• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skydd mot inbrott via framdörrarna

HasseJornen

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Järfälla, Stockholm
HBK-Nr
20561
Medlemskap
2024
Hittade den här grunkan som ska skydda mot inbrott genom framdörrarna.

Den rätt taskiga konstruktionen av framdörrarna på Fiat Ducato gör ju att man enkelt kan öppna dörren utan att det hörs och nästan inte syns. Skyddsplåten ska skydda mot detta.

Någon som provat?

 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Funderar lite på diverse inlägg här. Det som slår mig är att vissa bygger Fort Knox trots dom sover i husbilen ! Då vi är ute duger det vanliga låsen, varför låsa med band, wire, hakar då du är i bilen ? Tar det eld så är det kört, finns inte mycket logiskt tänkande då. Och ofta brinner det ju på nätterna. När vår husbil står så har vi hakar i framdörrarna och ett rejält ASSA lås i bodellen. Men som vanligt, vill tjuven in så nog kommer han in och skiter väl i alla mina låsningar.
Så tänker jag !
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Funderar lite på diverse inlägg här. Det som slår mig är att vissa bygger Fort Knox trots dom sover i husbilen ! Då vi är ute duger det vanliga låsen, varför låsa med band, wire, hakar då du är i bilen ? Tar det eld så är det kört, finns inte mycket logiskt tänkande då. Och ofta brinner det ju på nätterna. När vår husbil står så har vi hakar i framdörrarna och ett rejält ASSA lås i bodellen. Men som vanligt, vill tjuven in så nog kommer han in och skiter väl i alla mina låsningar.
Så tänker jag !

Att låsa ordentligt, även när man sover i bilen, är inget fel. Det är ju inte ovanligt att det blir besök i husbilarna vi övernattningar på rastplatser osv och då är ju tex spännband/vajer ett alternativ om man i förväg har gjort en utrymningsbedömning. Ligger man baktill i bodelen så är ju inte utrymning via framdörrarna ett bra alternativ, då är det genom bakre fönstren som man skall ut igenom( det mesta elektriska utrustningarna och gasolutrustning som kan tänkas antändas finns ju vanligen i mittendelen så bodelsdörren kan vara blockerad. Sover man i en nedsänkt säng i en helintegrerad bil blir det genast lite svårare att utrymma, det kan vara svårt att komma ut genom framdörrarna och mittendelen kan vara blockerad vid brand.
Som jag nämnt tidigare i tråden så är det viktigt att i förväg öva hur man skall komma ut så att det sitter inpräntat i hjärnan. Tyvärr så är det ju så att vid ett chockartat tillstånd så säger ju hjärnan att vi skall ut samna väg som vi kom in och då gäller det att veta vilken bästa vägen är ut och "tala om för hjärnan" att nu måste vi välja den för ögonblicket rätta vägen ut.

Som tur är, är ju inte sannolikheten för brand särskilt stor men konsekvenserna kan vara förödande, därför viktigt att vi vet hur vi dels skall kunna minska sannolikheten ytterligare, dels minska konsekvenserna genom att kunna utrymma snabbt på rätt sätt, så lycka till med era övningar och genomgång av ytrymningsmöjligheter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror att det är viktigare att göra ett bra/säkert val av övernattningsplats där man känner sig trygg, t.ex att inte sova efter de stora europavägarna.
Ifall man nu känner så pass stor otrygghetskänsla att man känner sig tvingad att dra vajrar/spännband kors o tvärs i husbilen, känns det för mej som det skulle förta frihetskänslan med husbil.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Med anledning av denna tråden kollade jag min nio av varandra oberoende larm idag:
  • Glaskrosslarmet: Larmar med ljudsignal när jag skramlar med nycklarna - check
  • Fordonslarmet: Larmar med ljudsignal när jag öppnar någon dörr eller lucka, både utifrån och inifrån samt om jag slår på tändningen - check
  • IR-larmet: Larmar till mobilen när jag rör mig i främre halvan av husbilen - check
  • Radarlarmet: Larmar med summer vid sängen när jag rör mig inom 2m från bodelsdörren - check
  • Gaslarm golv: Larmar med ljudsignal när jag pyser ut lite gasol - check
  • Gaslarm tak: Larmar med ljudsignal när jag släcker ett stearinljus nära larmgivaren - check
  • Startlarm: Larmar till mobilen när jag startar motorn - check
  • Zonlarm: Larmar till mobilen när jag flyttar husbilen ur zon - check
  • Fönsterlarmet: Larmar med ljudsignal när jag öppnar fönstret vid sängen - check
  • Klocklarmet: Larmar när jag sätter atomuret på väckning - check
  • Diesel och gasolrumslarm hemma: Larmar med hög ljudsignal när jag är inom ½m från tanklocket - check
Ibland vrider jag sätena med ryggen utåt så tar det lite längre tid för en angripare att ta sig in genom framdörrarna. Till sist har vi en lätt liten bom i aluminium som vi skulle kunna spärra bodelsdörren inifrån men det har vi aldrig gjort i modern tid.

