• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Hejsan, här är ännu en som köpt en veteranbil. Varit utan husbil några år, hemskt, hade en Knaus -01:a tidigare. Jag har bara haft Solifern ett par dar men har börjat rota i "brevlådeinkastet". Fick bort luftrenaren, sen kunde man se motorn. Såklart har jag frågor till er erfarna.

Var häller man i motorolja? Finns bara en plugg,där sitter nåt jag tror är vevhusventilation...

Jag undrar också vad den lilla kylaren som sitter framför fläkthuset har för funktion, det sitter högst upp i motorutrymmet med två slangar in i kupèn.

Under bilen har jag satt dit ett par nya klammer på drivdamaskerna. De skvätte fett. Damasken på den högra yttre drivknuten saknar den stora klämman. Den har fladdrat fritt. Men det verkar som att klämman inte går att montera i efterhand, den ska sitta dold in i nåt vid hjulet ju....

Det finns glapp när man vrider fram och tillbaka på drivaxeln är det ok?
Såg att det hängde en droppe kylarvatten under vattenpumpens packbox brrr. Jag stoppar här med frågor så ni inte storknar he he....
Jag har lusläst era gamla inlägg om de här bilarna, utan all den info som finns där så hade det blitt ett dyrt ägande... Mvh/ Ingvar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hejsan, här är ännu en som köpt en veteranbil. Varit utan husbil några år, hemskt, hade en Knaus -01:a tidigare. Jag har bara haft Solifern ett par dar men har börjat rota i "brevlådeinkastet". Fick bort luftrenaren, sen kunde man se motorn. Såklart har jag frågor till er erfarna.

Var häller man i motorolja? Finns bara en plugg,där sitter nåt jag tror är vevhusventilation...

Jag undrar också vad den lilla kylaren som sitter framför fläkthuset har för funktion, det sitter högst upp i motorutrymmet med två slangar in i kupèn.

Under bilen har jag satt dit ett par nya klammer på drivdamaskerna. De skvätte fett. Damasken på den högra yttre drivknuten saknar den stora klämman. Den har fladdrat fritt. Men det verkar som att klämman inte går att montera i efterhand, den ska sitta dold in i nåt vid hjulet ju....

Det finns glapp när man vrider fram och tillbaka på drivaxeln är det ok?
Såg att det hängde en droppe kylarvatten under vattenpumpens packbox brrr. Jag stoppar här med frågor så ni inte storknar he he....
Jag har lusläst era gamla inlägg om de här bilarna, utan all den info som finns där så hade det blitt ett dyrt ägande... Mvh/ Ingvar.
Om du blir medlem kan du lägga in bilder, kostar inte många kronor.

Precis som du skriver fyller man på motorolja
i vevhusventilation som är placerad bakom kylaren. Ta loss locket, det kan sitta fast så var lite försiktig. Det sitter ett grovfilter i röret. Det går att ta loss om det behöver rengöras. Det finns ett likadant lock på ventilkåpan med ett grovfilter i. Kolla om det också behöver rengöras.

Jag såg din bil i FB. Motorn såg ut att vara en bensinare.
 
Senast ändrad:

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Om du blir medlem kan du lägga in bilder, kostar inte många kronor.

Precis som du skriver fyller man på motorolja
i vevhusventilation som är placerad bakom kylaren. Ta loss locket, det kan sitta fast så var lite försiktig. Det sitter ett grovfilter i röret. Det går att ta loss om det behöver rengöras. Det finns ett likadant lock på ventilkåpan med ett grovfilter i. Kolla om det också behöver rengöras.

