• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slå slag i saken!

F

F.d. 3088

Guest
Hej Vi var i Västervik med omnejd i helgen. När vi kom till hamnen där det finns ett visst antal husbilsparkeringar utmärkta stod där Bengts tivoli uppställt, jag frågade då turistbyrån var jag kunde parkera blev anvisad plats en km väster om viken. men eftersom vår bil får rum i en vanlig p-ruta ställde jag mig i hamnen på en sådan.
Skyltningen i hamnen kan tolkas på flera sätt rätt som det är passerar en HBK medlem (högt nummer 5??? och skallade att han fått böter, han stod på en ruta som skyltats med en husbil och ett rött streck över. Nu kommer poängen här startas ideligen trådar med vad som gäller för husbilar och dess parkering, stolar, bord, markis, grill, långbord mm
Mannen med P-boten i Västervik eller annan som fått p-Bot ställer upp och bestrider boten givetvis med Advokat som behärskar ämnet därefter blir det klara besked vad som gäller. Givetvis står Klubben för Advokatkostnad, inkomstförlust samt resa och traktamente. Med detta får vi ju lite sprutt på klubbkassan oxå, den bör ju räcka till förmodar jag. Vad säger ni go vänner här i forumet om denna ide

Gurra
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Gurra....så jag inte tolkar dej fel..du menar att en klubben skulle betala arvode till advokat och rättegångskostnader i varje fall av "egentolkad" felbot...och om rätten finner att man är skyldig.. skall klubben ändå betala dessa kostnader?

Om det är på detta vis jag tolkat det så tror jag att du skämtar...

//Pilot:confused:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Gurra....så jag inte tolkar dej fel..du menar att en klubben skulle betala arvode till advokat och rättegångskostnader i varje fall av "egentolkad" felbot...och om rätten finner att man är skyldig.. skall klubben ändå betala dessa kostnader?

Om det är på detta vis jag tolkat det så tror jag att du skämtar...

//Pilot:confused:

Jag talar om när jag skämtar. Tror nog att klubben har så god ekonomi att den klarar ett så litet mål som en P-bot, medlemsantalet är väll uppe i 6000 snart. Våra pengar skall ju användas så dom kommer samtliga medlemmar tillgodo vilket dom gör i det här fallet.
Från det ena till det andra Har du eller någon annan ideer på hur vårt kapital skall användas så det kommer samtliga medlemmar tillgodo vi skall väll inte spara på hög:confused:
OBS detta är en diskusionstråd och ingen motion

Gurra
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Jag talar om när jag skämtar. Tror nog att klubben har så god ekonomi att den klarar ett så litet mål som en P-bot, medlemsantalet är väll uppe i 6000 snart. Våra pengar skall ju användas så dom kommer samtliga medlemmar tillgodo vilket dom gör i det här fallet.
Från det ena till det andra Har du eller någon annan ideer på hur vårt kapital skall användas så det kommer samtliga medlemmar tillgodo vi skall väll inte spara på hög:confused:
OBS detta är en diskusionstråd och ingen motion

Gurra

Gurra, det var inte meningen att vara "stygg" mot dej du brukar ju ha bra förslag så det var därför jag blev förvånad över detta förslag som du måste förstå skulle komma att kosta klubbkassan på ett kick..vilken prioriteringsordnig hade du tänkt dej t.ex? Kan tänka mej vilket liv det skulle bli när klubben var tvungen att prioritera, det händer ju varje dag att någon känner att han/hon är felbemött el. dylikt i trafiken, p-platser, ställplatser m.m det hade blivit kö med ärenden för felbehandling och klubben hade fått ta på sej en roll som den inte är ämnad för.

Klubbkassan kan ju bl.a gå till olika arrangemang på olika lokal distrikt, men det finns säkert många ideer om hur den skall komma till sin rätt.