Ja, jag vet - Gunilla blir galen på mig ibland - men elektronik är min enda hobby. Sen har jag lärt mig lite om försåtsminering 1995.

PS! De olika larmen används efter behov. DS
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Med anledning av denna tråden kollade jag min nio av varandra oberoende larm idag:
  • Glaskrosslarmet: Larmar med ljudsignal när jag skramlar med nycklarna - check
  • Fordonslarmet: Larmar med ljudsignal när jag öppnar någon dörr eller lucka, både utifrån och inifrån samt om jag slår på tändningen - check
  • IR-larmet: Larmar till mobilen när jag rör mig i främre halvan av husbilen - check
  • Radarlarmet: Larmar med summer vid sängen när jag rör mig inom 2m från bodelsdörren - check
  • Gaslarm golv: Larmar med ljudsignal när jag pyser ut lite gasol - check
  • Gaslarm tak: Larmar med ljudsignal när jag släcker ett stearinljus nära larmgivaren - check
  • Startlarm: Larmar till mobilen när jag startar motorn - check
  • Zonlarm: Larmar till mobilen när jag flyttar husbilen ur zon - check
  • Fönsterlarmet: Larmar med ljudsignal när jag öppnar fönstret vid sängen - check
  • Klocklarmet: Larmar när jag sätter atomuret på väckning - check
Ibland vrider jag sätena med ryggen utåt så tar det lite längre tid för en angripare att ta sig in genom framdörrarna. Till sist har vi en lätt liten bom i aluminium som vi skulle kunna spärra bodelsdörren inifrån men det har vi aldrig gjort i modern tid.

Ja, jag vet - Gunilla blir galen på mig ibland - men elektronik är min enda hobby. Sen har jag lärt mig lite om försåtsminering 1995.

PS! De olika larmen används efter behov. DS

Hehehe... :D :cool: Kenth du är verkligen en larmnörd, men jag saknar ett larm, ett yttre larm som reagerar på ifall någon rör sig nära utanför husbilen o_O
 
