Hej!
Tänkte bidra med våra erfarenheter av installation av solceller på vår Knaus Sport Traveller 600 DKG 2006! Första säsongen under sommaren 2017 har fungerat bra.
Vi köpte just det paket
https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-200-watt-premium-12-volt-solaranlage-caravan som nämnts i tråden ovan av bl.a.
Fy & Bi och fick det levererat efter några dagar. Det kom i 2 olika paket: 1st platt paket bestående av 2 ihoptejpade originalförpackningar med solcellerna och en kartong med alla övriga tillbehör.
Som beskrivits ovan tillkommer det ingen tull eller moms eftersom det är köp inom EU.
Paketet innehåller allt man behöver inkl. MPPT-regulator, 10m kabel 6 mm2, lim, monteringshörn för panelerna m.m. Priset 450€ tycker jag är bra för denna utrustning.
Vi fick mycket bra hjälp från personalen på Prevent om vad vi skulle välja, både per telefon och e-post. De talar och skriver även engelska.
Panelerna på 2x 100 Watt är av högvoltstyp och har 72 celler. Spänning är runt 40V. (Typnummer PV-100-M-72-S). I praktiken innebär den högre spänningen att de ger bra effekt även vid mulet väder, tillsammans med en regulator av MPPT-typ. Dessutom blir kabelförlusterna lägre mellan solpanelerna och regulatorn. (Högre spänning ger lägre ström, vilket ger lägre förluster. Som bekant samma princip som används i kraftledningar över långa avstånd).
Solpanelerna verkar mycket stabila med sina dubbla aluminiumprofiler, och är ganska tunga.
Efter lite funderingar lät vi till sist en firma göra monteringen, SE Motorcamp i Märsta /Arlandastad. Hade först tänkt att göra det själv. Vet dock av erfarenhet att det alltid tar mkt längre tid än man tror, särskilt när det är första gången. Dessutom fullt upp med allt annat inför sommaren. Vi betalade runt 6200 kr för monteringen, men då ingick montering av 2 st backkameror.
SE Motorcamp var flexibla och kunde göra detta med några dagars kort varsel trots högsäsong i maj!
Vi hade först bokat in oss på ett företag i Uppsala. Men dagen innan det var dags så ringde de oss och sade att de inte kunde göra jobbet på vår husbil p.g.a. att den är för hög för deras portar(!).
Monteringen tog sedan SE Motorcamp ungefär en dag.
I vår Knaus sitter en elcentral Calira EVS 30/20-DS/IU och kontrollpanel är en Calira Bord Control 2004. Elcentralen saknar anslutning för solceller, och solpanelerna kopplas därför (via regulator) direkt till bodelsbatterierna.
6 mm2 kabeln från solceller till regulator blev ca 6 m lång. Bäst är att parallellkoppla de 2 panelerna, vid seriekoppling minskar effekten från
båda panelerna även om bara den ena skuggas. Dessa paneler har ju dessutom relativt hög utgångsspänning, dvs. spänningsförlusterna i kabeln blir låga trots parallellkoppling. Kabeln mellan solcellsregulator och batterier är på 10 mm2, ca 2 m lång.
Efter att jag hämtat vår Knaus i Märsta monterade jag sedan själv in ett extra bodelsbatteri under passagerarstolen. (Det första sitter under förarstolen). Relativt enkelt att få dit det, men man måste först demontera hela stolen med några skruvar och lyfta bort den. (Tung!).
Kopplingen mellan de två batterierna gjordes med 16mm2 kabel, längd ca 1,5 m.
OBS att matningen till de två bodelsbatterierna ska kopplas ”i kors”. Alltså så att minusmatningen tas från batteri 1 och plusmatningen från batteri 2. (Eller tvärtom). Detta gör att både belastning och laddning sker symmetriskt från/till båda batterierna, inte mest till/från det ena.
Den regulator som följde med från Prevent var en Victron BlueSolar 100/15, med tillhörande Bluetooth-dongel. Den gör att man kan se aktuella laddningsdata plus även historik på en smartphone. Fungerar fint och ger bra information! Regulatorn saknar display men har lysdioder som visar laddningsstatus m.m.
Så här i efterhand tycker jag nog dock att det hade varit ännu bättre med en MPPT-regulator med inbyggd display som monteras synligt men ur vägen på en lämplig plats i husbilen. (Helst så nära batterierna som möjligt). Prevent säljer också andra paket med en sådan regulator, från Votronic eller Steca.
Jag monterade själv också in en 500W inverter med sinusvåg. Satte den på en extra träplatta på bakre delen av passagerarstolens sockel. Där sitter den inte i vägen och är samtidigt lättillgänglig. Kablar 16mm2 med säkring, längd ca 1,5m. (För max ström ca 60A).
TV, med antennförstärkare, dator- och mobilladdare drivs direkt från 12 volt.
Invertern används till ev övriga förbrukare som vi enbart har för 230V, bl.a. elvisp/mixer, en datorladdare, en hårtork på halvfart m.fl.
Resultatet då?
Först blev jag lite oroad eftersom laddningen var nästan obefintlig trots full sol på solcellerna. Insåg dock snart att det berodde på att batterierna redan var fulladdade!
Efter full belastning av 500W invertern och diverse annan 12V-utrustning såg det dock bra ut. Laddningseffekten med delvis urladdade bodelsbatterier var mellan 160-180W med full sol. Tycker det verkar bra, total max effekt från solcellerna är ju 200W.
Solcellerna fanns på plats under vår resa till Spanien i juli 2017 och på två andra kortare resor inom Sverige. Aldrig några problem med urladdade batterier, trots flitig användning av el i bilen utan tillgång till extern el 230V! Även under mulet väder och sent/tidigt på dagen (och troligen också på vår och höst) laddar cellerna med mellan 40-80W. Vi kunde därför vildcampa under flera dagar utan problem.
Kort sagt: Vi är jättenöjda med vår husbil som numera är självförsörjande på el!
/Tobbe H