• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snabb och hoppfull utveckling av elbilar, vad tycks?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

För 110 år sedan visades en Lohner elbil på världsutställningen i Paris, den kunde köras fem mil (enl ref ur; gammal DN-artikel). Man kan tillägga att detta inte var värdens 1:a elbil, den rullade redan tidigare!

I nuläget sägs "nya elbilar" gå ca 15 mil med bla "ny batteriteknik" men vid utförda praktiska tester blir det trots allt fortfarande bara ca 7-8 mil (-50% av plan) och dessa bilar beräknas kosta ca dubbelt så mycket (+100%) som "motsvarande" konventionella bilar och väger med säkerhet bara en bråkdel av bilen på bild.

Kanske tar utvecklingen ett jättekliv och billiga elbilar med lång aktionsradie kommer på bred front redan nu 2011 - en under 110 år uppbyggd ketchupeffekt, eller måste man tänka om ..... ? Inte ens elen till elbilarnas ev förbrukning finns ännu, motsv förbr av bensin/diesel måste ersättas med el?

Eller blir det som vanligt att förbränningsmotorteniken fortsätter sin oupphörliga vidareutveckling och slår därmed ut alla alternativ .... liksom under tidigare sekel?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Snabb och hoppfull utveckling av elbilar, vad tycks?

Man kan nästan tro att biltillverkarna i åren före 2000-talet inte brydde sig eller på något sätt motarbetade om någon skulle börja tillverka elbilarna , i stil med motarbetandet mot Tucker Tornado .

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Hej Relax,om du skulle låna elbilen så försöker jag låna skotern nu när det finns vitt att åka på.MVH Bosse

Bilagor

• Bild 793.jpg
    Bild 793.jpg
    675,9 KB · Visningar: 4
  • Bild 794.jpg
    Bild 794.jpg
    633,8 KB · Visningar: 0
  • Bild 795.jpg
    Bild 795.jpg
    645,2 KB · Visningar: 2
F

F.d. 29925

Guest

Den enda el-bilen som jag tror på är en konstruktion där man genom induktion överför energin från en kabel i vägbanan till fordonet. :)

Allt annat är shoppingbilar med allt för kort räckvidd för normalbilisten.:confused:

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Hej allihopa
Jag sysslar själv med fordonsutveckling och eldrivning/hybridteknik kommer rätt fort nu och på bredare front.

"Riktiga" elbilar kommer nog att dröja länge än innan dom blir var mans egendom, och mestadels hålls det tillbaka av att batterierna inte utvecklas i samma takt som övrig teknik. (och fortfarande är fruktansvärt dyra)
Dagens teknik gör också att en elbil tar långt tid att "tanka" med ett normalt tankstopp på >12h allt beroende på tillgång till effekt och hur stor batteribank man har.

Däremot så kommer elmotorer som drivkälla att komma i allt större utsträckning antingen med hybridteknik med en liten "gammaldags" motor som får ladda en mindre batteribank och som då kan jobba på optimalt (ekonomiskt) varvtal och bara då det behövs (typ Toyota Prius... som i och för sig inte är särskilt bränslesnål:rolleyes:) eller med någon typ av bränsleceller som energilagring som i sin tur driver en generator (typ flytande hydrogen)
Fördelen med elmotorer är att det går att stuva runt komponenterna i en bil/fordon på ett helt annat sätt än dagens drivlinor som måste sitta ihop i en enda stor "klump".
Alla växlar, växellådor och drivknutar orsakar också friktionsförluster som är direkt energislöseri.
En hybrid/eller bränclecellsbil kan se helt annorlunda ut eftersom motorerna kan vara i respektive hjul och ibland direktdrivande utan växel (där det då inte sker någon förlust alls), och energilagringen utspridd någon helt annat stans (praktisk taget inga försluter i energiöverföring i en kabel).

Tekniken är väl på gång och tar stora kliv under dom kommande åren och dyker upp först i militära fordon (där vikt och volym är kritiskt) och inom transportsektorn där det finns större pengar att tjäna än för privatbilister.

Håll ut... det kommer nya saker inom kort... ;)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Et firma med fokus på drivlinje er e-Traction - a revolution in motion? - & - moving the future? som har bygget om noen busser og andre nyttekjøretøy til el-drift. Noen er hybrider og andre er rene el-kjøretøy. Største enkeltkontrakt er et større antall busser i Seoul, skulle likt å ha en slik drivlinje i en husbil. Tenk å ha en optimalisert motor/generator og en kraftig batteribank tilgjengelig når en fricamper :D

G

GunDogs

Guest

Såg på engelska "Top Gear" ett reportage om en eldriven Honda som i stället
för batterier producerade sin egen el med bränslecell. Den gick ca 45 mil på
en tankning hydrogen (vätgas). Bränslet kostade ungefär som bensin, men
"avgaserna" bestod bara av vatten. Väte är ju universums vanligaste
grundämne så det lär ju inte bli någon brist i framtiden. Problemet är väl
bara framställningskostnaderna, men som det sades i programmet "det är
ju inte precis billigt att borra efter olja på havets botten heller".

