• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sog

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Sog

Hej, en dum fråga om sog, från en nybörjare.
Är sog för att slippa odörer, eller ekonomisk att slippa kem?

Vi har en fjädrande strömbrytare på toa, timerstyrd fläkt, är det sog?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Sog

Är vit.ex en att slippa odörer, eller ekonomisk att slippa kem? Vi har en fjädrande strömbrytare på toa, timerstyrd fläkt, är det sog?

För mig är vitsen med sog att slippa os och stänk när bladventilen i botten på toalettskålen öppnas. Utan sog kan det bli ett litet övertryck i behållaren, särskilt när solen stått på eller om man kört upp på en höjd sedan ventilen var öppen senast. Då blir det gärna en puff av otrevligheter om man öppnar ventilen för snabbt...

Dessutom är det mycket fint all odör som kan uppstå på grund av den verksamhet man bedriver, ja den sugs ner i kassetten och ut utomhus! Synd att det inte finns sog för vanliga hem-toaletter också...

Det är också fint att slippa kemikalierna, mest för att det är enklare att slippa blaska med tillsatser.


Sog är helt enkelt ventilation av toalettkassetten, drivet med en liten fläkt. Det brukar gå en slang från kassetten till en luftventil på bilens sida. I ventilen sitter också den lilla fläkten. Ibland går det ut genom en skorsten på taket i stället, då sitter fläkten i en liten burk någonstans på slangen. Vid fläkten brukar det också sitta en burk med aktivt kol som kan ta bort en del av den lukt som annars blir utomhus vid utblåset. Oftast startar fläkten när bladventilen öppnas, men ibland kan det sitta en egen strömbrytare för start av fläkten.

Om din timerstyrda fläkt är kopplad med en slang till toalettkassetten så är det förmodligen en sog, om inte så är det nog en vanlig vädringsfläkt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Sog

PeterK

Och detta med att slippa kemikalier är inte främst en ekonomisk fråga, jag har överhuvud inte räknat på saken, (förresten finns det möjlighet att blanda billig sanervätska på egen hand för den som skiter i miljöaspekten; tidigare användes formaldehydblandningar och det är billigt men numera olagligt).
En stor fördel med att köra utan kemikalier är att nedbrytningen blir snabbare och effektivare, du behöver exempelvis inte använda speciellt lätt upplösbart toalettpapper. Men den största fördelen är att man inte riskerar att störa nedbrytningen i trekammarbrunnen när man tömmer hemma ( i brunnen eller i toaletten).

aake
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Sog

Misstänker att huvuddelen av befolkningen inte är så "produktiva" att utblåset från kassetten kan vara speciellt störande även om utblåset skulle ligga under markisen. Fläkten går ju bara när bladventilen står i öppet läge.

Men visst en gång SOG alltid SOG.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Sog

..sen tycker jag det är lite gullig när folk på campingen bär/kör sina kassetter fram o tillbaka. :)


/M

Det slipper jag :)
vi har fast tank, vart bara nyfiken ifall jag också har sog, kan inte hitta var min fläkt har sitt utblås men den går i ca.5min. när man trycker till den.
Kanske man ska trycka igång den innan man spolar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Sog

PeterK

Och detta med att slippa kemikalier är inte främst en ekonomisk fråga, jag har överhuvud inte räknat på saken, (förresten finns det möjlighet att blanda billig sanervätska på egen hand för den som skiter i miljöaspekten; tidigare användes formaldehydblandningar och det är billigt men numera olagligt).
En stor fördel med att köra utan kemikalier är att nedbrytningen blir snabbare och effektivare, du behöver exempelvis inte använda speciellt lätt upplösbart toalettpapper. Men den största fördelen är att man inte riskerar att störa nedbrytningen i trekammarbrunnen när man tömmer hemma ( i brunnen eller i toaletten).

aake

Tack,
Jag har läst här på forumet att flera använder grön såpa som toa-kem.
Vad tror du om det?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Sog

Tack,
Jag har läst här på forumet att flera använder grön såpa som toa-kem.
Vad tror du om det?

Brukar använda en skvätt jag också. Någon större nytta har jag inte märkt att såpan gör, men några biverkningar eller nackdelar har det inte heller. Lite såpa i avloppetsvattnet har ingen trekammarbrunn klagat över.

aake
 
Toppen