• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skydd och larm som avskräcker

F

F.d. 17667

Guest
I denna tråd hoppas jag få råd och tips från er som har erfarenheter från skydd och larm som primärt avskräcker tjyven innan denne börjar bryta i husbilen. Att tjuv tar sig förbi alla lås och larm är jag övertygad om...om denne bestämmer sig för det...men kan jag få tjyven att ompröva sitt beslut genom avskräckande åtgärder så blir jag nöjd.

Tips på lås, ljud, ljus tas tacksamt emot gärna med länk till produkt och inköpsställe.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Skydd och larm som avskräcker

Hej
Nortronix NX5 har möjlighet att ansluta sensorer som varnar om någon rör sig utanför bilen. Att då låta larmet utlösas borde avskräcka innan tjuvarna hinner ställa till några skador. Larmet säljs bla. av JR larm i Lindome. Jag har ett monterat i min bil och är nöjd.
NX5 Gaslarm - J.R Larmcenter


Beskrivning

NX-5 används som ett personligt säkerhetslarm.
Larmet är i huvudsak framställt för husbilar, husvagnar och lastbilar. Larmet har många anslutningsmöjligheter,
som gör att man kan ansluta och utrusta larmet efter specifika behov och önskemål. På natten varnar larmet med 4 olika sensorer för gasläckage, brand, sövande gaser.


Med utvändiga sensorer (tillbehör) får man automatiskt larm om någon person uppehåller sig utanför fordonet.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Skydd och larm som avskräcker

:):)

Har nu genomfört "morgonrundan" på cykeln....och vad finner jag då jag kliver av cykeln och öppnar tråden igen....
Jo, bra förslag på lösningar. Nu har jag lite att "grotta" ner mig i.

Tackar allra ödmjukast...fantastiskt forum...
:):)
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Skydd och larm som avskräcker

Hej..
Bra tråd, bra tips och råd...
Själv tänker jag installera Biltemas backsensorer, Kjell o Co har ngt liknande. På en parkering i Denia i Spanien, blev jag väckt av att ngn slog hårt på framrutan kl 03, jag aktiverade inbrottsslarmet mer eller mindre av misstag och 3 ynglingar sprang snabbt därifrån. Det finns ngn medlem här i HBK som har Biltemas, (de aktiveras t.o.m av kaninerna på Gotland). Finns det ngn som har andra erfarenheter..? Ska även använda dem som just backsensorer då jag tyvärr backat på en stolpe med höger bakhörna.. Backkameran ser ju bara rakt bak..
Libom
Bo Mårtensson
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Bilagor

  • askal.png
    askal.png
    40,6 KB · Visningar: 1.515
  • Hundbilder%20362.jpg
    Hundbilder%20362.jpg
    52,7 KB · Visningar: 8

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skydd och larm som avskräcker

Har inget larm själv...men känner en som har skaffat det här larmet. Med bla skalskydd, avlyssning och styrning via mobil samt lätt att installera.
HBK medlem har visst någon form av rabatt också.


Jag har ett Vikinglarm hemma sedan åtskilliga år, det fungerar klockrent. Har inomhussiren som kan spränga trumhinnor!

Falsklarm två gånger, troligen av solblänk i sensorn. Byte av batterier i sensorerna en gång om året är allt som behövs.

Samt naturligtvis ett kontantkort som måste förnyas varje år.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Skydd och larm som avskräcker

En får tacke för fortsatt goda tips. Det håller en sysselsatt :) och det var ju meningen. Samtidigt får jag mig en funderare på vad jag verkligen vill ha. Har inte landat riktigt än.
:):)
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Skydd och larm som avskräcker

Har inget larm själv...men känner en som har skaffat det här larmet. Med bla skalskydd, avlyssning och styrning via mobil samt lätt att installera.
HBK medlem har visst någon form av rabatt också.

Husbilslarm med GSM och iPhone/Android App utan månadskostnader - Vikinglarm AB

Avskräckande trix kan ju vara en hundskål och en liten bild på utsidan.
Tror faktiskt att hunden är bästa skyddet! Allt annat gynnar nog larmnfabrikören..mest.Men jag förundras över att så många engagerar sig i "problemet". Skulle var fint att höra mer om resorna som inte gick fel! Dock förstår jag det fruktansvärda att ha blivit utsatt!
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Skydd och larm som avskräcker

Tror faktiskt att hunden är bästa skyddet! Allt annat gynnar nog larmnfabrikören..mest.Men jag förundras över att så många engagerar sig i "problemet". Skulle var fint att höra mer om resorna som inte gick fel! Dock förstår jag det fruktansvärda att ha blivit utsatt!

Har du hunden bor i bilen när den är parkerad och obebodd hemma och på resor?
JOE
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Skydd och larm som avskräcker

Är det någon av er som har larmdetektor på utsidan "parallellkopplad" till ljuspunkt/ljusslinga också på utsidan. Själv har jag en LEDslinga monterad under/utefter hela markisfästet och en tanke jag har är att den ska tändas upp samtidigt med att larmdetektor av något slag indikerar "närvaro"
Fortsatt tacksam för tips och erfarenheter.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Skydd och larm som avskräcker

Jo jag hade på förra bilen kopplat ytterlampan till en rörelsevakt som tände ljuset när det var mörkt ute.
Bra när man kom till bilen på kvällen och det märktes tydligt att personer avlägsnade sig från bilen när ljuset tändes.
Har inte kommit så långt ännu på nuvarande bilen men det har ju bara gått 4 år...

Däremot har jag pluggat låscylinder till dörrar så att man inte bara kan slå i en mejsel och vrida runt.
Dessutom ett utvändigt lås från Fiamma som spärrar dörren så man måste ta gångjärnsida om man vill in och detta tar ju lite mer tid.

Det handlar ju om att det ska se så besvärligt ut som möjligt.
Ett plus är att ha en integrerad bil för dessa är inte så lätta att träna på för buset som standard Fiat hytt.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Skydd och larm som avskräcker

Jo jag hade på förra bilen kopplat ytterlampan till en rörelsevakt som tände ljuset när det var mörkt ute.
Bra när man kom till bilen på kvällen och det märktes tydligt att personer avlägsnade sig från bilen när ljuset tändes.
Har inte kommit så långt ännu på nuvarande bilen men det har ju bara gått 4 år...

Däremot har jag pluggat låscylinder till dörrar så att man inte bara kan slå i en mejsel och vrida runt.
Dessutom ett utvändigt lås från Fiamma som spärrar dörren så man måste ta gångjärnsida om man vill in och detta tar ju lite mer tid.

Det handlar ju om att det ska se så besvärligt ut som möjligt.
Ett plus är att ha en integrerad bil för dessa är inte så lätta att träna på för buset som standard Fiat hytt.

Tack för ditt svar...misstänkte att jag inte var först med tanken....kanske på "tusende" plats :)
Jo, jag är helt inne på den linjen...att helst försöka avskräcka så att brytandet aldrig påbörjas.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Skydd och larm som avskräcker

Har den här på landet utanför dasset...tänder på ca 10m om man vill. Med 180 graders vinkel och ställbara lampor som är en stor fördel.
Finns billigt skräp som inte lyser ordentligt... men den här fungerar och går att flytta med enkel infästning. Funderar på att göra en limmad infästning för HB.
Kanske inte bara med tanke på att skrämma tjyvar utan även annat knytt .

IQ sensortech LED strålkastare Lumi batteridriven
 
Toppen