Jag såg din bil i FB. Motorn såg ut att vara en bensinare.
Hej, ja en bensinare, 75hkr. Ska kolla efter vevhusventilationen i morron, tack för tips. Den lilla kylaren längst upp då, undrar bara vad den ska va bra för. (såg nu på FB att det är en extra värmare)
Det är lite krångligt att skicka den där hundralappen eftersom jag inte har swisch, finns ju inga alternativ, jag får fråga nån granne eller kompis om de har swisch....
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jo kan vara väldigt svårt att få loss oljepåfyllningen sitter en stor oring som håller fast, med en stor skruvmejsel eller liknande kan man komma in imellan plåten och vrida så kan man få loss den, risk för skador och det locket hittar man inte lätt.
Man kan inte komma åt fästet på yttre drivknutdamasken utan att lossa drivknuten och undre spindeln.
Är det glapp så bara att byta hela drivaxeln, fick jag göra. Höger och vänster är olika finns att köpa på autodoc tyskland 2 st kostar lite drygt 2000kr. Samtidigt kan man byta lite gummibussningar ock tvärstaget enklast att köpa nytt för bussningen är svårt att byta utan press. Varför inte byta spindeln när man ändå har den loss kostar inte mycket. De gummibussningarna som sitter fram i staget som slutar med en stor mutter fram som man ser framifrån är bra att byta eftersom man måste lossa den i andra änden. Om bilen vill gå åt ena hållet när man gasar och åt andra när man bromsar är gummit slut.
Jag har fått byta allt på min bil. Risken är att du får reparera en hel del men är den inte rostig och inte läcker så får du en bra bil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, skall bara skarva i lite, eftersom du tagit bort luftrenaren så ser du ju påfyllningslocket/vevhusventilationen även där uppe på ventilkåpan som också går att använda, och locket för påfyllning nere/framför motorn ser likadant ut och är ju enklare att komma åt, fast som sagt man kan tro att det sitter där det sitter om det sugit fast.

Här är det uppdraget från hållaren.
Oljepåfyllning.JPG

Och för att byta/sätta dit ett nytt band på stora sidan av damasken så måste stora centrummuttern lossas så knuten kommer ut en bit. Men som bengtic påpekat varför inte byta ut delar till drivning och framvagn om du ev. tänkt dig att ha bilen ett tag framöver, så slipper du strul under utflykter med inte allt för många tusenlappar i investering ens med byte av hela drivaxlar.
Låsningen syns liite "ca. kl:14.00" och måste plattas till rejält för det finns inte mycket utrymme för den inne i spindeln.
PICT0229-400.jpg


Ps: Det går att betala med giro också vid betalning för att kunna lägga in bilder och komma åt mycket mer info samt ställplatslistor till GPS'er m.m.

(((................. om du vill vänta några dagar innan åtkomst
Betala 100 Kr i årsavgift.
Bankgiro: Enbart för de som redan är medlemmar.
M.v.h. JANKRO.
 
Senast redigerad av en moderator:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Lämnar ämnet totalt.... jag vill i princip inte ha Swish! ( o definitivt inte Facebook ! ) Men ville gärna betala för HBK... men jag fick då uppfattning att det enda sättet att betala med var Swish....så jag fick skaffa det... motvilligt . o det tycker jag är en onödig begränsning! Jag känner mig " diskriminerad" ... men om du har rätt Jankro så kan jag ju avsluta mitt Swish! Hurra!
Fast har du rätt?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
.. men om du har rätt Jankro så kan jag ju avsluta mitt Swish! Hurra!
Fast har du rätt?
Hejsan, texten är kopierad nu från infosida längst ner i huvudmenyn, och om man letar sig till betalning, så finns Swish och detta alternativ.... Men när man inte har ett OCR nr. så kan man ju bara skriva ett meddelande till mottagaren.
Men om du lyckas så får du ett alldeles eget OCR nummer till HBK för betalningar i fortsättningen ;).
Det finns ju ev. ett användningsområde till för Swish, lite mindre halvprivata ställplatser har rätt ofta Swish som betalning.... Men då måste du ha kameran i telefonen kopplad till Swish, för ofta så skall en QR-läsas av :p.
Man kan undra vart fiskargubben som kom med packmoppen framåt kvällen och skulle ha en hundring har tagit vägen.
Utveckling kallas det visst.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Hejsan, skall bara skarva i lite, eftersom du tagit bort luftrenaren så ser du ju påfyllningslocket/vevhusventilationen även där uppe på ventilkåpan som också går att använda, och locket för påfyllning nere/framför motorn ser likadant ut och är ju enklare att komma åt, fast som sagt man kan tro att det sitter där det sitter om det sugit fast.

Här är det uppdraget från hållaren.
Visa bilaga 235695

Och för att byta/sätta dit ett nytt band på stora sidan av damasken så måste stora centrummuttern lossas så knuten kommer ut en bit. Men som bengtic påpekat varför inte byta ut delar till drivning och framvagn om du ev. tänkt dig att ha bilen ett tag framöver, så slipper du strul under utflykter med inte allt för många tusenlappar i investering ens med byte av hela drivaxlar.
Låsningen syns liite "ca. kl:14.00" och måste plattas till rejält för det finns inte mycket utrymme för den inne i spindeln.
Visa bilaga 235697


Ps: Det går att betala med giro också vid betalning för att kunna lägga in bilder och komma åt mycket mer info samt ställplatslistor till GPS'er m.m.

