• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snö i Stockholm

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Snö i Stockholm

Trevligt med så många experter som i bästa Trump stil har åsikter om Stockholmstrafiken utan att veta fakta. Speciellt om man bor långt norrut...
För er del skall ni veta att det finns en stor genomfartsled (E4,E20)genom Stockholm, Essingeleden.
Där åker 160.000 bilar per dygn!

Som en liten jämförelse så finns det total antal bilar enligt SCB i följande län:
Norrbotten 141.000
Västerbotten 132.000
Jämtland 70.000
Västernorrland 131.000

Kanske de siffrorna kan ge lite funderingar.

Men det är härligt med vinter, kör försiktigt. :)

Håkan
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Snö i Stockholm

"Se till att alltid ha ett par kexchoklad och en flaska dryck i bilen ihop med ett par filtar, mössa o vantar, så klarar man några timmar i kö.
Kör motorn sparsamt, se upp så inte det blir snövall bakom avgasrörets mynning och avgaser återcirkulerar in i bilen så håller du värmen och kan ha mobilen laddad länge."

Hej.
Ha gärna en påse värmeljus i bilen också så är det lättare att hälla värmen utan att ha motorn igång.

Mvh / Roland
Värmeljus är bra, om du ser till att ha en ruta lite öppen, annars förbrukar du snabbt syret i bilen. När ljuset slocknar p g a syrebrist har du redan slocknat.
Därför brukar man inte råda folk att ha värmeljus annat än då man framhåller risken.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Snö i Stockholm

Eller så bor man i Skåne.
Inte så mycket som en snöflinga. (Ännu):)

Nej, ingen snö ännu, härligt. Blev en skön golfrunda på förmiddagen i strålande sol.
Behövs inte mycket snö i Skåne förrän fullt kaos råder. Mycket beror på alla långtradare som ofta inte har mycket till vinterdäck.
Men, om man törs säga det, så är skåningarna inte heller särskilt bra vinterförare.
Synd att det inte finns plogade banor på frusna sjöar i samma utsträckning som när man var ung. Det var bra träning....
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Snö i Stockholm

Nä vi bonnlurkar kan inte ta tunnelbanan till jobbet utan vi är ganska vana vid att lösa saker själva istället för att gnälla. Men om det kommer mycket snö så tar jag gärna tunnebanan till torget i Trollhättan. Nej vist ja vi har ju ingen! Tänka vad poliktiker i FT kan om Sverige utan för tullarna. Stockholmare till födsel men som tur är utflyttad sedan många år. :) Här fick vi nästan en halvmeter på en dag. Vänersnö som kommer lite då och då i såna portioner.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Snö i Stockholm

Trevligt med så många experter som i bästa Trump stil har åsikter om Stockholmstrafiken utan att veta fakta. Speciellt om man bor långt norrut...
För er del skall ni veta att det finns en stor genomfartsled (E4,E20)genom Stockholm, Essingeleden.
Där åker 160.000 bilar per dygn!

Som en liten jämförelse så finns det total antal bilar enligt SCB i följande län:
Norrbotten 141.000
Västerbotten 132.000
Jämtland 70.000
Västernorrland 131.000

Kanske de siffrorna kan ge lite funderingar.

Men det är härligt med vinter, kör försiktigt. :)

Håkan

Shhh…
Förstör nu inte det här.

Låt lantisarna tro att dom är bättre på iallafall nånting :D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Snö i Stockholm

Här i trakterna vet man vad vänersnö innebär & kan ställa till med. Det är oftast inte mängden som är problemet utan att det blåser & snön driver & bildar drev.

Men vad är då Vädersnön & hur uppstår den?

Två ingredienser behövs, kraftig vind från nordost & att Vänern är isfri.

Den kalla och torra luften sveper ner över Vänern och möter den varmare och fuktigare luften som stiger upp från Vänerns yta. Ett led i att naturen hela tiden strävar efter jämvikt.
Fukten i den milda luften gör att de iskristaller, som finns i den kallare luften, lättare växer till snöflingor. Samma effekt som i en snökanon.

Bennie
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Snö i Stockholm

När Trollhättan och Vänersborg fick lika mycket snö som kommit i Stockholm så nämndes det i förbigående i radion, sedan var det inte mer med det.
Men när det blir snö i Stockholm skall det tragglas om det i alla nyhetsmedia i flera dagar. Det säger något om hur stort mediafolket i Stockholm tror att Sverige är. Har ni ingen lokalradio där uppe? Och ABC-nytt, har det folket blivit insnöat?
Man blir så trött på tjatet:oops:
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Snö i Stockholm

Som håkansson2 är inne på så tror jag att det i denna fråga handlar om hur media rapporterar nederbörden. Eftersom Stockholm hyser väldigt många invånare och fordon och att det i tillägg passerar väldigt många fordon varje dag får det så klart större genomslag än i resten av landet.

Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt. I går färdades jag genom ett vintervitt mellanskåne i tjänsten och slutade räkna bilar i diket när jag efter en timme passerat den trettionde. Jag var själv oförberedd med sommardäck men klarade mig av ren tur och lite erfarenhet. I dag ligger det dubbdäck på personbilen och snön töar bort.

Gårdagens första jobb mynnade i alla fall ut i en bild som är sällsynt i Skåne, i alla fall i början av november. Inte heller stod det mycket i vår dagspress om att jag körde fast med mina sommardäck utanför detta hus;-)
 

Bilagor

  • vinterhörby.jpg
    vinterhörby.jpg
    1,1 MB · Visningar: 5
F

F.d. 53284

Guest
FJOLLTRÄSKET???