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Undrar hur det blir att läsa denna tråd om kanske 25 år.

Jag tänker då på IBM som vid lanseringen av PC trodde att det skulle finnas utrymme för ett par tusen stycken i världen. De misstog sig lite :rolleyes:.

Leif & Karin

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
1667
Medlemskap
2025

Vet inte hur lång tid det tar innan det finns fungerande alternativ till fossila bränslen, men jag vet i alla fall att det finns några riktigt roliga redan idag.
Denna fick jag möjligheten att provköra i centrala Stockholm för 1 1/2 år sedan. Den heter Tesla, toppar över 200 och drivs (om jag minns rätt) av cirka 3600 mobil-batterier! Axet var inget att klaga på (och jag är ändå van vid Mc), men priset och räckvidden kunde vara lägre respektive längre! /L

Bilagor

• IMG_0597.JPG
    IMG_0597.JPG
    3,5 MB · Visningar: 2
F

F.d. 3910

Guest

Hej!
Är anställd på ett företag i Uppsala där vi tar fram drivlinor för olika typer av elfordon, så den nya tekniken med eldrift är på stark frammarch. Har varit med och byggt ett antal elfordon, bland annat en Volvo C70 med 400 hästar och en räckvidd på ca: 35 mil.

se bifogad länk

Miljöministerns super-Volvo med 400 el-hästar - NyTeknik

F

F.d. 18508

Guest

Hur löser man det med värme på vintern och kyla på sommaren,bara undrar?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den lille elbilen jeg hadde i noen år var utstyrt med en webasto luftvarmer, jeg kjørte denne på lampeolje om vinteren. Om sommeren var det enkelt å åpne bakluken og få naturlig luftkjøling :D

F

F.d. 18508

Guest

Jo det är klart,ingen ac går ju upp mot det eller ställa vädringsfönstrena på tvären som man kunde så sent som på "europachassiet",
Tack vare det klarade vi sommaren 2009 i Norge med enbart lite stel nacke.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej zkidor lägg gärna till att batterier vintertid, vid ex -35 grader bara har kvar ca 30-35% av sin kapacitet - i dagsläget diskuteras inte ens realistiska körsträckor sommartid, de verkliga verkar inte märkbart förändrats under de sista 110 åren!
Förutom tappet av batterikapacitet tillkommer också ökad friktion i den mekaniska överföringen pga kylan, vilket inte gör det hela mycket bättre.

F

F.d. 29925

Guest

Redan i början på 80-talet läste jag om ett projekt där man skulle bygga c:a 200 till 300 meter höga kolonner som skulle hållas flytande i tropiska hav.
I toppen på kolonnen fanns all teknisk utrustning för att genom elektrolys framställa Hydrogen och Oxigen. Gaserna skulle lagras i kolonnens egna tankar tills specialtankfartyg hämtade.

Själva kolonnen använde sig av en värmepump för att driva själva den elektrolytiska processen. Man skulle använda sig av den relativt stora temperaturskillnaden som finns på havets yta, c:a 25 till 28 grader på ytan och de c:a 4 till 8 grader som man finner på 200 till 300 meters djup.

Lät nästan för bra för att vara sant, och ännu har jag inte hört talas om att det ens finns en försöksaläggning.

Lät väldigt intressant i mina öron i alla fall på den tiden, och var kanske lösningen på mäsklighetens omättliga energibehov.;)

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

För de korta resor som elbilen trots allt kommer att att användas till kan man låta en elektrisk värmare värma ett antal liter vatten som finns i en termosliknande behållare. Bilen är ju alltid ansluten till el när den inte används.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Hej zkidor lägg gärna till att batterier vintertid, vid ex -35 grader bara har kvar ca 30-35% av sin kapacitet - i dagsläget diskuteras inte ens realistiska körsträckor sommartid, de verkliga verkar inte märkbart förändrats under de sista 110 åren!

Batterierna kommer att ligga i en isolerad behållare, dels skapar de själva värme under laddningen och om den inte räcker kan man lätt skapa extra värme eftersom bilen ändå är ansluten till el.

G

GunDogs

Guest

Jag tror att hela den här idén att driva bilar med batterier är en återvändsgränd.
Var ska elen komma ifrån? Det råder ju idag sådan brist på el att industrin måste dra ner
på sin verksamhet och vi får rådet att stänga av alla våra stand-by prylar för att spara el.
Hur ska det då fungera med miljontals bilar som står på laddning. Jag tror mer på idén med
vätgasdrivna bränsleceller som jag beskrev i ett tidigare inlägg. Väte är ju en outsinlig energikälla,
som man utvinner ur havsvatten och "avgaserna" är just vatten.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hydrogen (vätgass) kan være svaret på mange saker. Brenselscellene har et kostbart problem - en vesentlig aktiv komponent er platina som katalysator.
Ser en bort fra dette så er det neste "problemet" energibehovet for spaltning av vatn, men her er en anvendelse av store vindmøller i havet en god løsning. Når det blåser spaltes havvatn til hydrogen og oksygen og lagres i tanker (om en tar vare på oksygenet er en sak for seg). Gassen kan hentes med tankskip som drives med hydrogen...

Toppen