• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

smart lösning med parkeringssensor

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Hej igen, det fanns ett förslag tidigare om att montera avkännarna i axelhöjd för att undvika falsklarm från mindre djur, då får man kanske även på köpet fritt över staket, stora stenar m.m. Men man skall nog ändå kunna välja på enbart bipljud inne i bilen eller oljud och väsen som alla hör beroende av var man står.

JANKRO.
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Man bör nog stå väldigt avskilt om man skall ha sirener, skällade hundar, och blixtljus för att skrämma allt som rör sig i närheten. Annars lär man väl bli stenad av grannarna? :wideeyed:
Min tanke var att ev. montera blixtljuset under bilen för att inte det skall blixtra för mycket. Har aldrig sett nån in action själv men det kanske stämmer som du säger att det blir för mycket ljus, tack för åsikten. Kanske det finns andra slags ljus att använda.Tanken är att varna INNAN nån ev. åverkan påbörjas.

//Niclas
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Tycker Tommy och Elisabeth har en smart lösning med blinkande helljus och varningsblinker. Väntar bara på svar hur man får till det. Har Biltemas parkeringssensor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Det blir nog intressant att se en ställplats om några fler genomför sådant, ett ständigt blinkande med helljus och varningsblinker så snart någon rör sig? ;)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Tycker Tommy och Elisabeth har en smart lösning med blinkande helljus och varningsblinker. Väntar bara på svar hur man får till det. Har Biltemas parkeringssensor.

Hade högflygande tankar med blixtljus sirener och allt möjligt. Men så var vi på semester i Norge och övernattade på Joutenheim. På natten började summern låta inne i bilen, med allt vad den stressen innebär. Det visade sig att det gick en flock får runt bilen. Det var då jag bestämde att jag inte skulle ha mer än blinkers- och helljusblink.

Om du tänker dig ett vanligt ljusrelä och ett blinkersrelä. Signalen fram till ljusreläet kommer från kabeln till summern från backsensorerna. Signalen vidare från ljusreläet till blinkersreläet och via kabel vidare till blinkers och helljuset (OBS anslutes efter bilens originalrelä på kabeln). Du får naturligtvis mata reläerna med egenström.

Risken att strömmen går bakvägen vid helljus och blinkers motverkar stömbrytaren på backsensorerna.
//Tommy
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Det här är ju modellen..
Elektromagnetisk parkeringssensor som man sätter innanför stötfångaren..

Alltså inga hål eller ingrepp...

Ingen som provat att montera ??
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    144,1 KB · Visningar: 105

B.Carlssons

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14347
Medlemskap
2024
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Det verkar som att alla sensorkablar bara är c:a 2,5m. Någon som vet om det går att förlänga dom? Jag har aldrig sett sådana kontakter förut.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Har ennå ikke funnet en kabel som en ikke kan forlenge, selv om det har vært noen som var i overkant komplisert. Men det involverer å kappe kabelen finne en passende kabel som en så lodder inn som forlengelse. Marerittet var en kabel som viste seg å inneholde 4 koakskabler pluss noen ledninger og separat skjerm rundt ledningene ikke koblet til den yttre skjermen på hovedkabelen.

Kablene du ser på her har få ledere og muligens en skjerm, så loddebolt - et utvalg krympestrømper og loddetinn + flux, sammen med endel tolmodighet så forlenger en kabelen :D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Jag håller på att beställa 4 sensorer och har ställt följande frågor till leverantören:

1) går det att justera avstånd per sensor (0 - 5 m)?
2) hur ansluter man en saftblandare eller en LED-belysning under bilen (via relé?)?
3) glömde fråga om förlängningskablar, men detta kan göras senare...

Min tanke, som flera av er har nämnt tidigare, är att försöka förhindra inbrott och skadeverkan. 2 sensorer längs sidorna, en mot takluckan och en mot bakdörrar borde räcka. När tjuven väl har passerat dörren eller takluckan, då hjälper inga larm längre, skadan är redan skedd. En uppringning via GSM däremot är helt OK, då kan man ta sig till husbilen för att åtgärda skador som man inte har lyckats förebygga...

Den här leverantören brukar bjuda på rabattkoder eller månadsrabatter som tar ut frakten i alla fall. Återkommer när svaren har droppat in.

förebyggande.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Tack JANKRO, det var mig en hel del sensorer till 1/3 av priset vad mina kommer att kosta. Min förhoppning är att leverantören ska hjälpa mig med frågor kring anslutning, längre kablar och ev. uppkoppling till kraftig belysning (under bilen). Tanken är att "avskräcka" den som vill göra ett försök...

Det andra och ännu större problem vi har är alla får i Norge, dessa är inte rädda för varken ljud eller belysning, snarare tvärt om. Den som hittar lösning mot den typen av terror kommer att bli miljonär... : )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: smart lösning med parkeringssensor

Vi har köpt sensorer (inlägg #53) och fått svar från leverantören om att man kan koppla ljus/ljud via en relä utan problem. Detta har dom testat (på buzzer utgång) för vår skull. Om ett par veckor vet vi utgången när allt är installerat. Apropå kabellängden, det ska gå att "löda" ihop längre kablar. Länk till lödtipis (YouTube) för "oss" nybörjare.
 
Toppen