Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664
------------------------------------
Hej Esbjörn.
Ja vid seriekoppling med samma spänning på panelerna skall de också vara lika stora har nog alltid varit helt klart (tror jag
), för strömmen skall vara samma från varje panel vid seriekoppling, det är panelen med minst ström som bromsar de andra. Lite på samma sätt som att seriekopplade batterier skall vara lika stora.
Här. Punkt två.
http://solarlab.se/solpanel/datablad/Serie-parallellkoppling-solpaneler.pdf
Men vid olika spänningar på panelerna blir det en annan variant för det är strömmen på varje panel som är avgörande vid seriekoppling.
Jag har kollat rejält på flera ställen innan, för man kan misstolka
. Jag tyckte att det då verkade bli lite luddigt. Men bara totala strömmen är samma på varje panel genom att blanda olika Watt kontra spänningar på panelerna så skall det gå bra att seriekoppla olika och då ändå inte påverka varandra.
Här. Punkt fyra.
http://solarlab.se/solpanel/datablad/Serie-parallellkoppling-solpaneler.pdf
Lugnast verkar väl ändå vara att använda lika stora med samma spänning vid seriekoppling om inte utrymmet på taket sätter totalstopp på sådan montering. Men då verkar det åter kanske enklast att köra samma spänning men olika storlekar parallellkopplade i stället.
Jag kollade på tre olika ställen för jag har långt tidigare läst om seriekoppling flera gånger på olika ställen, och en hemsida hos en firma som funnits i många år och då just att det är viktigt och avgörande med lika ström från panelerna, men inte brytt mig om den varianten så mycket när man inte har en drös olika solpaneler liggande någonstans från början, utan ändå skall köpa.
Det finns mycket annat att läsa om frågor, kopplingar och effekter på den här hemsidan. Ställ pilen vid "Kunskapsbanken" så kommer du vidare till PDF filer, frågor och svar, tabeller samt mycket mer matnyttigt vetande.
Här.
Datablad & Uppkopplingsscheman
(Den firman som just de här länkarna går till finns i Norrköping där jag bor, men jag har inget alls med den att göra. Jag har bara handlat "lite finare delar" därifrån ibland för den har alltid verkat seriös med bra info under alla år den funnits.)
Man kan fibbla bort sig vid olika instruktioner, men jag tror det här stämmer.
M.v.h JANKRO.