkluderat som har sina idéer! :D

Hoppas ni blir nöjda med er nya installation!
Vänl. Magnus

Hej Magnus!
Har en fråga nedan.
Har idag en 50w panel på taket och tänker montera ytterligare en 150 wattare.
Panelen jag har är kopplad via en regulator direkt till ett av bodelsbatterierna.
Jag har kollat och ser att kablar från varje bodelsbatteri (2) går till EBL:en.
Den nya panelen på 150 w + MPPT regulator.
Fråga: Vart drar jag kablarna - Via EBL:en? (behöver inte ladda startbatteriet) - Till ett av batterierna? - eller Pluspolen på ett av batterierna och minuspolen på det andra?
Är mindre bra på 12v kopplingar så mycket tacksam för svar av dig Magnus eller någon annan kunnig som läser denna intressanta tråd.
Må gott å ha ett gott HB-liv
Ingemar
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Medans tråden är varm slänger jag ut en annan fråga som kanske någon Guru har ett bra svar på :):
Kan man koppla på ytterligare en MPPT regulator på solpanelen parallellt med den man redan har eller finns det en risk att dom då stör/slår ut varandra på något vis?

Jag skulle vilja ordna med laddning av startbatteriet men eftersom jag har olika batterityper kan jag inte bara switcha över laddningen från bodelsbatteriernas MPPT dit. Jag tänkte att minsta möjliga MPPT regulator skulle räcka bra för att underhållsladda startbatteriet.
Det borde väl funka ?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vad jag förstår så har det inte skett någon rejäl utveckling på solcellspanelsfronten de senaste 10 - 20 åren. Det enda som har hänt är att priserna gått ner på grund av konkurrensen men samtidigt har kvalitén sjunkit på en del paneler. Jag har läst flera gånger under det senaste decenniet om nya uppfinningar som skulle förbättra verkningsgraden betydligt men åren har gått och ingenting har hänt! Varför? Jag tror att att det är oljeindustrin som köper uppfinningarna och gör dessa uppfinnare rika men resten av världen solenergifattig, tyvärr.

I Baden-Württemberg (tror jag) där jag befinner mig nu så ser man många paneler på hustaken. Turister kan kanske få för sig att de inte passar på de gamla korsvirkeshusen men de är nog inte i första hand till för turisternas skull...

Nu får det komma ett genombrott snart!!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ännu bättre blir det när man kan lagra solenergin i ett batteri.

Batterier för att lagra energi i hem och på företag gör dig oberoende av elnätet och påskyndar övergången till ett fossiloberoende samhälle.

Elbilstillverkaren Tesla lanserade i slutet av förra veckan sina omtalade energilagringssystem. Teslas vd Elon Musk visade upp både ett mindre batteri för hemmabruk och större system för företag. I första hand är de tänka för att lagra solel från solpaneler så att energin kan utnyttjas under perioder då solen inte lyser.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vad jag förstår så har det inte skett någon rejäl utveckling på solcellspanelsfronten de senaste 10 - 20 åren. Det enda som har hänt är att priserna gått ner på grund av konkurrensen men samtidigt har kvalitén sjunkit på en del paneler. Jag har läst flera gånger under det senaste decenniet om nya uppfinningar som skulle förbättra verkningsgraden betydligt men åren har gått och ingenting har hänt! Varför? Jag tror att att det är oljeindustrin som köper uppfinningarna och gör dessa uppfinnare rika men resten av världen solenergifattig, tyvärr.

I Baden-Württemberg (tror jag) där jag befinner mig nu så ser man många paneler på hustaken. Turister kan kanske få för sig att de inte passar på de gamla korsvirkeshusen men de är nog inte i första hand till för turisternas skull...

Nu får det komma ett genombrott snart!!

Jappe

Det här kanske är genombrottet som du efterfrågar:
Solbränslen nära tekniskt genombrott - Nyheter | SVT.se

:)
 

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vilken MPPT regulator på 25-30 amp som ni kan tipsa om som är bra, ock var kan jag köpa den. Är väl billigast att skicka efter från Tyskland eller England.

PG
.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ännu bättre blir det när man kan lagra solenergin i ett batteri.

Batterier för att lagra energi i hem och på företag gör dig oberoende av elnätet och påskyndar övergången till ett fossiloberoende samhälle.

Elbilstillverkaren Tesla lanserade i slutet av förra veckan sina omtalade energilagringssystem. Teslas vd Elon Musk visade upp både ett mindre batteri för hemmabruk och större system för företag. I första hand är de tänka för att lagra solel från solpaneler så att energin kan utnyttjas under perioder då solen inte lyser.

Nu väntar vi bara på att någon ska fixa så solen kommer fram oftare :D
 

Bilagor

  • SvenskSommar.jpg
    SvenskSommar.jpg
    51,5 KB · Visningar: 10

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vilken MPPT regulator på 25-30 amp som ni kan tipsa om som är bra, ock var kan jag köpa den. Är väl billigast att skicka efter från Tyskland eller England.

PG
.

Om du frågar 5 st. så får du troligen 5 olika svar. Jag kan bara berätta vad jag själv har valt: VOTRONIC MPP 350 Duo Digital som laddar även startbatteriet med ca 1A (då solen räcker till) och med 21A är den lagom för mina behov. Lycka till!
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Kan man seriekoppla t.ex. två 24voltspaneler, tål mppt-regulatorerna sådan inspänning? är det kanske olika?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Det framgår av specifikationen om regulatorn klarar högre strömstyrka. En 24-panel levererar drygt 40volt
 
Toppen