• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snö i Stockholm

B

Byggare Bob

Guest
Oj oj oj, det har snöat i Stockholm och det är extra tidigt i år, minst en vecka tidigare än normalt, enligt meteorologerna.

Och som vanligt när det kommer några flingor i Stockholm blir staden lamslagen. ;)

Usch ja, vintern är svår.:p:
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Snö i Stockholm

Oj oj oj, det har snöat i Stockholm och det är extra tidigt i år, minst en vecka tidigare än normalt, enligt meteorologerna.

Och som vanligt när det kommer några flingor i Stockholm blir staden lamslagen. ;)

Usch ja, vintern är svår.:p:

Dom där flingorna du skriver om var nog ganska rejäla, 4 dm blev snölagret !!!
// Janne
 
A

Anyone

Guest
Sv: Snö i Stockholm

Jag vet inte om man kan kalla det några flingor.. :)

Stockholm har fått 30-40 centimeter snö det senaste dygnet vilket är rekordmycket, inte sedan mätningarna startade 1905 har huvudstaden fått så mycket snö i November, och det på 1 dygn! Ingen är alltså förvånad att det ställer till lite problem..
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Snö i Stockholm

Jag vet inte om man kan kalla det några flingor.. :)

Stockholm har fått 30-40 centimeter snö det senaste dygnet vilket är rekordmycket, inte sedan mätningarna startade 1905 har huvudstaden fått så mycket snö i November, och det på 1 dygn! Ingen är alltså förvånad att det ställer till lite problem..

Det är väl på tiden att även folket i storstaden och dess närhet får känna på hur det för det mesta brukar vara norr om er på vintrarna. Så jag tror inte det är mycket att gnälla om.:):)
 
F

Frudden

Guest
Sv: Snö i Stockholm

Jo, det vräkte på ganska ordentligt igår. Tror nog att jag aldrig har sett någonting liknande i Sthlm, i alla fall inte på så kort tid.

// Fredrik W
 

Bilagor

  • 2016-11-09 17.53.01.jpg
    2016-11-09 17.53.01.jpg
    94 KB · Visningar: 3

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Snö i Stockholm

Hej Tommy och Elisabeth ,

Du kan väl inte jämföra Stockholm med Malung ? Vi är ngr fler här som skall fram i trafiken . Så att det blir problem när det kommer så mycket snö är nog fullt naturligt .

/Noy Noy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Snö i Stockholm

Det stora problemet är väl inte snön utan att när den kommer så blir kommunerna lika överraskade varje år. I besparingens tider hålls ingen större snöberedskap utan när den kommer så görs en massa "brandkårsutryckningar" för att röja det mest akuta. När det är på detta viset så behövs inte många cm snö innan det blir kaos & halkolyckor, både bland trafikanter & fotgängare.

Bennie
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Snö i Stockholm

Hej Tommy och Elisabeth ,

Du kan väl inte jämföra Stockholm med Malung ? Vi är ngr fler här som skall fram i trafiken . Så att det blir problem när det kommer så mycket snö är nog fullt naturligt .

/Noy Noy

Skillnaden är väl att ni har många fler snöplogar och folk som jobbar med snöröjningen än vi har. Men inte fan kan vi sätta bilen på vägen o gå 5 mil till närmaste stad eller som många har 10 mil till jobbet. Nä det är bara att utrusta sig och bilen och gilla läget. Jag bor i Kläppen och här kom det 30 cm i natt, till de andra 45 cm som kommit innan i veckan. Men vi här uppe lever ju på snön så vi gnäller inte.:):)
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Snö i Stockholm

Skillnaden är väl att ni har många fler snöplogar och folk som jobbar med snöröjningen än vi har. Men inte fan kan vi sätta bilen på vägen o gå 5 mil till närmaste stad eller som många har 10 mil till jobbet. Nä det är bara att utrusta sig och bilen och gilla läget. Jag bor i Kläppen och här kom det 30 cm i natt, till de andra 45 cm som kommit innan i veckan. Men vi här uppe lever ju på snön så vi gnäller inte.:):)