W

Weckman

Guest

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Den "påhittade" lösningen som jag nämde i ett tidigare inlägg med hakar för säkring av dörren är lätt åtkomliga och lika enkelt som den vanliga dörröppnaren.
Så inget hinder vid utrymning. Däremot kan jag hålla med om att vajrar och spännband kan ta en viss tid att få loss.
....om man inte använder skothake :)
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hehehe... :D :cool: Kenth du är verkligen en larmnörd, men jag saknar ett larm, ett yttre larm som reagerar på ifall någon rör sig nära utanför husbilen o_O
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Med anledning av denna tråden kollade jag min nio av varandra oberoende larm idag:
  • Glaskrosslarmet: Larmar med ljudsignal när jag skramlar med nycklarna - check
  • Fordonslarmet: Larmar med ljudsignal när jag öppnar någon dörr eller lucka, både utifrån och inifrån samt om jag slår på tändningen - check
  • IR-larmet: Larmar till mobilen när jag rör mig i främre halvan av husbilen - check
  • Radarlarmet: Larmar med summer vid sängen när jag rör mig inom 2m från bodelsdörren - check
  • Gaslarm golv: Larmar med ljudsignal när jag pyser ut lite gasol - check
  • Gaslarm tak: Larmar med ljudsignal när jag släcker ett stearinljus nära larmgivaren - check
  • Startlarm: Larmar till mobilen när jag startar motorn - check
  • Zonlarm: Larmar till mobilen när jag flyttar husbilen ur zon - check
  • Fönsterlarmet: Larmar med ljudsignal när jag öppnar fönstret vid sängen - check
  • Klocklarmet: Larmar när jag sätter atomuret på väckning - check
  • Diesel och gasolrumslarm hemma: Larmar med hög ljudsignal när jag är inom ½m från tanklocket - check
Ibland vrider jag sätena med ryggen utåt så tar det lite längre tid för en angripare att ta sig in genom framdörrarna. Till sist har vi en lätt liten bom i aluminium som vi skulle kunna spärra bodelsdörren inifrån men det har vi aldrig gjort i modern tid.

Ja, jag vet - Gunilla blir galen på mig ibland - men elektronik är min enda hobby. Sen har jag lärt mig lite om försåtsminering 1995.

PS! De olika larmen används efter behov. DS

Jag läste om en kille som satte sirener modell större inmonterade i nackstödet i bilen. När en idiot sedan kom och skulle stjäla bilen så blåste han trumhinnan så killen som ägde bilen åkte på skadestånd.
Men det kanske det var värt ;)
 

SiggeD

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Växjö
HBK-Nr
4517
Medlemskap
2024
Vad gör man om man får en kofot genom framrutan och ett gäng står utanför och ber en komma ut. Man är nog så tvungen att komma ut och lämna över vad man har. Det är väl bara plånbok med kort och en telefon. Mer av värde finns nog inte i bilen, men dom kanske tar den.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad gör man om man får en kofot genom framrutan och ett gäng står utanför och ber en komma ut. Man är nog så tvungen att komma ut och lämna över vad man har. Det är väl bara plånbok med kort och en telefon. Mer av värde finns nog inte i bilen, men dom kanske tar den.

Ifall detta händer har man nog valt fel plats för övernattning, låter som en typisk "no go zon"
Eller så har man halkat efter med avbetalningarna till fel typ av kreditgivare o_O
 
W

Weckman

Guest
Vad gör man om man får en kofot genom framrutan och ett gäng står utanför och ber en komma ut. Man är nog så tvungen att komma ut och lämna över vad man har. Det är väl bara plånbok med kort och en telefon. Mer av värde finns nog inte i bilen, men dom kanske tar den.
Ja va fan gör man?? Har man en massa spännband, hakar, sjutillhållarlås och allt man fått tips om i denna tråd, så Är det bara hoppas dom tröttnat på att vänta på att Vi ska ta oss ut. Lär ju ta lite tid så att säga.
Men vissa har ju tränat för att ta sig ut snabbt, Lycka till!!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja va fan gör man?? Har man en massa spännband, hakar, sjutillhållarlås och allt man fått tips om i denna tråd, så Är det bara hoppas dom tröttnat på att vänta på att Vi ska ta oss ut. Lär ju ta lite tid så att säga.
Men vissa har ju tränat för att ta sig ut snabbt, Lycka till!!

Man kan ju sätta på kaffe å bju på lite gofika :bye:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Beträffande larmad bil och framdörrar, jag trodde det var så att om man borrar hål så kan man därmed pilla upp/låsa upp framdörren (förardörren) på samma sätt som med en nyckel, dvs man stänger även av larmet.
Hur är det med det?
Trodde är kass, har aldrig funkat. Larma på bilen så dörrarna låser sig och öppna med nyckel. Och vad händer när du öppnar dörren?
 
Toppen