• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SKRAMMEL

F

F.d. 29989

Guest
Sv: SKRAMMEL

En liten tanke när det gäller skrammel och åkkomfort. Vilket lufttryck kör ni på? Det gjorde stor skillnad när vi anpassade lufttrycket efter däckstillverkarens rekommedationer, i stället för de 5,5 bar som husbilstillverkaren angivit. :)
Detta var (är) en ny intressant tråd! Däcktryck? Vad kör ni på? Har ni gått ifrån stenhårda 5,5 kg.
Jag har Continental 16" C-däck, original Dethleffs-monterade (4t bil). Vad rekomenderar ni?
Mvh Philip
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: SKRAMMEL

"Antiglid" som man köper på rulle är husbilistens bästa vän. Under allt som kan glida och mellan allt som kan skramla. 3 rullar gick det åt för mig innan jag var nöjd. Inte ens div flaskor i toalettskåpen trillar ikull. Perfekt runt vinflaskorna också så de kan stå tätt ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: SKRAMMEL

Detta var (är) en ny intressant tråd! Däcktryck? Vad kör ni på? Har ni gått ifrån stenhårda 5,5 kg.
Jag har Continental 16" C-däck, original Dethleffs-monterade (4t bil). Vad rekomenderar ni?
Mvh Philip

Jag har Michelin däck så jag frågade Michelin direkt. Om man kör annat fabrikat bör man nog kolla med dom! Annars kör jag 4,3-4,5bar fram 4,8-5bar bak. axelvikter Ca 1750 Kg fram och 2000Kg bak. Skall jag åka långt på fina vägar höjer jag några tiondelar runt om.
Däcksdimension 215/75-16 :)
 
Toppen