(((................. om du vill vänta några dagar innan åtkomst
Betala 100 Kr i årsavgift.
Bankgiro: Enbart för de som redan är medlemmar.
Tack för info, jo jag ska byta drivaxlarna och det som går att byta i framvagnen. Ska titta på Autodoc. Måste också byta ljuddämpare, främre röret satt med fjädrar mot grenrör utan kona...men tack vare att jag lusläst dina tidigare inlägg så drog jag ihop det stumt utan fjädrar. Kapade röret och köpte en bit flexibel avgasslang, rostfri! sen ska jag fortsätta med dämpare. Vet inte var man köper dem bäst. Biltema hade glest på hyllorna...Bankgiro gäller inte för nya medlemmar enligt hemsidan, endast swisch, men ska prova med det numret du gav. Mvh. Ingvar.
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Lämnar ämnet totalt.... jag vill i princip inte ha Swish! ( o definitivt inte Facebook ! ) Men ville gärna betala för HBK... men jag fick då uppfattning att det enda sättet att betala med var Swish....så jag fick skaffa det... motvilligt . o det tycker jag är en onödig begränsning! Jag känner mig " diskriminerad" ... men om du har rätt Jankro så kan jag ju avsluta mitt Swish! Hurra!
Fast har du rätt?
Hej, nya medlemmar får bara använda svisch enligt hemsidan. Jag är en envis gammal gubbe som inte tänker skaffa svisch eller bli medlem i nån mataffär bara för att handla mat!! Min dotter säger att jag "måste hänga med" men jag säger att det är "bara döda fiskar som flyter med strömmen" he he...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej, nya medlemmar får bara använda svisch enligt hemsidan. Jag är en envis gammal gubbe som inte tänker skaffa svisch eller bli medlem i nån mataffär bara för att handla mat!! Min dotter säger att jag "måste hänga med" men jag säger att det är "bara döda fiskar som flyter med strömmen" he he...
Stå på dig. Det började med färg-TV, sen har allt gått åt helvete!!

// "död fisk"
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för info, jo jag ska byta drivaxlarna och det som går att byta i framvagnen. Ska titta på Autodoc. Måste också byta ljuddämpare, främre röret satt med fjädrar mot grenrör utan kona...men tack vare att jag lusläst dina tidigare inlägg så drog jag ihop det stumt utan fjädrar. Kapade röret och köpte en bit flexibel avgasslang, rostfri! sen ska jag fortsätta med dämpare. Vet inte var man köper dem bäst. Biltema hade glest på hyllorna...Bankgiro gäller inte för nya medlemmar enligt hemsidan, endast swisch, men ska prova med det numret du gav. Mvh. Ingvar.
Det är inte bra att dra ihop grenröret stumt med avgasröret, det kan i värsta fall kosta det ett trasigt grenrör. Där skall vara specialbultar med fjädrar
och en kona som tar upp motorns rörelser kontra avgassystemet.
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Det är inte bra att dra ihop grenröret stumt med avgasröret, det kan i värsta fall kosta det ett trasigt grenrör. Där skall vara specialbultar med fjädrar
och en kona som tar upp motorns rörelser kontra avgassystemet.
Ja jo jag förstår, men den flexibla avgasslangen bör väl flexa lika bra som originalkonan när man sätter den strax efter den nedre böjen? Den verkar rätt rörlig ju...Kanske ca 25 cm flexslang...
 

Johan Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2024
Hej, nya medlemmar får bara använda svisch enligt hemsidan. Jag är en envis gammal gubbe som inte tänker skaffa svisch eller bli medlem i nån mataffär bara för att handla mat!! Min dotter säger att jag "måste hänga med" men jag säger att det är "bara döda fiskar som flyter med strömmen" he he...

