Relax
HBK Medlem
Sv: Snabb och hoppfull utveckling av elbilar, vad tycks?
En sak är säker, om bättre batterier kan konstrueras och produceras så kommer de att kosta betydligt mer än det smakar. Små elbilar som klarar 5-8 mil kan vara i normal drift inom 2-3 år till, till en kostnad motsvarande 200-250 Tkr i 2011 års priser. Om dessa elbilar praktiskt/ekonomiskt är använd-/försvarbara i vårt klimat är ytterst tveksamt. För längre färder krävs ändå andra typer av bilar med väsentligt bättre actionsradier, mm.
Tror i närtid att förbränningsmotortekniken accelererar vidare i sin utveckling precis som den gjort sedan slutet 1800-talet, detta tack vare ett känt och säkert teknikspår. Tror att dagens förbrukningssiffror kan sänkas med ytterligare 40-50% inkl förbättrade emissioner avgasutsläppsvärden.
Svåraste konkurrenten till förbränningsmotorn i början var ångmotorn, map miljökrav kan den vara ett mer realistiskt alternativ än rena elbilar (kan också stå vid klena elstolpar, för underhållsvärme … mm) och dessutom fungera som enda bil för en familj. Ångmotorn kan drivas med ”så gott som alla typer av bränslen” och då med mkt hög verkningsgrad, ångmotorn skulle dessutom kunna utvecklas mycket snabbt map redan nu väl kända tekniker och material.
Tror för min del att 100% batteridrift av elbilar är en kostsam och orealistiskt återvägsgränd med ”publikfrieri/röster och god tro” som enda grund, jfr med vindkraft.
Varifrån hämta den el som ersätta ”motsvarande” bensin-/dieselförbrukning; de 4 orörda älvarna, nya tillkommande kärnreaktorer eller (hemska tanke) 100.000(?) nya vindkraftverk?
Min framtidsvision är hybridbilar, de blir tyvärr 100-200 Tsek dyrare än motsv dagens vanliga bilar = färre människor har råd med bil;
2015 à batteristöd (befintliga batterityper)/förbränningsmotordrift (bränsleeffektivitet över 60-65%)
2025 à batteristöd (befintliga batterityper)/ångmotordrift (bränsleeffektivitet över 85-90%)
En sak är säker, om bättre batterier kan konstrueras och produceras så kommer de att kosta betydligt mer än det smakar. Små elbilar som klarar 5-8 mil kan vara i normal drift inom 2-3 år till, till en kostnad motsvarande 200-250 Tkr i 2011 års priser. Om dessa elbilar praktiskt/ekonomiskt är använd-/försvarbara i vårt klimat är ytterst tveksamt. För längre färder krävs ändå andra typer av bilar med väsentligt bättre actionsradier, mm.
Tror i närtid att förbränningsmotortekniken accelererar vidare i sin utveckling precis som den gjort sedan slutet 1800-talet, detta tack vare ett känt och säkert teknikspår. Tror att dagens förbrukningssiffror kan sänkas med ytterligare 40-50% inkl förbättrade emissioner avgasutsläppsvärden.
Svåraste konkurrenten till förbränningsmotorn i början var ångmotorn, map miljökrav kan den vara ett mer realistiskt alternativ än rena elbilar (kan också stå vid klena elstolpar, för underhållsvärme … mm) och dessutom fungera som enda bil för en familj. Ångmotorn kan drivas med ”så gott som alla typer av bränslen” och då med mkt hög verkningsgrad, ångmotorn skulle dessutom kunna utvecklas mycket snabbt map redan nu väl kända tekniker och material.
Tror för min del att 100% batteridrift av elbilar är en kostsam och orealistiskt återvägsgränd med ”publikfrieri/röster och god tro” som enda grund, jfr med vindkraft.
Varifrån hämta den el som ersätta ”motsvarande” bensin-/dieselförbrukning; de 4 orörda älvarna, nya tillkommande kärnreaktorer eller (hemska tanke) 100.000(?) nya vindkraftverk?
Min framtidsvision är hybridbilar, de blir tyvärr 100-200 Tsek dyrare än motsv dagens vanliga bilar = färre människor har råd med bil;
2015 à batteristöd (befintliga batterityper)/förbränningsmotordrift (bränsleeffektivitet över 60-65%)
2025 à batteristöd (befintliga batterityper)/ångmotordrift (bränsleeffektivitet över 85-90%)