Jag har bott både i Stockholm och i en mindre stad och blir väldigt förvånad över hur vissa i mindre orter uttrycker sig om vår huvudstad.
Är svårt att finna det motsatta.
Sen att man inte förstår skillnaden på 4 dm snö i Stockholms innerstad och Malung är häpnadsväckande. Det finns tex ingen plats att lägga upp snön.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: FJOLLTRÄSKET???

Jag har bott både i Stockholm och i en mindre stad och blir väldigt förvånad över hur vissa i mindre orter uttrycker sig om vår huvudstad.
Är svårt att finna det motsatta.
Sen att man inte förstår skillnaden på 4 dm snö i Stockholms innerstad och Malung är häpnadsväckande. Det finns tex ingen plats att lägga upp snön.

Haha, bara väntade på det!
Hur vågar någon lantis ta sig ton o kritisera "vår huvudstad"
Haha, kom igen!:D
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: FJOLLTRÄSKET???

Jag har bott både i Stockholm och i en mindre stad och blir väldigt förvånad över hur vissa i mindre orter uttrycker sig om vår huvudstad.
Är svårt att finna det motsatta.
Sen att man inte förstår skillnaden på 4 dm snö i Stockholms innerstad och Malung är häpnadsväckande. Det finns tex ingen plats att lägga upp snön.

Ännu en med öm tå !!:bock:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: FJOLLTRÄSKET???

Jag har bott både i Stockholm och i en mindre stad och blir väldigt förvånad över hur vissa i mindre orter uttrycker sig om vår huvudstad.
Är svårt att finna det motsatta.
Sen att man inte förstår skillnaden på 4 dm snö i Stockholms innerstad och Malung är häpnadsväckande. Det finns tex ingen plats att lägga upp snön.

Man får vad man förtjänar. Ni har ju mest av allt så självklart skall ni ju ha mest snö också.
Det blir en hård vinter spås det så det är nog bäst att ni lär er skotta.☺
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: FJOLLTRÄSKET???

Man får vad man förtjänar. Ni har ju mest av allt så självklart skall ni ju ha mest snö också.
Det blir en hård vinter spås det så det är nog bäst att ni lär er skotta.☺

Jag har haft bostäder både i Frankrike och Spanien och konstaterat ett hat från landsbygden mot Paris respektive Madrid men aldrig helt förstått varför.
Kan inte ni från Malung, Tjörn, Landskrona m fl utveckla er inställning något i st för era fåniga kommentarer om ömma tår och liknande.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: FJOLLTRÄSKET???

Jag har haft bostäder både i Frankrike och Spanien och konstaterat ett hat från landsbygden mot Paris respektive Madrid men aldrig helt förstått varför.
Kan inte ni från Malung, Tjörn, Landskrona m fl utveckla er inställning något i st för era fåniga kommentarer om ömma tår och liknande.
Oj, blir du ledsen,
Det var ju inte meningen att såra dig så in i själen.:D

Jag vet inte vad vi lantisar skulle kunna komma med när det gäller konstruktiva förslag eftersom Många av er tycks vara känsliga för all sorts kritik, positiv som negativ:rolleyes:

Snart kommer det säkert mera snö och att skotta snö kan skingra tankarna.
Vi lever på hoppet!:p:
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Snö i Stockholm

Här i trakterna vet man vad vänersnö innebär & kan ställa till med. Det är oftast inte mängden som är problemet utan att det blåser & snön driver & bildar drev.

Men vad är då Vädersnön & hur uppstår den?

Två ingredienser behövs, kraftig vind från nordost & att Vänern är isfri.

Den kalla och torra luften sveper ner över Vänern och möter den varmare och fuktigare luften som stiger upp från Vänerns yta. Ett led i att naturen hela tiden strävar efter jämvikt.
Fukten i den milda luften gör att de iskristaller, som finns i den kallare luften, lättare växer till snöflingor. Samma effekt som i en snökanon.

Bennie
Snökanon kallar vi det här på norrlandskusten <gävle 1988 var insnöade flera veckor tex,och nu drabbades Skellefteå o söderut
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: FJOLLTRÄSKET???

Oj, blir du ledsen,
Det var ju inte meningen att såra dig så in i själen.:D

Jag vet inte vad vi lantisar skulle kunna komma med när det gäller konstruktiva förslag eftersom Många av er tycks vara känsliga för all sorts kritik, positiv som negativ:rolleyes:

Snart kommer det säkert mera snö och att skotta snö kan skingra tankarna.
Vi lever på hoppet!:p:

Mitt sista inlägg pga av för låg nivå.

-jag har inte skrivit ordet 'lantisar'
-positiv kritik, vad är det?
-ni har ju inte framfört någon kritik överhuvdtaget
-undrar hur ni skulle uppleva om man exv beskrev Landskrona som ett träsk bestående av fjollor?
-'skingra tankarna'?, vilka då?

Tack för mig
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FJOLLTRÄSKET???

Oj, blir du ledsen,
Det var ju inte meningen att såra dig så in i själen.:D

Jag vet inte vad vi lantisar skulle kunna komma med när det gäller konstruktiva förslag eftersom Många av er tycks vara känsliga för all sorts kritik, positiv som negativ:rolleyes:

Snart kommer det säkert mera snö och att skotta snö kan skingra tankarna.
Vi lever på hoppet!:p:

Bara att läsa alla dina inlägg här så har man svaret och som du själv skriver....ni lantisar har inget att tillföra:D:D:D
 
Toppen