Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping
Detta håller jag helt och hållet med om, hela campingbranschen övergår i dagsläget till förhandsbokningar vilket gör det svårt för den rörliga delen av campingen.
Det är något som hela branschen bör se över hur vi kan hitta en lösning på och där SCR tillsammans med oss som arbetar i branschen bör arbeta tillsammans med.
Jag själv gillar inte att planera min semester i detalj heller, utan tar hellre dagarna som de kommer och gör nya planer efter hur jag vill spendera min semester, sitter och planerar ett husbilsköp inför nästa säsong dessutom.
Vi måste hitta en bra balans mellan de som vill planera sin semester och gärna bokar ett år i förväg och de som inte vill boka alls.
Dock har trenden de senaste tio åren visat att förhandsbokningarna ökar för varje år, mest bland barnfamiljer och husvagnsgäster, men även de senaste fem åren bland par och husbilsgäster.
Jag har alltid en del platser som inte går att förhandsboka, just för att kunna erbjuda den rörligheten och friheten som finns i det.
Samtidigt så vill jag i det hitta ytterligare en balans som är väldigt viktig för mig och företaget, att göra så beläggningen är så hög som möjlig. Det är ju ändå det jag lever på.
Det är ett svårt jobb att hitta den balansen, det är mycket analyserande av hur mycket förhandsbokningar mot drop-in gäster vi har varje dag, över flera års tid för att hitta så att jag inte skall behöva tacka nej till någon gäst som söker boende och samtidigt inte står med tomma campingtomter under en period där jag kan få fullt.
Hotellen, flygbolagen och resebolagen ligger där flera år före campingbranschen. Men det är ett arbete som påbörjats men som kommer ta tid. Många stora campingar ligger idag väldigt långt fram.
De andra branscherna har anställda som enbart jobbar med detta och inget annat, som är välutbildade i statistisk analys och i ekonomi, för campingbranschen som består av majoritet familjeföretag så finns inte det utrymmet att ta in någon som sitter med detta på heltid, och själv hinner vi inte riktigt med att göra det fullt ut som vi vill. De flesta i branschen har dessutom inte dessa utbildningar och kunskap, utan vi lär oss efterhand.
Våra arbetsdagar är aldrig desamma, en dag står vi i köket och lagar mat åt gästerna, dagen efter städar vi servicehus, sen reparerar vi saker på anläggningen som gått sönder, rensar avlopp, står i receptionen, sysslar med bokföring m.m. Det som gör jobbet intressant.
Därav har vi svårt att komma ifatt. Dock är vi några i branschen som sitter och brinner för detta och arbetar tillsammans för att hitta enklare sätt att analysera våra anläggningar för att få rätt balans. Utveckling av våra datasystem är här viktigt, något vi arbetar mycket med under eftersäsongen när vi stängt campingen, då vi inte får ha öppet för kommunen, samtidigt som vi skall jobba med något annat på deltid för att kunna betala våra räkningar.
När vi nu planerar för specifika platser för husbilar, som är något mindre än en vanlig campingtomt, har en hårdgjord yta där man står säkert även om det är blött ute så ser vi att det är majoritet av drop-in gäster på dessa platser. Det förbokas inte lika mycket av dessa platser som övriga campingtomter.
Många husbilsgäster som vill förboka väljer i dagsläget vanliga campingtomter och sätter upp tält till husbilen och stannar längre perioder.
Medans på de specifika husbilsplatserna så stannar gästerna i snitt 2 dygn.
Samtidigt så har vi denna sommaren märkt tydligt att under långa regniga perioder så står nästan dessa platser tomma under flera dagar. Något som vi är väldigt oroliga över vilket leder till att vi tenderar att försöka boka in även dessa platser. När då solen väl tittar fram så står platserna helt fulla när de rörliga husbilsgästerna vill komma in igen. Det är en väldigt svår balansgång, och något jag iallafall lär mig på varje dag.
Jag vet inte var du får detta med att flertalet som skriver är negativa till campingar. För min del i alla fall så är jag inte negativ men kan konstatera att campingar inte erbjuder det som jag eftersträvar, nämligen lugn och ro, ibland centralt placerat i tätorter alternativt avsides ute på landet utan grannar. För många andra är campingar precis det de söker och de har då ett ganska stort utbud att tillgå.
Det som jag vänder mig emot är SCRs kampanjer att försöka få in oss på campingarna i deras nuvarande form. Jag upplever detta som att SCR inte har förstått själva grundtanken med en husbil (som jag uppfattar det), nämligen att kunna köra omkring utan planering, stanna när man ser något intressant och sedan köra vidare, idag eller i morgon. Ungefär som när man var yngre och slängde på sig ryggsäcken och gick ut i skogen utan mer planering än att komma fram på andra sidan skogen. Övernattningarna blev där det var lämpliga platser och var inte inplanerade i förväg eftersom man inte visste hur vägen skulle se ut.
SCR skulle kanske vara lite mera ödmjuka och acceptera att det finns folk som inte vill planera sin semestertid, inte vill ha bestämda tider när man får komma och gå och inte vill trängas med andra varje dag.