• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skydd mot inbrott via framdörrarna

HasseJornen

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Järfälla, Stockholm
HBK-Nr
20561
Medlemskap
2024
Hittade den här grunkan som ska skydda mot inbrott genom framdörrarna.

Den rätt taskiga konstruktionen av framdörrarna på Fiat Ducato gör ju att man enkelt kan öppna dörren utan att det hörs och nästan inte syns. Skyddsplåten ska skydda mot detta.

Någon som provat?

 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Den här kommentaren brukar alltid komma när det gäller framdörrarna, och denna gång från mig :)
Den enklaste lösningen är att använda bilbältena, vira ett varv runt armstödet i dörren, lås som vanligt. Med rätt position på stolarna går det inte att få upp dörrarna ens några millimeter. Mycket lätt att låsa upp, med ett tryck på upplåsningen flyger dom upp. Bara ett tips!
 

HasseJornen

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Järfälla, Stockholm
HBK-Nr
20561
Medlemskap
2024
Jag har monterat HEOsolutions dörrlås. Tycker de har bra passform och kvalité samt stabila. Har även monterat PRICstop, på förardörrens insida.
Hur svårt var det att montera PRICstop?
De andra lösningarna med extra lås är nog bra, men jag tar gärna bort grundproblemet.

Jag ska prova att koppla bilbältet. Det var ett bra tips värt att prova.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Hur svårt var det att montera PRICstop?
De andra lösningarna med extra lås är nog bra, men jag tar gärna bort grundproblemet.

Jag ska prova att koppla bilbältet. Det var ett bra tips värt att prova.
Det enda besvärliga var att få bort dörrsidan. Den satt verkligen ordentligt fast i sina plastnitar. Annars väldigt enkelt.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vi har gjort en enkel lösning med en hake mellan stol och dörr som är helt stum när den är hakad. Alltså inget glapp/spel så att det inte går att rycka loss haken som också sitter så långt ned att den inte nås med handen om lilla rutan tagits bort.
Öglan är skruvad i dörrplåten och haken sitter med en wire monterad i den fasta delen av stolsramen och som sagt inget glapp.

Bodelsdörren är försedd med ett extra 7-tillhållarlås med kraftig låsregel

HB dörrstopp.jpg
 
Senast ändrad:

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Vi har gjort en enkel lösning med en hake mellan stol och dörr som är helt stum när den är hakad. Alltså inget glapp/spel så att det inte går att rycka loss haken som också sitter så långt ned att den inte nås med handen om lilla rutan tagits bort.
Öglan är skruvad i dörrplåten och haken sitter med en wire monterad i den fasta delen av stolsramen och som sagt inget glapp.

Bodelsdörren är försedd med ett extra 7-tillhållarlås med kraftig låsregel

Visa bilaga 194041
Smart för framdörrarna. Har du några bilder på låset i bodelsdörren.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag är lite fundersam, skulle något hända och det blir bråttom ut för oss så vill jag bara kunna öppna inte några band å så som är i vägen, svår avvägning
Lwnnart

Ja det är viktigt att veta hur man kommer ut ur bilen på ett snabbt sätt om det skulle uppstå brand, bäst är ju att öva på detta i förväg. Eftersom det mesta elektriska samt gasoldriven utrustning finns i mitten av bodelen så ska man ju inte passera det utrymmet vid utrymning. Sover man i en alkov så kan en bra utrymningsväg vara att komma ut genom de främre dörrarna. Är sängarna bak i bilen bör man öva på att komma ut genom de bakre fönstren eftersom bodelsdörren kan vara blockerad av elden och de främre dörrarna inte är något alternativ till utrymningsväg och då är ju olika typer av inre låsningar med bälten eller vajrar inte något bekymmer. Eftersom jag är lite yrkesskadad så har vi testat/övat olika utrymningsalternativ och det är enkelt att komma ut genom ett fönster om man gör på "rätt" sätt.
 
Toppen