Mvh
Pilot
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Vi stod där på torsdagen,blev anmodade att byta plats av parkeringsvakten
då de första 5-6 platserna i raden var avsedda för bil m släp(husvagn)men
visst var det inte helt lätt att begripa skyltningen,särskilt som husbilar längre
bort (efter en tillfälligt uppställd p skylt) ej fick böter.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Hej Gurra. Om jag förstod ditt utlägg rätt så stod den husbil du menar på en ruta med rött streck över husbil. Var inte detta då en felparkering? Olle.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Idén, som sådan, tycker jag spontant låter mycket bra. Men i så fall måste det finnas någon slags filter, så man bara ställer upp i fall där man bedöms ha rimlig chans att vinna målet eller för att få juridisk tolkning på oklara saker.
Just i det här konkreta fallet är det väl ändå dömt att misslyckas - om jag nu inte missförstått din beskrivning på något sätt: En skylt av en husbil med ett rött streck över, kan det vara mer solklart att det är förbjudet att parkera med husbil där???:confused:

Lasse
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Gurra, det var inte meningen att vara "stygg" mot dej du brukar ju ha bra förslag så det var därför jag blev förvånad över detta förslag som du måste förstå skulle komma att kosta klubbkassan på ett kick..vilken prioriteringsordnig hade du tänkt dej t.ex? Kan tänka mej vilket liv det skulle bli när klubben var tvungen att prioritera, det händer ju varje dag att någon känner att han/hon är felbemött el. dylikt i trafiken, p-platser, ställplatser m.m det hade blivit kö med ärenden för felbehandling och klubben hade fått ta på sej en roll som den inte är ämnad för.

Klubbkassan kan ju bl.a gå till olika arrangemang på olika lokal distrikt, men det finns säkert många ideer om hur den skall komma till sin rätt.

Mvh
Pilot
Du var inte "stygg" Kassan bör ju vara sexsiffrig nu så den kostnaden vore nog inget problem. Vad gäller prioritering, detta ser jag som en så stor grej att det kan vara värt en peng, efter utslaget får ju vi med husbil klara direktiv hur man får parkera. Får kommuner göra egna skyltar, Skylten med husvagn och ett rött kryss över är hemgjord av en befintlig skylt som man klistrat ett rött kryss över. :confused:

Gurra
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Idén, som sådan, tycker jag spontant låter mycket bra. Men i så fall måste det finnas någon slags filter, så man bara ställer upp i fall där man bedöms ha rimlig chans att vinna målet eller för att få juridisk tolkning på oklara saker.
Just i det här konkreta fallet är det väl ändå dömt att misslyckas - om jag nu inte missförstått din beskrivning på något sätt: En skylt av en husbil med ett rött streck över, kan det vara mer solklart att det är förbjudet att parkera med husbil där???:confused:

Lasse

Nej så solklart är det nog inte. Det finns ingen skylt hos Transportstyrelsen som anger "förbjuden parkering för husbilar". Dvs. skylten är hemsnickrad och frågan gäller alltså om en sådan ändå gäller och detta skulle man alltså testa i ett överklagande.

Annat att testa på liknande sätt vore skyltar som anger "Camping förbjudet".
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Så var debatten igång. Så här ser jag på detta, om jag ser en förbudsskylt så inte funderar jag över om den är tillverkad av transportstyrelsen eller någon annan. Jag kan liksom dom flesta andra inte alla lagliga skyltar därför stannar jag inte om det ser ut som ett förbud. Olle.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Så var debatten igång. Så här ser jag på detta, om jag ser en förbudsskylt så inte funderar jag över om den är tillverkad av transportstyrelsen eller någon annan. Jag kan liksom dom flesta andra inte alla lagliga skyltar därför stannar jag inte om det ser ut som ett förbud. Olle.