Jag har inte Swish, kan inte ha det eftesom jag inte har/kan ha svenskt bankkonto. Banköverföring fungerade utan problem. Swishkravet som enda betalningslösning i vissa fallkommer förmodligen att diskriminera (tihi!) mig men det får jag leva med.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är inte bra att dra ihop grenröret stumt med avgasröret, det kan i värsta fall kosta det ett trasigt grenrör. Där skall vara specialbultar med fjädrar
och en kona som tar upp motorns rörelser kontra avgassystemet.
Jag har letat efter nya bultar utan att hitta några. Nya fjädrar har jag. Nytt avgassystem ligger i källaren. Original bultarna, fjädrar och muttrar är riktigt rostiga efter 35 år.
Även grenröret är rostigt men är helt. Det tog jag bort för drygt 20 år sen och byte packningarna till det. Jag passade även att slipa bort en del ojämnheter i avgasportarna.
Någon kanske kan tipsa var det går att köpa nya bultar.

Sen är ju frågan hur det är med orken att skruva med avgassystemet igen drygt 20 år senare. Får se om det blir nästa års projekt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nya medlemmar får bara använda svisch enligt hemsidan. Jag är en envis gammal gubbe som inte tänker skaffa svisch eller bli medlem i nån mataffär bara för att handla mat!! Min dotter säger att jag "måste hänga med" men jag säger att det är "bara döda fiskar som flyter med strömmen" he he...
Hej, lite otydligt/luddigt skrivit av mig kanske såg jag nu. Mest skrivet till Toyota som ju är medlem redan med hjälp av sitt Swish och har då lyckats få ett OCR nummer tilldelat som han kan använda för girobetalning i fortsättningen, var tanken på det jag skrev i sista svaret till honom.
Det skulle ha varit.... "Eftersom du har lyckats så har du fått ett OCR-nr. som du kan använda."

Men det jag skrev till dig innan trodde jag skulle funka faktiskt, bara att ett meddelande och övriga uppgifter kom med.

M.v.h. JANKRO.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Först till Jankro..Tack... Du satte mig på spåret! Jag var tydligen tvungen att skaffa Swish... men bara första inbetalningen! Nu tycks det finnas möjlighet ( för mig) att betala med giro, om jag har fattat rätt? Tydligen när man blivit medlem ?
Ps jo Swish är så klart mycket användbart o praktiskt . ( i Sverige)
Det handlar inte om det, mera en konstig princip.

På min äldre bensin husbil Ducato så monterades det äntligen för bara några dagar sedan ett helt nytt komplett avgas system... fick det gjort. Det har legat flera år och väntat ! Det visade sig vara hål på avgasröret längst fram... så jag letade då efter de konade bultarna.
Så till Herbet.
När jag letade för en vecka sedan på " avgasrör " så fanns det Hella avgasrör med konade bultar.... men nu är dessa borta på Autodoc? Avgasrör finns tre olika... men utan några tillbehör.
På Trodo.se finns ett flertal av dessa special bultar... men ingen anges till just Ducato... men om du har dimensionerna så kanske ett telefon samtal dit.. kan va smart?
På min husbil hade någon tidigare ägare redan " byggt bort " de speciella bultarna.. så det blev " vanliga" ( ej konade) men med fjäder och brickor... ett problem var tydligen att det skulle va 7 mm... förmodligen inte en jättevanlig dimension. (Allt enligt honom som grejade...)
Fjäder följer med monteringssats från Autodoc.
Ps jag har en del bra att ha.. reservdelar som jag köpt på mig under åren...till Ducato. När Autodoc haft " rea". Inte precis för att de behövs utan mera för att det varit billigt o kul att handla.
Bl a så har jag två bak bladfjädrar Lesjöfors... o U-byglar... jag tror inte att de behövs bytas... men det hade varit kul... och se om det gör nån skillnad?
Vi får se... jag måste först kolla upp så att jag verkligen har allt till ett sådant byte. Jag gör det inte själv.. men vill hålla koll på det hela... det finns en instruktion på Axel Augustin kring detta.
Ps jag funderar på att ställa lite frågor till Kjell... jag vill minnas att han grejade med sina fjädrar och smorde dessa.... förmodligen i något gummi? Det fanns något ljud ( oljud) tror jag.

 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja jo jag förstår, men den flexibla avgasslangen bör väl flexa lika bra som originalkonan när man sätter den strax efter den nedre böjen? Den verkar rätt rörlig ju...Kanske ca 25 cm flexslang...
Ja, om det finns en sådan kan den ju eventuellt ersätta, men jag tror inte att det är original.
 
Senast ändrad:
Toppen