Kanske lite enklare att hålla rent en väg och ta sig fram med några bilar i Kläppen
jämförelse med t.ex Stockholm. :twitcy:
Bor inte i Stockholm men inom storstockholmsområdet så har erfarenhet av rådande kaos. Har inom yrkeslivet rest över hela landet och sett hur olika förhållandena är över landet.
Var glada att ni bor så ni slipper drabbas så mycket av väderkaosar.
Själv håller jag mig inne tills väderläget är stabilare. Känns bäst så, men är ju inte alla förunnat.
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Snö i Stockholm

Jag gnäller inte , klart vi har fler plogbilar men när långtradare ligger på sidan och blockerar alla körfält i detta fall på Essingeleden blir det svårt för snöröjningen att komma fram . I Malung sälens kommun bor det ca:10 000 invånare i Stockholm bor det ca. 790 000 invånare så skillnaden är rätt stor :) så tacka fan för att det blir problem när det kommer så mycket snö på engång .

/Noy Noy
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Snö i Stockholm

Nu skall vi inte vara blyga. Det bor dryga 2 miljoner i Storstockholm.
Många gator som skall plogas på kort tid och fullt med bilar, bussar och lastbilar i vägen hela tiden.

Någon "norrlänning" kan ju testa att ta sig fram i den trafiken i det väglaget istället för att bara snacka ;):D
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Snö i Stockholm

Nu skall vi inte vara blyga. Det bor dryga 2 miljoner i Storstockholm.
Många gator som skall plogas på kort tid och fullt med bilar, bussar och lastbilar i vägen hela tiden.

Någon "norrlänning" kan ju testa att ta sig fram i den trafiken i det väglaget istället för att bara snacka ;):D

När ni är så djäkla många kan ni ju ta en snöskyffel allihopa och skotta.
Det borde ju vara snabbt fixat med en sån snösväng:D
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Snö i Stockholm

Nu skall vi inte vara blyga. Det bor dryga 2 miljoner i Storstockholm.
Många gator som skall plogas på kort tid och fullt med bilar, bussar och lastbilar i vägen hela tiden.

Någon "norrlänning" kan ju testa att ta sig fram i den trafiken i det väglaget istället för att bara snacka ;):D

Ja du Roger, nog märks det när man trampar en från "Fjollträsk" på tårna. Men vi "norrlänningar" blir trampade på tårna för jämnan, men vet du? Vi känner det knappast. :p:
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Snö i Stockholm

Det är väl den stora skillnaden mellan orterna. Vi här uppe i norr, VET att det kommer snö och har beredskap för det. Jag antar att man i kommunerna i södra delen inte har samma beredskap och budgeterat för några större snömängder.

Sen att det är mycket trafik som hindrar snöröjningen är ju en annan sak. Det handlar om trafikvett och planering. Om det snöar intensivt får jag antingen åka betydligt tidigare och räkna med långsammare takt eller ställa in min bilresa.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Snö i Stockholm

Mest skrämmande är väl att snöröjningen nu hindras av folk som lämnat sina bilar och gått därifrån.Det var ju ingen överraskning att det skulle komma snö, kvällstidningarna hade ju krigsrubriker flera dagar innan.
Nej, jag ångrar mig, mest skrämmande är den tunga trafiken som körs av förare utan kunskap om vinterväglag och utan vettiga däck och ställer till kaos varje vinter.
Snyggt om räddningsresurser blir hindrade.

Se till att alltid ha ett par kexchoklad och en flaska dryck i bilen ihop med ett par filtar, mössa o vantar, så klarar man några timmar i kö.
Kör motorn sparsamt, se upp så inte det blir snövall bakom avgasrörets mynning och avgaser återcirkulerar in i bilen så håller du värmen och kan ha mobilen laddad länge.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Snö i Stockholm

"Se till att alltid ha ett par kexchoklad och en flaska dryck i bilen ihop med ett par filtar, mössa o vantar, så klarar man några timmar i kö.
Kör motorn sparsamt, se upp så inte det blir snövall bakom avgasrörets mynning och avgaser återcirkulerar in i bilen så håller du värmen och kan ha mobilen laddad länge."

Hej.
Ha gärna en påse värmeljus i bilen också så är det lättare att hälla värmen utan att ha motorn igång.

Mvh / Roland
 
Toppen