• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

smart lösning med parkeringssensor

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Hej.

Vad är det för material (kjolarna är gjorda ) var ni monterar sensorer, plast eller aluminium.
Jag har kjolar av aluminium och det fungerar inte.

Mvh
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Hej.
Tack för en snabbt svar.

Då vet jag katten vad för fel gjorde jag.
Har det betydelse hur man placerar sensorer, Biltemas har markeringar upp och ner, Kjells inga????

Har ni svar ? Tack.

Mvh
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Har nu införskaffat parkeringssensor från Biltema. 4 sensorer. Måste som jag ser det borra ett ganska stort hål i golvet får att få in alla 4 sensorsladdarna med sina kontakter till kontrollenheten. (Kontakterna går inte att ta bort). Gillar inte borra hål i golvet. Kontrollenheten tål nog inte att sitta under bilen. Skall sätta sensorerna framför bodelsdörren samt på andra sidan bilen som larmfunktion.
Någon som har någon klurig ide.
Håkan
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Jag drog samman kablarna under bilen och drog upp dom via luckan i golvet mellan stolarna ovanför bränsletanken för att sedan montera ihop allt under förarstolen i min Fiat Ducato.
// Tommy
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Har också funderat på denna smarta lösning men jag skulle även vilja koppla in ett "blixtljus" som startar istället eller ihop med summern. Detta för att varna närgångna att dom är "upptäckta" och kanske "mota Olle i grind". Finns den möjligheten -att koppla på ett blixtljus eller nån form av blinkljus på dosan

//Niclas
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Tack Tommy o Elisabeth, men då krävs nog en lyft eller smörjgrop för att komma åt. Eller har ni någon smart lösning på detta också. Känns lite olustigt att ligga under bilen då den endast står på nivåklossar.
Håkan
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Håller tveklöst med dig, men tyvärr det finns människor som tycker det är intressant att "vränga" till allt som skrivs som dom själva inte har intelligens att klara av.
Jag körde upp bilen på de små nivåklossarna, funkade bra.
Jag har också kopplat ihop så att när summern låter i bilen blinkar helljuset och varningsblinkern.
//Tommy
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Jag har satt sensorerna på var sin sida och 2 st bakåt. Då kan jag använda dom som backsensor också.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Ännu ett stort tack till Tommy och Elisabeth. Hur kopplade du detta med helljus och blink. Tror inte utgången till summern kan driva detta parallellt. Något relä? Kan du beskriva med en enkelt kopplingsscema. Är ju perfekt lösning.
Håkan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Hej, en tanke bara.
Det kan nog bli problem att koppla in blixtljuset och kanske även sirenen beroende av vilket ljud man väljer.
Båda har ju egen inbyggd elektronik som styr enheten, i alla fall blixtljuset.
Backsensorerna (eller boxen) utan display och bara bipljud, ger väl, i alla fall i början bara korta pulser, och de kanske är för korta för att elektroniken i blixtljuset skall hinna sätta igång blinkningen innan pulsen från backsensorn är borta.

Men till att förstärka upp signalen för mera strömförbrukning om det behövs, så har Kjell & Comp. små reläer för kretskortsmontage som drar väldigt lite ström, men ändå klarar rätt mycket belastning på kontakten.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Man bör nog stå väldigt avskilt om man skall ha sirener, skällade hundar, och blixtljus för att skrämma allt som rör sig i närheten. Annars lär man väl bli stenad av grannarna? :wideeyed:
 
Toppen