Ävenså jag gör så, men dom mest vanliga skyltarna begriper jag. Här var ju tanken att det skulle bli klart hur en Husbil, Pb2 kontra personbil får parkera och om Kommuner får tillverka egna skyltar och ha andra hyss för sig. är det ingen mera än jag som vill komma fram till platsen där jag skall stå parkera stänga av motorn och njuta. Nu är det nästan mera regel än undantag att det springer runt folk o frågar om man kan stå över natt, tror du man blir lappad,gäller skylten mm. mm.
Föresten trodde intresset var större bland medlemmarna nästan fyrahundra har läst tråden. (jag vet att några läst flera ggr):D

Gurra
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Vittsen med att gå till domstol är ju att få ett prejudikat på att så här kan kommunerna inte gjöra. Som jag sagt på en annan tråd så lägger jag gärna några hundralappar till ett konto som kan användas för just detta ändamål. Blir vi några hundra så räcker det att driva en sådan talan.
Att belasta klubbkassan ser jag som i det närmaste omöjligt som läget är just nu. Om det kan införas i klubbstadgan att pengarna kan användas för detta eller liknade ärenden, är det ok för mig.
Frågan är vad det stod som skäl till p-boten?
Leffe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Slå slag i saken!

hej gurra.håller med dej.som ja skrev tidigare i ÖVERNATTN: I HUSBIL de behövs ett prejudicat i detta ärende.så har vi kvitto.kommer förr eller senare.e alldeles övertygad om detta...
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Bra Initiativ Gurra!


For meg er det den beste anvendelse, det å bruke medlems midler, på slike viktige spørsmål som angår en husbilist, hver aften.

Som tidligere nevnt av annet medlem (Fia T), om nødvendig, ekstra kronerulling/kasse for slike dedikerte viktige spørsmål i rettsvesen.


:mcride:
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Slå slag i saken!

Nej så solklart är det nog inte. Det finns ingen skylt hos Transportstyrelsen som anger "förbjuden parkering för husbilar". Dvs. skylten är hemsnickrad och frågan gäller alltså om en sådan ändå gäller och detta skulle man alltså testa i ett överklagande.

Annat att testa på liknande sätt vore skyltar som anger "Camping förbjudet".
OK, tack, där lärde jag mig något. Tydligen inte för sent ännu!

Lasse
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Slå slag i saken!

Hej Gurra
Det var jag som var den skyldiga på parkeringen i Västervik.
Som svar på frågan vad det stod på boten " SE SKYLTAR" var det ända som stod. Jag blev föbannad och vi åkte ner och fricampade strax utanför Västervik istället, nere i Gunnebo. Där var det lungt o skönt utan tivoli och griniga parkeringsvakter. Boten var på 300kr. Inga stora pengar men onödiga med anledning av en falaktig skylt. Nu är vi på Öland och åker runt lite i södra Sverige innan vi åker hem. Jag har faktiskt tänkt på att driva ärendet själv och tigger inga pengar från klubbmedlemmarna i HBK. Jag får se om jag aggerar eller betalar in boten.
Ha det :mad: :twitcy:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Slå slag i saken!

Hej Gurra
Det var jag som var den skyldiga på parkeringen i Västervik.
Som svar på frågan vad det stod på boten " SE SKYLTAR" var det ända som stod. Jag blev föbannad och vi åkte ner och fricampade strax utanför Västervik istället, nere i Gunnebo. Där var det lungt o skönt utan tivoli och griniga parkeringsvakter. Boten var på 300kr. Inga stora pengar men onödiga med anledning av en falaktig skylt. Nu är vi på Öland och åker runt lite i södra Sverige innan vi åker hem. Jag har faktiskt tänkt på att driva ärendet själv och tigger inga pengar från klubbmedlemmarna i HBK. Jag får se om jag aggerar eller betalar in boten.
Ha det :mad: :twitcy:
Se bara till att du tar proceduren rätt om du tänker agera. Jag vet inga detaljer men har hört att det är olika procedurer för om det är en p-bot eller en p-avgift. Oavsett har jag för mig att man måste betala först och sedan klaga. Det är alltför många rättsfall som inte kunnat gå till prövning därfär att man inte följt rätt gång i ärendet, klagat till rätt instans o.s.v. Kolla gärna med någon jurist. Det finns en del som svara på enkla frågor gratis men där det sedan kostar om ärendet skall drivas.

EssoJ
 
Toppen