• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SKRAMMEL

F

F.d. 2621

Guest
Allting i husbilen fungerar perfekt - med ett undantag - skramlet i bestick- och kastrullådorna när man kör på ojämnt underlag!

Vi har väl som de flesta andra försökt med att lägga ner handdukar el dyl för att dämpa skramlandet en del, men någon kanske har en annan effektiv lösning på detta tekniskt (!) oerhört avancerade problem?

Jag försökte en gång att klä in besticklådan med undermedlet silvertejp, men det gav ingen nämnvärd effekt och fult och dumt blev det också. Kanske man ska lägga besticken i små tygpåsar?

Tallrikar i olika storlekar, dricksglas, kaffekoppar mm utgör inget problem sedan vi övergick till engångsdito, de skramlar inte och är dessutom välgörande lätta i vikt.

Nu ska det bli intressant att höra goda förslag!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: SKRAMMEL

Det var som jag befarade - här finns tydligen inga riktiga "tekniker", som kan lösa detta problem!

Höj radion . . . . . . . lika dåligt tips som att använda hörselskydd!

Bestick med träskskaft . . . . . . . och kastruller, lock, byttor, stekpannor mm mm??

Gummiband . . . . . . kring allt det andra?? Jojo . . . . elvispen t ex med alla tbh mm!

Det är klart att vi äter och dricker ur engångsprylar, som är både hygieniska, miljövänliga, lätta och skrammelbefriade! Vi vill ju inte använda oss av grejor som måste diskas i snålspolande ljummet vatten för att inte göra av med för mycket gasol och fylla på för mycket i gråvattentanken och slutligen bli avtorkade med sunkiga handdukar!

Nej, det är nog dag att koppla över till Gnälltråden!?! Och att bara köra på asfaltvägar!
 

Jorma & Leena

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Flen
HBK-Nr
962
Medlemskap
2024
Sv: SKRAMMEL

Vi har klippt till halkskydd i bestickslådan,då åker inte besticken omkring.mellan tallrikarna har vi halkskydd.till kastrullerna har jag satt tunna diskunderlägg funkar för oss.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: SKRAMMEL

Vi har köpt antiglid duk på rulle och klippt till den och lagt i besticklådan och alla skåp. Även i grytskåpet fungerar perfekt inget skrammel. Dom finns i olika färger och är billiga.
MVH Gunilla
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: SKRAMMEL

Jag andvänder svart boudimassa för bilens underede....
Andv. maskeringstejp på åsarna innan jag sprayade på massan, och lade sen svart glidskydd i botten och som jag då fäst med transparant siliconbädd under.
Under lådan så klistrade jag även fast glidskydd på åsarna, för isolera ev. ljud mera.
Detta fungerar bra för mig.......
Själva det rasslande plastika ljud, när man drar ut lådan skall jag även försöka få bort....har inte kommit så långt ännu. Kankse andra har några ideér.

mvh Stig
DSC_0307.jpg
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: SKRAMMEL

Vi hade samma problem med besticken!
Klippte till bitar av diskunderlägg i varje fack. Tyst blev det :)

Fru Myra
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: SKRAMMEL

Vi har små frottéhanddukar på hyllor och i botten på lådor. Inget ljud från porslin, glas, stekpannor, burkar, konserver mm. Fördelelen är också att disken inte behöver var helt torr när man ställer in i skåpen. Kompositskaft på bestiken. Detta funkar kanon. Lite skrammel från ugnsplåten/gallret ibland, samma lösning, med frottéhanduk är det fixat. Mvh Philip.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: SKRAMMEL

Besticklådan kanske man kan få tyst på till en del, men resten?!

Innan jag bygger om hela bilen enligt Jappes geniala förslag ovan, så vill jag prova att dra alla köksgeråden efter bilen i en liten kärra. I den kan ju även annat få åka med.

Köksgeråd - ett märkligt ord förresten. Ge råd om köket???
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: SKRAMMEL

En liten tanke när det gäller skrammel och åkkomfort. Vilket lufttryck kör ni på? Det gjorde stor skillnad när vi anpassade lufttrycket efter däckstillverkarens rekommedationer, i stället för de 5,5 bar som husbilstillverkaren angivit. :)
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: SKRAMMEL

Prövade 5,5 kg tryck förrförra sommaren!
Det experimentet kostade mig 2 nya däck!
De spränges med knall (vid olika tillfällen!). :mad:

skramlande luckor är egenligen lätta att få tysta:
köp "möbelltassar" i filt och klipp rakt över.
En halva i varsitt nedre hörn på takskåpsluckornas
baksidor så blev det verkligen tyst.

Träskruv i inredningen som släpper efter många års tjänst
byter jag mot maskingängad skruv och mutter.
Numera är "dinetten" tyst och stadig igen. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8332

Guest
Sv: SKRAMMEL

Vi har lagt halkskydd i samtliga skåp, mellan tallrikar och fat och i besticklådan.Tallrikar och koppar,där använder vi plast (melamin tror jag det heter) och upplever inte att det skramlar väldigt mycket. Då är vårt skrammel från rullgardinerna betydligt värre.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: SKRAMMEL

Vi lägger en liten skiva halkskydd emellan varje tallrik (Melamin), sedan är det halskydd på alla hyllor. Glas (plast) står i små plastkorgar med halkskydd i botten. Även mellan kastruller m.m. lägger vi halkskydd. Besticken tycker jag inte är ett stort problem hos oss. Däremot skramlar fönstren en del. Från ugnen kom också en del ljud, men där har vi lite diskduk emellan långpanna och galler. :)
 
Senast ändrad:
G

GunDogs

Guest
Sv: SKRAMMEL

Köksgeråd - ett märkligt ord förresten. Ge råd om köket???

Det heter ju även husgeråd. Kommer möjligen från tyskans "geräte" = redskap, eller…?

F.ö. hade vi en gång en inplastad sex-pack mineralvatten som stod i duschen och gnisslade.
Det tog ett tag innan vi förstod var ljudet kom ifrån ;)
 
Toppen